خبر یزد

آخرين مطالب

به مناسبت ولادت حضرت زینب(س)

فرشتگان سفیدپوش بی‌ادعا، التیام دهنده رنج و درد بیماران مقالات

  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - ساعت 23 شب در بخش سی‌سی‌یو یکی از بیمارستان های یزد، حال یکی از بیماران خوب نیست ظاهراً دچار حمله قلبی شد ، پرستاران حاضر در بخش خود را سریعا به او می‌رسانند، مثل اسپند روی آتش، بی‌تاب و بی‌قرار هستند برای نجات او به این‌طرف و آن‌طرف می روند.
به گزارش ایرنا یکی از پرستاران، بعد از گفت‌وگو با پزشک متخصص، در حال آماده کردن داروی تزریقی به سرم است، در تمام لحظات وضعیت بیمار بررسی می‌شود و پس از تلاش‌های فراوان شرایط بیمار به حالت عادی برمی‌گردد ، آنها لبخند می‌زند، و می‌گویند خدا را شکر،به خیر گذشت.
این فقط بخش کوچکی از تلاش‌های فرشتگان سفیدپوشی هستند که در طول روز با بیماران بدحال سروکار دارند و برای نجات آنان بی‌تابی می کنند.
پرستاران درست روزهایی که سلامت بیماران دو باره بازگردانده می‌شوند و با آغاز شادی و سلامت ، بیمار آنجا را ترک می‌کند، بسیار خوشحال هستند.
آیا تابه‌حال فکر کردی، اگر قرار بود روزی شاهد مرگ بیمارانی باشی که صبح تا شب و شب تا صبح برای بهتر شدن حال آن‌ها تلاش کردی اما تلاش های تو بی‌نتیجه بود، چه حالی بهت دست می‌داد؟
اگر پرستار بودی و مجبور بودی تو بخش‌هایی مثل آی سی یو و یا بخش‌های مربوط به بیماران سرطانی کارکنید به شغلت ادامه می‌دادید؟
پرستاری شغل بسیار سخت و طاقت فرسایی است ، پرستاران، سفیدپوشان خدمتگزاران بی توقع عرصه سلامت هستند که باکار شبانه‌روزی و همدم بیماران و همراه پزشکان مرهمی برای درد بیماران و کمکی برای پزشکان هستند.
هرچند دغدغه اصلی بسیاری از آنها رفع مشکلات بیماران و بازگشت سلامتی به آنان است اما خودشان با دغدغه‌ها و مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
اجرایی نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاران، سختی کار و آسیب‌های روانی و جسمی ، ناکافی بودن حقوق و مزایا و پرداخت نکردن معوقات آن‌ها ازجمله مطالبات پرستاران است.
بر اساس استانداردهای جهانی در علم پرستاری، تعداد پرستاران باید سه برابر پزشکان یا 2 برابر تعداد تخت‌های بیمارستانی باشد؛ اما این رقم در کشور ما یک‌به‌یک است و همین موضوع باعث شد تا فشار مضاعفی بر کارکنان مجموعه پرستاری وجود داشته باشد.
در تقویم جمهوری اسلامی ایران پنجم جمادی الثانی که همزمان با روز ولادت حضرت زینب کبری (س) است، روز پرستار نام‌گذاری شد، به همین مناسبت خبرنگار ایرنا با تعدادی از پرستاران مراکز بهداشتی و درمانی یزد در ارتباط بااهمیت، شرایط سختی کاری و مشکلات این قشر گفت‌وگو کرد.
دراین‌ارتباط با تعدادی از بخش‌های بیمارستان‌های یزد تماس گرفته شد تا پرستاران از سختی‌ها ، خاطره های خوش و تلخی های حرفه خود حرف بزنند، آن‌ها حرف‌های زیاد داشتند، اما حاضر به گفت‌وگو نشدند، عده‌ای هم همکاری کردند که نامشان ذکر نشود.
**دستمزد پرستاران متناسب با سختی کار آنان نیست
یکی از خانم‌های پرستار با 9 سال سابقه کار دریکی از بیمارستان‌های دولتی یزد، می‌گوید: بر اساس انتخاب رشته تحصیلی ،حرفه پرستاری را انتخاب کردم اما در طول مدت کار به این حرفه علاقه‌مند شدم.
وی بابیان اینکه بهترین خاطره‌اش ، بهبود بیمار است افزود: به یاد دارم در یک نوبت‌کاری ، یکی از بیماران ضربان قلبش افت پیداکرده بود همین‌که داشتم نبضش بررسی می‌کردم صدایش کردم دیدم جواب نمی‌دهد، سریع با کمک همکاران در راستای بازگشت او تلاش کردیم که خدا رو شکر دوباره علائم حیاتی بازگشت ، همیشه این خاطره در ذهنم باقی‌مانده است.
 وی بابیان اینکه شغل پرستاری یعنی خدمت کردن به بیماران است تصریح کرد: همیشه به بیماران ، به‌عنوان خانواده خود نگاه می‌کنم و برای بهبود سلامتی آن‌ها کوتاهی نمی‌کنم.
وی با اشاره به‌سختی این شغل اظهار کرد: 10 ماه است، اضافه‌کار و کارانه‌ها پرداخت نشد و به همین دلیل با مشکلات معیشتی روبرو هستیم و برخی مواقع برای جبران کمبود پرستار مجبور به اضافه‌کار اجباری است.
وی یادآور شد: از مسئولان می‌خواهم به پرستاران بهای بیشتری بدهند زیرا دستمزد آن‌ها متناسب با سختی کار آنان نیست.
** پرستاری حرفه‌ای بسیار طاقت فرساست
دیگر پرستار زن که سابقه 22 سال کار در بخش جراحی یکی از بیمارستان‌های دولتی یزد را دارد، گفت: پرستاری به خاطر نوبت‌کاری بسیار طاقت فرساست.
وی افزود: حقوق پرستاران نسبت به شغلشان بسیار کم است، پرداختن نکردن کارانه و اضافه‌کار جای خود دارد.
به گزارش ایرنا، این پرستار پرتلاش بابیان اینکه اگر در حرفه پرستاری عشق و علاقه نباشد، هرگز نمی‌توان کار را ادامه داد، اظهار داشت : 2 نوبت‌کار کردن ، حجم بالای کار، نوبت شب ، کمبود امکانات رفاهی و حضور در محل کار در روزهای تعطیل ازجمله مشکلات این حرفه است.
وی ادامه داد: هرروز کاری ما پر از خاطرات تلخ و شیرین است اگر حال بیمار خوب باشد روز ما بسیار عالی است و اگر جواب آزمایش بیمار و حال او رضایت‌بخش نباشد آن روز ، روز خوبی نیست ،امید دارم که تمام بیماران با سرحالی و بهبودی کامل به آغوش خانواده خود بازگردند.
** بهبودی بیماران بهترین خوش‌ترین خاطره
سرپرستار یکی از بیمارستان‌های خصوصی که مشکل آن‌ها بسیار کمتر از بخش دولتی است، گفت: با 16 سال سابقه به کارش بسیار علاقه دارد .
وی بابیان اینکه از اینکه روز ولادت حضرت زینب (س) اسوه صبر و بردباری روز پرستار نام‌گذاری شده بسیار خرسند است افزود: بهبودی بیماران بهترین خاطره من است.
وی خاطرنشان کرد: خدا را شاکرم ، حقوق و اضافه‌کار به‌موقع پرداخت می‌شود و در این زمینه مشکلی ندارم اما درمجموع حقوق و مزایایی پرستاران کافی نیست و این رشته بسیار مظلوم واقع‌شده است.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی وی بابیان اینکه نگاه جامعه به شغل پرستاری نسبت به دیگر شغل‌های خوب نیست افزود: پرستاران در طول روز باجان انسان‌ها سروکار دارند با کوچک‌ترین اشتباه جان بیمار به خطر می‌افتاد یعنی این کار ، پر از استرس و از حساسیت خاصی برخوردار است.
این پرستار زحمتکش با تأیید اظهارات همکاران خود، 2 نوبت‌کار کردن ، حجم بالای کار، نوبت شب ، حضور در محل کار در روزهای تعطیل و استرس زیاد را ازجمله مشکلات این قشر عنوان کرد.
** راضی نگه‌داشتن بیمار ویژگی یک پرستار موفق
همچنین سرپرستار مرد بخش فوق تخصصی یکی از بیمارستان‌های نیمه‌خصوصی یزد هم بابیان اینکه هفت سال سابقه کار دارد، می‌گوید: به شغل پرستاری علاقه دارد و به آن افتخار می‌کند.
وی بابیان اینکه حرفه پرستاری بسیار سخت است، خاطرنشان کرد: پرستاران در روزهای تعطیل و مناسبت‌های مختلف سرکار هستند و به یاد دارد در هنگام تولد فرزند اولش نوبت‌کاری بود.
این پرستار باوقار، راضی نگه‌داشتن بیمار را از ویژگی‌های یک پرستار موفق دانست و افزود: پرستاری یعنی ایثار و ازخودگذشتگی .
وی در ادامه به برخورد بیماران و همراه بیماران با پرستاران اشاره می‌کند و می‌افزاید: برخی کارها مانند نبود پزشک و متخصص در بیمارستان الا به پرستاران مربوط نمی‌شود اما بیماران و همراهان بیمار از پرستاران می‌خواهند این مشکلات را حل کنند.
وی می‌گوید: پرستاران پس از پزشک در جبهه اول ارائه خدمات درمانی، فعالیت دارند و باید با مهربانی با آن‌ها برخورد کرد.
وی بابیان اینکه اختلاف تعرفه کارانه بین پزشک و پرستار بسیار زیاد است، تصریح کرد: در این زمینه مسئولان باید به این نکته توجه کنند.
به گزارش ایرنا وی افزود: اضافه‌کار و کارانه پرستاران به مدت چند ماه است که پرداخت نشد و به همین دلیل برخی از پرستاران برای جبران کسری مالی در نوبت‌های دیگر در بیمارستان‌های دیگر کار کنند.
این پرستار ادامه داد: در این شغل باید تفریحات و برنامه‌های خانوادگی را با شغلت هماهنگ کنی، برای یک پرستار فرصت‌هایی برای مراسم شادی و غم و روزهای تعطیل هیچ مفهومی ندارد.
وی بر اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاران تأکید کرد و گفت: اگر این قانون اجرا شود بسیاری از مشکلات پرستاران هم رفع می‌شود ولی همیشه ،بیشتر مسئولان در این زمینه شعار می‌دهند.
وی اظهار داشت: بهبود بیمار خوش‌ترین خاطره زندگی و مرگ بدترین خاطره هر پرستاری است.
** سخن همراه یک بیمار
زهرا که مادرش چند روزی است به خاطر مشکلات قلبی در بیمارستان بستری است می‌گوید: به دلیل اینکه مادرش در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است نمی‌توانیم پیش او بمانیم اما گاهی اوقات آخرهای شب به بیمارستان می‌آیم تا جویای حال مادر شوم ،آن‌وقت می‌بینم که درست در لحظاتی که خیلی از ما خواب هستیم ، افرادی هستند که از مادرم مانند مادر خودشان پرستاری می‌کنند.
وی اضافه کرد: از تمام پرستاران استان یزد تشکر می‌کنم که برای بهبود حال بیماران از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند .
رئیس هیات مدیره نظام پرستاری یزد با گرامیداشت ولادت حضرت زینب کبری (س) گفت: پرستاران علی‌رغم تمامی کمبودها و مشکلاتی که در حرفه خود با آن مواجه هستند، همواره تلاش می‌کنند در خدمت به مردم و بیماران کوتاهی نکنند .
دکتر محمدعلی دهقانی افزود: این شغل خوبی‌ها و زیبایی‌های زیادی دارد ولی سختی‌های بسیار زیاد آن، از قبیل کار در نوبت‌های غیرمتعارف ، تماس با عوامل بیماری‌زا و کار کردن در بخش‌های ویژه و پراسترس گاهی خوبی‌ها را کمرنگ می‌کند .
وی خاطرنشان کرد: فیلم‌ها یا برنامه‌هایی که در ارتباط با پرستاری ساخته شود که باید سختی‌هایی که بر عهده یک پرستار در حین انجام‌وظیفه آن است را به‌طور صحیح و دقیق به تصویر بکشد تا همگان در جریان آن قرار گیرند.
** بی‌توجهی وزارت بهداشت به خواسته قانونی جامعه پرستاری
دکتر دهقانی افزود: باوجود گذشت یک دهه از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مجلس شورای اسلامی ، جامعه پرستاری همچنان منتظر اجرایی شدن این قانون است.
وی خاطرنشان کرد: اکنون پرستاران مجبور هستند برای معیشت زندگی خود چند نوبت‌کار کنند در حالی وزارت بهداشت با حمایت از پرستاران می‌تواند سبب ارتقای وضعیت زندگی این قشر شود.
دکتر دهقانی افزود: از دیگر مشکلات پرستاران معوقات آنان است که به‌نوعی باعث بروز مشکلاتی معیشتی برای پرستاران شده است .
** فعالیت سه هزار و 374پرستار در استان
همچنین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد دیروز(شنبه)در نشستی با خبرنگاران تأکید کرد: هم‌اکنون سه هزار و 374 پرستار در مراکز بهداشتی و درمانی استان فعالیت دارند که مشغول خدمات‌رسانی به مراجعان و بیماران هستند.
دکتر محمود نوری شادکام روز شنبه به مناسبت پنجم جمادی‌الثانی همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب(س) در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: از این تعداد حدود 64 درصد (2 هزار 149 نفر) در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وابسته دانشگاه و بقیه در مراکز بهداشتی و درمانی خصوصی استان فعالیت دارند.
وی بابیان اینکه به ازای هر تخت بیمارستانی یک نفر پرستار در استان فعالیت دارد، اظهار داشت: ازلحاظ پرستار با کمبود نیروی انسانی در این عرصه روبرو نیستیم ولی توجه به کیفیت خدمات درمانی ازجمله اولویت‌های اصلی دانشگاه است.
نوری شادکام تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب در سال 1357، 25 کارشناس رشته پرستاری در استان فعالیت داشت و بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان از بهیار و کمک بهیار برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی استفاده می‌کردند.
وی با اشاره به اهمیت حرفه پرستاری که از حساسیت‌های خاصی نسبت به سایر مشاغل بهداشتی و درمانی برخوردار است، افزود: برای فرد بیمار هنگام مراجعه به مراکز درمانی زمان برای او مهم است که پزشک و پرستار در این موقعیت حساس باید ضمن مردم‌داری، رعایت اصل برخورد خوب ، کرامت بیمار را نیز باید حفظ کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد از پرستاران به‌عنوان یکی از زحمتکش‌ترین قشرهای حوزه اجتماعی یادکرد و افزود: میانگین ساعت کار آن‌ها بسیار بالاست از این نظر تلاش این قشر قابل‌تقدیر است.
تعداد مطب‌های پزشکی ، آزمایشگاه ، بیمارستان و کلینیک‌ها استان را به ترتیب 770، 136 ، 20 و 17 مورد اعلام‌شده است
در استان 10 هزار و 500 نفر در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی یزد و چهار هزار نفر هم در بخش خصوصی حوزه سلامت فعالیت دارند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.


لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/73717/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر امروز در استان

نقش موثر هنر در انتقال اندیشه شهدا به نسل آینده + عکس

پروژه نهضت ملی مسکن شهرستان نیر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

خدمت رسانی به گردشگران و مسافران بهاباد به نحو احسن

حضور تیم رباتیک دانشگاه آزاد یزد در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ

اعزام 10 تیم امدادی هلال احمر یزد به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

ثبت 62.9 میلیمتر باران در مهریز یزد