خبر یزد

آخرين مطالب

حال نامساعد خیاطان یزدی در آستانه‌ی نوروز اقتصادي

حال نامساعد خیاطان یزدی در آستانه‌ی نوروز
  بزرگنمايي:

خبر یزد - روزگاری در آستانه عید نوروز، صفی طولانی از مردم یزد در مقابل خیاطی‌ها کشیده می‌شد به نحوی که گاهاً خیاطان برخی از سفارشات خود را به سال بعد موکول می‌کردند ولی این روزها با عرضه لباس‌های متنوع در بازار، خیاطی‌ها و خیاط‌خانه‌ها حتی در مناسبت‌هایی مانند نوروز هم رونقی ندارد.
در آن دوران، مردم لباس‌هایی شکیل‌تر و متناسب‌تر با فرهنگ شهرشان می‌پوشیدند اما با ورود کالاهای خارجی علی‌رغم آن که عمدتاً نیز فرهنگ و مدهای غیرایرانی را رواج می‌دادند، سایه شوم کسادی نیز بر بازار خیاطان افتاد.
البته در طی این سال‌ها، نوسانات سیاسی و اقتصادی و حتی اتباع بیگانه هم به این پیشه در یزد رحم نکرده‌اند و همه این عوامل باعث شده که در آستانه عید نوروز و در حالی که کسبه‌ی دیگر صنوف به فروش بازار عید امیدوار و نسبت به ان خرسند هستند، حال خیاط‌های شهر یزد خوب و مساعد نباشد.
ورود اتباع خارجی به پیشه‌ی خیاطی‌
«جلال درستکار» خیاطی با سابقه کاری 40 ساله در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، به رکود بازار تولیدکنندگان پوشاک حتی در آستانه عید نوروز اشاره و اظهار می‌کند: متاسفانه علی‌‌رغم این که خیاط‌های توانمندی در یزد در حال فعالیت هستند اما همچنان وضعیت بازار این صنف در رکود سپری می‌شود.
وی با گلایه از ورود افراد غیرمتخصص و اعطای پروانه به این افراد، تصریح می‌کند: افرادی که وضعیت مالی خوبی دارند، در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و نیروهای کارگر تبعه‌ی بیگانه را به دلیل به صرفه بودن، به کار گمارده‌اند که این مسئله هر چند به ظاهر موجب اشتغال‌زایی شده اما منجر به رکود بازار خیاطان دارای سابقه‌ی کاری بالا شده است.
این خیاط با سابقه که کارگاه خود با هشت نیروی کاری تعطیل کرده، از گرانی پارچه و بازار نیز گلایه می‌کند و می‌گوید: متاسفانه ورود پارچه‌های خارجی و تمایل مردم به خرید آن‌ها باعث شده تا اجناسی غیرایرانی و بعضاً گران وارد بازار شود به طوری که برخی از خیاط‌ها نیز به استفاده از این اجناس برای دوخت لباس روی آورده‌اند.
وی که معتقد است با حمایت از کالای داخلی، چرخ خیاطی‌ها نیز به گردش می‌افتد، تصریح می‌کند: اگر خیاط‌ها خود به استفاده از پارچه و اجناس داخلی روی بیاورند، هم تولید‌کنندگان داخلی حمایت می‌شوند و هم از ورود پوشاک خارجی به کشور که کسادی بازار را به دنبال داشته است، جلوگیری خواهد شد.
وی ادامه می‌دهد: البته برخی از مردم حرف از ارزانتر بودن اجناس خارجی می‌زنند اما در بازار اجناس ایرانی هم تنوع قیمت دارند و باید این مورد نیز لحاظ شود.
درستکار در رابطه با ورود مدل‌های مختلف به بازار به عنوان یک ظرفیت قابل توجه یاد می‌کند و می‌گوید: تنوع پوشاک بازار می‌تواند ظرفیتی برای افزایش تولید خیاطی‌ها باشد، هر چند که از سوی دیگر جهانی شدن یزد هم پتانسیلی است که می‌تواند به افزایش تولید از پارچه‌های یزد منجر شود و تولیداتی مختص شهر یزد را به بازار عرضه کند.
سرپا بودن بازار خیاطان با شخصی‌دوزی‌
«محمد غفاریان» رییس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک یزد نیز با تایید این مطلب که صنف مذکور در بازار شب عید از حال خوشی برخوردار نیست، در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، اظهار می‌کند: اگر از افزایش تنها 10 درصدی مزد دوخت تولیدکنندگان در شب عید بگذریم، گران شدن هر روزه مواد اولیه مانند نخ قرقره و انواع مواد مورد نیاز یک خیاط، وضعیت بازار و به صرفه نبودن نسبت‌های دخل و خرج یک خیاط، این حرفه را دچار رکود کرده است.
وی اضافه می‌کند: هر چند که قیمت‌ها افزایش یافته اما تولیدکنندگان پارچه نیز به دلیل به صرفه بودن صادرات، به خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک تنها به صورت نقدی پارچه می ‎ فروشند.
این مسئول با اشاره به فعالیت 350 واحد تولیدی خرده‌دوز در سطح شهر یزد، تصریح می‌کند: هر چند برخی از این افراد نیز از کار خود دست کشیده‌اند، اما عوامل دیگری نیز در این وضعیت دخالت دارد.
وی اجرای طرح «تولید سرمایه» در حوزه تولید پوشاک را معضلی برای تولیدکنندگان این صنف می‌داند و عنوان می‌کند: متاسفانه بیش از 50 واحد تولیدی که به رغم نداشتن تجربه و تخصص کافی، از سرمایه مناسبی برخوردار بودند، اقدام به اخذ پروانه فعالیت کرده و بیشتر کارگران خود را از اتباع خارجی به کار ‌گمارده‌اند که این اقدام منجر به افزایش تولید با کیفیت پایین، ورود اجناس زیر قیمت بازار و در نهایت رکود بازار سایر تولید‌کنندگان شده است.
غفاریان با اشاره به این که فعالیت بسیاری از خیاطان در حال حاضر محدود به مشتری‌های خاص است، عنوان می‌کند: افرادی که به دلیل عدم استاندارد فیزیکی بدن خود مانند چاقی بیش از حد و سایر موارد، بازار خاصی برای پوشاک خود ندارند از مشتریان همیشگی تولیدکنندگان هستند اما مردم عادی کمتر برای خرید پوشاک مورد نیاز خود به تولیدی‌ها مراجعه می‌کنند و می توان این گونه برداشت کرد که شخصی‌دوزی‌ها، بازار خیاطان را سر پا نگه ‌داشته است.
این مسئول در پایان بروز بودن تولید پوشاک توسط خیاطان بومی را مسئله قابل توجهی ذکر می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه در برخی از کارگاه‌های خیاطی شهرمان، حضور نیروهای طراح مد را نیز شاهد هستیم و این افراد به صورت بروز و همراه با مدهای کشورمان گام برمی‌دارند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/82358/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوقات شرعی سه شنبه 28 فروردین در یزد

تمهیدات استان یزد برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی

هواشناسی 28 فروردین 1403/ هشدار باران شدید و سیل در استان های جنوبی

احداث بیش از 22 هزار مسکن ملی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

قدردانی مردم انقلابی یزد از عملیات وعده صادق سپاه پاسداران

تیم ملی والیبال در تسخیر این باشگاه با هفت نماینده!

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

تمهیدات استان یزد برای مقابله با سیلاب های احتمالی

بیش از 34 کیلومتر از رودخانه‌های استان یزد لایروبی شد

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

شکست خیبر برابر سایپا/ چادرملو در گیلان متوقف شد

تحقق 76 درصدی حدنگاری اراضی کشاورزی استان یزد

وقوع رگبار باران در 17 استان کشور

فروچاله‌ها خطری جدی برای مناطق مسکونی

پیشرفت 45 درصدی اجرای طرح سه راهی افجان -سه راهی مهردشت

آماده باش نیرو‌های هلال احمر استان یزد

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

اعلام حمایت قاطع مردم یزد از سپاه مقتدر

هشدار سازمان هواشناسی: فعالیت سامانه بارشی از امروز تا چهارشنبه

واگذاری 174 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان یزد

آماده‌باش نیروهای هلال‌احمر استان یزد / هشدار به کوهنوردان برای صعود به ارتفاعات

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

هشدار ؛ وقوع رگبار باران در این 17 استان

آیین غبار رویی آستان مقدس امام زاده عبدالله بافق

دستگیری 3 سارق در یزد

آیین غبار روبی آستان مقدس امام زاده عبدالله بافق

یزد، پیشرو در اجرای کاداستر اراضی کشاورزی در کشور

گازوئیل قاچاق در خاتم کشف شد

هوشمند سازی 13 گله شتر استان یزد با استفاده از برنامه کاربردی ساربانیار

ستاد مدیریت بحران شهرداری یزد تشکیل جلسه داد

صدور بیش از 30 هزار مجوز کسب و کار در استان یزد

جدیت دولت برای احیای واحد‌های راکد استان یزد

افتتاح خانه تجارت قزاقستان در هرات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

آماده باش نیروهای هلال احمر یزد

رایزنی والی هرات و سفیر قزاقستان

پرداخت 180میلیارد ریال وام اشتغال به مددجویان کمیته امداد بهاباد

آماده‌باش یزد به دنبال صدور هشدار نارنجی هواشناسی

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

توصیه‌های کاربردی در زمینه مقابله با سیلاب

اعزام بیش 3 هزار یزدی به سرزمین وحی

همایش به رنگ زندگی در یزد

جزئیات جدید از تعطیلی پنجشنبه ها

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

اعزام بیش سه هزار یزدی به سرزمین وحی