خبر یزد

آخرين مطالب

چینی‌های خودروساز هم از ایران می‌روند گفتگو

چینی‌های خودروساز هم از ایران می‌روند

  بزرگنمايي:

خبر یزد - آخرین آماری که از وضع تولید خودروهای سواری منتشر شده، به وضوح گویای عقبگرد شرکت‌های چینی در صنعت خودرو کشوراست و با ادامه این روند، هیچ بعید نیست طی ماه‌های آینده شاهد خروج چشم بادامی‌ها از ایران باشیم
چینی‌های خودروساز هم از ایران می‌روند
در حال حاضر چند شرکت چینی در خودروسازی ایران حضور دارند که بیشتر آنها در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و برخی نیز میهمان ایران خودرو و سایپا به‌عنوان شرکت‌های وابسته به دولت، هستند. از جمله شاخص‌ترین چینی‌های حاضر در صنعت خودرو ایران می‌توان به «چری»، «جک»، «لیفان»، «FAW»، «BYD»، «جیلی»، «ام جی»، «برلیانس» و «چانگان» اشاره کرد که تیراژ همه آنها در آخرین آمار اعلامی (آمار مربوط به دی‌ماه 97) کاهشی و حتی در برخی موارد صفر بوده است.
به‌عنوان مثال، چری که در ایران تحت عنوان «مدیران خودرو» محصولاتش را عرضه می‌کند، طی دی‌ماه امسال حتی یک دستگاه محصول نیز تولید نکرده است. همچنین جیلی نیز که «بم خودرو» میزبان محصولاتش در ایران است، هیچ تولیدی در دی‌ماه نداشته و لیفان نیز همین شرایط را دارد. شرکت‌هایی مانند «BYD» و جک نیز روندی نزولی در تولید داشته‌اند و طبق شنیده‌ها، برلیانس و ام جی نیز ظاهراً چندان تمایلی به ماندن در ایران ندارند.
سه عامل افت چینی‌ها
عقبگرد چینی‌ها ریشه در عوامل مختلفی دارد که البته سرنخ بیشتر آنها به تحریم خودروسازی ایران مربوط می‌شود. در این بین، سه عامل اصلی تضعیف فعالیت خودروسازان چینی در کشور عبارتند از «قطع یا کند شدن روند تأمین قطعات از خارج»، «ضعف داخلی‌سازی خودروهای چینی» و «تغییر رویکرد خودروسازان چینی در بازار ایران».
به جز موضوع «ضعف داخلی‌سازی»، دو مورد دیگر کاملاً با تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه خودروسازی ایران در ارتباط است و طبعاً تا گشایشی سیاسی رخ ندهد، نمی‌توان امید چندانی به حل آنها داشت.
با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی کشور، قابل‌پیش‌بینی بود که روند تأمین قطعات از خارج، مختل شود و برخی خودروسازان خارجی، ایران را ترک کنند، با این حال گمان می‌رفت چینی‌ها مانند دور قبلی تحریم (سال‌های 91 و 92) به فعالیت خود ادامه داده و حتی حضورشان را پر رنگ تر نیز کنند.
در دور قبلی تحریم‌ها، خودروسازان چینی نه‌تنها از ایران نرفتند و فعالیت خود را کاهش ندادند، بلکه بر تعداد آنها افزوده شد و سهم‌شان در بازار خودروی کشور رو به فزونی گذاشت. در واقع چینی‌ها از خلأ حضور شرکت‌های معتبر آسیایی و اروپایی در صنعت و بازار خودروی ایران طی سال‌های 91 و92 بهره برده و فعالیت‌های‌شان را توسعه دادند.
شرایط به شکلی پیش رفت که علاوه‌بر پررنگ‌تر شدن فعالیت خودروسازان چینی (آنها که از قبل در ایران بودند)، شرکت‌های جدیدی نیز به کشور آمدند و در نتیجه، سهم چینی‌ها در بازار خودروی ایران رشد قابل‌توجهی به خود دید و از مرز 17 درصد نیز رد شد.
با توجه به این رویکرد چینی‌ها در تحریم قبلی، گمان می‌رفت در تحریم‌های جدید نیز چشم بادامی‌ها بمانند و فعالیت خود را گسترش نیز بدهند، با این حال عکس آن اتفاق افتاد. با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران در نیمه مرداد امسال، روند تولید خودروهای چینی در کشور رو به نزول رفت، به نحوی که هم محصولات متعلق به بخش خصوصی افت تولید را تجربه کردند و هم میهمانان چشم بادامی ایران خودرو و سایپا.
مختل شدن روند تأمین قطعات از چین، موضوعی بود که برخلاف پیش‌بینی‌ها گریبان خودروهای چینی را در ایران گرفت و سبب شد تیراژ در مسیر افت قرار گیرد. این اتفاق خود ریشه در ماجرایی دیگر داشت و آن، همکاری نکردن بانک‌های چینی با ایران بود. در واقع شدت تحریم‌های آمریکا کار را به جایی رساند که بانکی‌های چینی نیز قید همکاری با ایران را زدند و در این بین، چرخش «کونلون بانک» بدترین اتفاق ممکن برای خودروسازی ایران بود.
این بانک چینی در دوران تحریم قبلی همکاری مناسبی با ایران داشت و به نوعی پل ارتباطی برای نقل‌وانتقال پول در آن مقطع بود و هرچند گمان می‌رفت در تحریم‌های جدید نیز نقش قبلی را بازی کند، اما تغییر چهره داد و از ایران به سمت آمریکا چرخید. گفته می‌شود برخی خودروسازان چینی تمایلی به ماندن در ایران ندارند و می‌خواهند به‌تدریج خارج شوند.
منبع: bartarinha.ir





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مردم بهاباد 800 میلیون ریال به سیل زدگان کشور کمک کردند

نجات 70 روستای هویز با ساخت چهار کیلومتر خاکریز مستحکم

285 کیلوگرم تریاک در یزد کشف شد

بخشدار ندوشن تسریع در ساخت مرکز جامع سلامت بخش را خواستار شد

65 میلیمتر باران در کرخنگان خاتم ثبت شد

ماشین‌آلات راهسازی یزد در اختیار استان‌های سیل‌‍زده قرار گرفت

سیلاب در رودخانه های فصلی بخش مرکزی مهریز جاری شد

دستگیری سارقان احشام طی عملیات اطلاعاتی در یزد

6 هزار لیتر سوخت قاچاق در تفت کشف شد

تصادف در مهریز 11 زخمی بر جا گذاشت

744 هزار دستگاه خودرو به استان یزد وارد شدند

یکهزار و 314 واحد خون طی ایام نوروز در یزد اهدا شد

236 هزار مسافر توسط هلال احمر یزد راهنمایی شدند

تردد در جاده های یزد 12 درصد افزایش یافت

اقامت مسافران در یزد به یک میلیون و 272 هزار نفر شب رسید

مسافران نوروزی از مناطق حفاظت شده یزد بازدید کنند

بارش ها در کشور، 22.3 درصد افزایش یافت

آغاز بکار موزه «گنجینه سنگ» یزد در آستانه نوروز

جوانان از حرکت‌های خطرآفرین در چهارشنبه‌سوری پرهیز کنند

2 میلیارد ریال برای آماده‌سازی بوستان‌های ابرکوه هزینه شد

شهری تاریخی كه گردشگران فقط از آن می‌گذرند، اما...

اسكان مسافران نوروزی یزد تنها در پارك کوهستان

پایگاه خبری کمیته اطلاع رسانی خدمات سفر یزد راه اندازی شد

132 کلاس برای اسکان مسافران نوروزی در ابرکوه تجهیز شد

یزد آماده استقبال از مهمانان نوروزی/بافت تاریخی پاکسازی می شود

پلیس با متخلفان نظم در چهارشنبه آخر سال برخورد می‌کند

بارش باران در رباط پشت بادام اردکان 32.4 میلیمتر اعلام شد

معرفی ظرفیت های مهریز با همکاری نخبگان در اولویت باشد

اجرای نمایش 100 عروسک در مهریز آغاز شد

227 کیلوگرم تریاک در یزد کشف شد

آغاز توزیع 10 هزار نهال در مهریز

همایش بین المللی مدرسه ایرانی، معماری ایرانی در یزد آغاز شد

سارقان باطری دکل‌های مخابراتی در بافق دستگیر شدند

سرانه تماشاگران سینما در استان یزد مطلوب است

85 میلیارد ریال تسهیلات به روستاییان ابرکوه پرداخت‌شد

قصاص، عاقبت قتل به خاطر ظرف شستن

15 تخته فرش برای اهدا به حرم امام حسین(ع) در ابرکوه بافته شد

وقوع زمین لرزه 7.1 ریشتری در پرو

برف و باران در محور‌های نیمی از استان‌های کشور

آمریکا، یک پیرمرد 70 ساله را اعدام کرد

گوشی‌های دزدیده شده ایرانی در افغانستان

ضرب و شتم دانش‌آموز این بار در ارومیه

واردات گوشیِ همراه مسافری مشروط شد

به به؛ عید و داستان جایگزین پیک نوروزی

دوچرخه‌هایتان را نذر کنید

توقیف 3 هزار خودرو پلاک مخدوش در تهران

240 دانش آموز مهریز برای بازدید به مناطق دفاع مقدس اعزام شدند

کارت‌های ملی خود را جایگزین عابر بانک کنید

شکارچی متخلف در اردکان دستگیر شد

قاتل «سُلاله» اعدام شد