بزرگنمايي:
خبریزد- «حسین زارع بیدکی» جوان 21 ساله مهریزی که بدون شك جوانترین سنگ تراش حرفهای استان یزد محسوب میشود، راجع به حرفهاش اظهار میکند: دانشجوی رشته نقاشی هستم و شغل عکاسی را مانند پدرم دنبال میکنم اما هنر سنگ تراشی، میراث خانوادگی ماست که به من همانند پدرم به ارث رسیده است .
وی كه تحصیل این هنر میراثی و ارزشمند را مدیون آموزشهای پدر و پدربزرگش میداند، اضافه میکند: پدربزرگم از سنگتراشان مشهور استان است كه تمام عمرش را صرف این کار و هنر کرده است.
زارع بیدگی كه از 15 سالگی به طور جدی وارد این هنر شده و علاقه زیادی به این حرفه دارد، میگوید: عاشقانه و با شادی وصفناپذیری در این هنر فعالیت میكنم و علاوه بر سنگتراشی در زمینهی حکاکی، حجمسازی و مجسمهسازی نیز مشغول هستم.
وی میگوید: برخلاف بسیاری از افراد نه تنها از کار در این هنر خجالت نمیکشم بلکه به عنوان حرفهی اصلی، در تلاش برای ادغام آن با دیگر هنرها و طرحها و نقوش مدرن هستم تا علاوه بر ایجاد فرمهای جدید در این هنر مانند کاسهها و بشقابهای حکاکی شده و مزین، ابداعاتی در آن ایجاد كنم.
این جوان هنرمند استان یزد با اشاره به این که علاقهی هنرمندان سنگتراش بیشتر به مجسمهسازی معطوف است، عنوان میكند: در بخشهایی از رشته دانشگاهی حجم به هنر سنگتراشی نیز پرداخته میشود اما به دلیل سختی كار و خطرناک بودن آن، کمتر افراد به این هنر متمایل میشوند و نسبت به مجسمهسازی علاقه بیشتری نشان میدهند .
وی خاطرنشان میكند: البته خوشبختانه اساتید و هنرمندان خوبی در استان یزد به سنگتراشی مشغول هستند و میتوانند این هنر را به علاقمندان آموزش دهند اما برخلاف تصور احیای این هنر زیاد به آموزش وابسته نیست چرا که دشواری آن باعث میشود، کمتر افراد در آن دوام بیاورند .
زارع بیدکی از برگزاری ورکشاپها و کارگاههای آموزشی این هنر از سوی پدر و پدربزرگش خبر میدهد و میگوید: البته قرار است با حمایت اداره کل میراث فرهنگی نیز ورکشاپی در این رابطه برگزار کنیم که قطعا تاثیر زیادی در جذب دوستداران هنر سنگتراشی خواهد داشت چرا كه حکاکی نقشهای اسلیمی و کتیبهای نیز آموزش داده خواهد شد .
وی ساخت هاونگها و کتیبههای قدیمی را یکی از مهمترین راهکارهای احیای سنگتراشی سنتی و دستی عنوان میکند و میگوید: حدود 700 سال پیش، کتیبهها و هاونگهایی مزین به دعاهای شفابخش برای استفاده در عطاریها ساخته میشود یا برای خانهها به دعاهای رزق و روزی آراسته میشدند و مردم نیز اعتقاد زیادی به آنها داشتند .
وی ضمن متفاوت خواندن کاربرد و مصارف هاونگها و کتیبههای سنگی از دیرباز تاکنون، از پیشقدم شدنش برای احیای آنها بسته به نوع کاربردهایشان میگوید.
زارع بیدكی ادامه میدهد: علاوه بر این اقدامات، در رابطه با ساخت سنگهای صنعتی از جمله سنگ حلوا اردهگیری نیز از هنر سنگ تراشی استفاده میشود .
وی در رابطه با بازار کار هنر دستی سنگ تراشی نیز میگوید: ما به صورت نسخهای و سفارشی کار میکنیم و بیشتر سفارشها در این رابطه نیز به تولید سنگهای صنعتی مانند سنگ قرمز حلوا اردهگیری محدود میشود .
وی در بخش دیگری از سخنان خود به کاربرد سنگ در فضاهای شهری اشاره میکند و میگوید: هر چند بنمایه و متریال اصلی سازههای شهرمان خشت و کاهگل است اما سنگ نیز میتواند در نمادها و المانهای این شهر جهانی کاربرد بیشتری پیدا کند .
زارع بیدكی در پایان اضافه میکند: ایجاد حجمها و مجسمههای سنگی در سطح شهر به دلیل سازگاری بیشتری که با سازه اصلی بافتهای تاریخی میتواند منجر به ایجاد المانهایی پایدارتر و با مقاومت بالاتری در شهرمان شود.