خبر یزد

آخرين مطالب

شخصیت‎شناسی افراد با استفاده از عملکردشان در فضای مجازی مقالات

شخصیت‎شناسی افراد با استفاده از عملکردشان در فضای مجازی
  بزرگنمايي:

خبریزد- «زهرا حاجی پور» در نشست تبیین آسیب های فضای مجازی در دادگستری استان یزد، افزود: اطلاعاتی که از نظر فرد برای دیگران بی ارزش است به طلای نامرئی برای پی بردن به ابعاد شخصیتی، خلأ های عاطفی، مشکلات و همچینین سوء استفاده های ابزاری افراد بزهکار و فرصت طلب تبدیل می شود.

وی اظهار کرد: ممکن است باج افزار‌ها یا حتی تعمیرکنندگان موبایل یا هر فرد دیگری از طریق هک کردن گوشی یا برنامه های خاص و دسترسی به اطلاعات افراد اقدام به باج گیری کند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از آن جا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان هست برای جلوگیری از این همه آسیب، راه حل های گوناگونی ارائه می شود؛ ابتدا باید در مورد فضای مجازی و نحوه استفاده از آن و آسیب های آن به خانواده و نوجوانان و جوانان اطلاع‏رسانی شود تا با آگاهی های به دست آمده مدت استفاده از اینترنت و فضای مجازی کاهش یافته و به یک یا دو ساعت در روز برسد.

وی ادامه داد: همچنین برای وصل شدن به اینترنت از ابزار مناسب و مطمئن استفاده شود چرا که استفاده از ابزارهای نامطمئن و همچنین روشن بودن دائم مودم و اتصال دائمی به آن خطرات را بیشتر می کند.

این استاد دانشگاه نسبت به تهیه عکس با موبایل، اشتراک گذاری تصاویر خصوصی در فضای مجازی و عدم رعایت مسائل امنیتی هشدار داد و گفت: باید در نظر داشت که موبایل اصلاً وسیله مناسبی برای عکس و فیلم گرفتن نیست؛ عکس و فیلم های خصوصی را می توان با دوربین گرفته و در آلبوم های دیجیتالی ذخیره و از اشتراک آن ها را در فضاهای مجازی به شدت اجتناب کرد.

وی یادآور شد: بهتر است افراد روی دوربین های موبایل را بخصوص هنگامی که در منزل هستند  یا در فضاهایی مهم حضور می یابند با برچسب بپوشانند.

حاجی پور، فضای مجازی را یک فضای فرا مرزی با جذابیت و تنوع زیاد که به صورت سریع و ارزان در دسترس قرار گرفته است، معرفی و بیان کرد: در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه ‌ی افکار و اندیشه های بشری محسوب می شود به شرط آن که در راه صحیح استفاده شود؛ افراد باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تا دچار مشکلات و تبعات مختلف استفاده نادرست از آن نشوند.

وی ابراز کرد: به تصور بسیاری از افراد جامعه، موبایل یک وسیله کاملاً شخصی است و همه برنامه های آن رمزگذاری شده است و کسی به آن دسترسی ندارد ولی در واقع تمام اطلاعات ما در چندین سرور مختلف در مکان‏های مختلف دنیا کپی شده است و به هیچ صورت قابل پاک شدن نیست و هر کسی می تواند توسط نرم افزارهای خاص به تمام اطلاعات از جمله عکس های روی گوشی، سرچ ها و دانلودها، صداها و سایر اطلاعات اطراف فرد از طریق دوربین موبایل یا مکان‏یاب های آن دسترسی پیدا کند.

این مشاوره حوزه خانواده به صدمات جبران ناپذیر فضای مجازی و موبایل علاوه بر آسیب های فیزیکی مثل آسیب به گردن، ستون فقرات، دست و چشم و آسیب های روحی و روانی مثل افسردگی اشاره کرد و گفت: آسیب های اجتماعی حاصل از ارتباط با اینترنت دامنه وسیعی دارد به طوری که می توان حوزه آسیب های آن را از چندهویتی گرفته تا دسترسی به حساب های بانکی، هرزه نگاری، انتشار محتواهای مستهجن، تجاوز به حریم خصوصی افراد و اشاعه خشونت و بسیاری از موارد دیگر ذکر کرد.

وی یکی از کارکردهای مهم و خطرناک فضای مجازی را گفت وگوهای اینترنتی برشمرد و بیان کرد: چت و گفتگوهای اینترنتی به واسطه گسترش استفاده از تلفن های همراه، روز به روز در حال افزایش است که فارغ از این که این موضوع بیشتر اوقات فراغت دختران و پسران جوان را به خود اختصاص می دهد و آنها را از پرداختن به امور مفید دیگر باز می‏دارد؛ به دلیل گمنامی افراد در این فضا، هویت های کاذب و دوگانه ای شکل می‏گیرد که در آشنایی ها و دوستی های رمانتیک مجازی، اکثر اوقات موجب به بازی گرفتن احساسات و سرنوشت افراد در این فضا می‌شود. البته آسیب های این گونه در میان دختران جوان بیشتر مشاهده می‌شود که متاسفانه گاهی تاثیرات عمیقی بر آینده و زندگی آنان دارد.

حاجی پور، آزادی بی حد و حصر در فضای مجازی، خلأ قانون گذاری و عدم امکان حضور و نظارت پلیس بر تمام ابعاد این فضا را موجب عملکرد کاربران بر اساس هنجارهای لحظه ای دانست و اظهار کرد: فضای فرا مرزی و آزاد مجازی نیازمند نظارت بیشتر متولیان امر و دقت مضاعف استفاده‌کنندگان از این فضاست.

وی یادآور شد: در هنگام نصب برنامه‏های مختلف بر روی موبایل ها هر برنامه از کاربر اجازه های خاصی مثل دسترسی به اطلاعات گوشی می گیرد که این کار استفاده از اطلاعات گوشی افراد یا دسترسی به دوربین آن را برای برنامه های مختلف فراهم می کند.

شایان ذکر است، این جلسه با همت معاونت فرهنگی و دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری استان یزد برگزار شد و در پایان این جلسه بانوان و دختران حاضر در جلسه سئوالات خود راجع به آسیب های فضای مجازی و راهکارهای استفاده امن تر از این فضا را از کارشناس جلسه پرسیدند.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/78939/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

اولتیماتوم سازمان لیگ به صدرشیمی

مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد

جاری شدن سیل در بهاباد یزد (فیلم)

(ویدئو) سیلاب شدید در مسیرهای شهرستان بهاباد

شهروندان کشتار غیرمجاز دام را گزارش کنند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

بافق، میزبان اولین کنگره بین المللی شتر در کشور

ارتقای روشنایی معابر جهان شهر تاریخی یزد

انتصاب مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد

افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه

گلاب برای عتبات | ماجرای گلاب گیری در یزد بعد از 250 سال

امدادرسانی هلال احمر یزد به سیل زدگان سیستان و بلوچستان

پیوستن دانش‌آموزان تفت به پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی»

پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند

درخواست جهاد کشاورزی مهریز از مردم

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

سیلاب شدید در بهاباد ؛ حجم وحشتناک آب را ببینید

راه اندازی پویش امروزِ من، بدون کیسه پلاستیکی

اخذ مجوز ماده 23 برای اجرای باند دوم دهق به گلپایگان

معرفی مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

بارش‌ها در میبد و جاده چادرملوی اردکان +فیلم و عکس

هلال احمر استان یزد در حالت آماده باش/در صورت وقوع حادثه با شماره 112 تماس بگیرید

تاسیس 16 موسسه فرهنگی و هنری در استان

تامین آب شرب در بخش آکرم آباد یزد

واگذاری سایت دوازدهم آزادشهر به متقاضیان

سیلاب شدید در مسیرهای شهرستان بهاباد | ویدئو

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی Felix Baumgartner از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد

مدارس سمای بافق جزء برترین‌های استان یزد با بالاترین میزان ارتقاء و رشد کیفیت

دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد

جاری‌شدن سیل در بهاباد یزد

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

داستانک/ دوستت دارم

«متاورس» بازگشته است

اعتراض مدیرعامل چادرملو به لغو بازی سرنوشت‌ساز

آماده باش اکیپ‌های مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب یزد

حمل 40 درصد از کالای استان یزد مربوط به مصالح معدنی است

آماده باش کامل اکیپ‌های مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب یزد

استان یزد میزبان اولین کنگره بین المللی شتر در کشور می‌شود

بررسی مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن بافق