خبر یزد

آخرين مطالب

نگاهی به اماکن تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان بافق فرهنگي

نگاهی به اماکن تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان بافق
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- اماکن مذهبی، گردشگری و فرهنگی بافق، به تدریج برای استقبال از مسافران نوروزی آماده می شوند.
به گزارش ایرنا، صحن و سرای امام زاده عبدالله(ع)، شن های روان روستای صادق اباد (کمپ کاراکال) با تمام امکانات پذیرایی و اقامتی) ، باغ تیتو ، پیت معدن چغارت و منطقه حفاظت شده کوه بافق، مهمترین جاذبه های گردشگری این شهرستان است.
همچنین می توان به قلعه روستای باقر آباد ، پارک آهنشهر ، مجموعه تفرجگاه آبشار که به یکی از نوروزگاه های استان یزد تبدیل شده و نیز روستاهای هدف گردشگری این شهرستان از جمله روستاهای شادکام، قطرم و باجگان تپه شن های روان روستای صادق آباد بافق با چشم اندازی زیبا و ستارگان درخشان در شب هم اشاره کرد.
یکی از جالب ترین جاذبه های توریستی بافق تپه های شن های روان که با وسعت بیش از 1500 هکتار و ارتفاع بیش از 50 متر در فاصله 17 کیلومتری بافق در حاشیه روستای صادق آباد قرار دارد. محلی ها این منطقه رو به اسم « ریگ صادق آباد » می شناسند و علاقه کویر نوردان را همواره به ویژه در ایام نوروز به این منطقه بکر و چشم نواز جلب می کند .
این منطقه ظرفیت های بالایی در جذب توریست و گردشگر دارد و وجود یک کمپینگ تفریحی (کمپ تفریحی شهید برزگری) در حاشیه این تپه ها شنی در طول سال به ویژه ایام تعطیل خدماتی مثل پیست شتر سواری، کویر نوردی، موتور سواری ، آتلیه عکس کویر، ریگ درمانی ، ستاره شناسی در شب کویر، والیبال ساحلی و زمین بدمینتون و میزبانی از اردوهای دانش آموزی و ریگ نوردی را ارایه می دهد.
***باغ تیتو بافق
قدمت باغ تیتو بافق به دوران صفویه باز می‌گردد و به شماره 3750 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این باغ با سبک معماری بسیار زیبا و از مصالح خشت و گل بنا شده و نمای ساختمان باغ با آجرهای زیبا تزیین شده و ایوان آن دارای ستونهای استوانه ‌ای شکل است که زیبایی آن را دو چندان کرده است.
از خصوصیات این بنا می‌ توان به وجود بادگیر اتاق‌های گچ کاری شده ایوان و حوض آب زیبایی که در جلوی نمای ورودی باغ است، اشاره کرد.
این باغ دارای مساحتی حدود 6 هزار متر مربع است که پوشش درختان نخل و انار ، زیتون ، سرو ، کاج و … زیبایی خاصی به آن بخشیده است، در اندرونی باغ نیز حوض آب نسبتاً بزرگی قرار دارد که درختان انگور سایه‌ ای دل انگیز بر سطح آب آن گسترانیده ‌اند.
**پیت معدن چغارت بافق
معدن چغارت بافق به عنوان یکی از بزرگترین وقدیمی ترین معادن فعال ایران سهم چشمگیری از خوراک مراکز فرآوری سنگ آهن کشور را تامین می کند و در فاصله 12 کیلومتری شهر بافق به طرف شهر بهاباد قرار دارد.
تماشای پیت (گودال) این معدن به عنوان یک معدن رو باز بزرگ و دریافت اطلاعات درباره معادن منطقه و فعالیت های مرتبط با معدن کاری، می تواند تجربه ای بی نظیر برای بازدید کنندگان از این معدن به حساب آید.
این معدن تنها معدن کشور است که به طور سازمان یافته پذیرای گردشگران علاقمند به حوزه گردشگری معدنی و ژئو توریست است.
بازدید مسئولان از پست راهنمای مسافران نوروزی ،خانه وحشی بافقی ، میدان خان، جشنواره نوروزی مجموعه تفرجگاه پارک آبشار ، تعزیه خانه زینبیه در روز دوم فروردین 98، مجموعه گردشگری و قلعه باقرآباد، مجتمع تفریحی و گردشگری ریگ های صادق آباد و کمپ شهید برزگری بافق از برنامه های نو روز بافق است.
بازدید 380 هزار نفر از مجموعه جاذبه های گردشگری بافق، درخششی کم نظیر در نوروز 97 به شمار می آید.
رئیس میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی شهرستان بافق روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در نوروز 97 خدمات بسیار خوبی به گردشگران و مسافرین ارائه شده است،گفت: در نوروز 98 شهرستان بافق اقدامات بسیار مطلوبی در بحث ارائه خدمات سفر،ایجاد نوروزگاه ها و اجرای برنامه های فرهنگی، هنری، ایجاد بازارچه صنایع دستی حصیری و اسکان مهمانان در نظر گرفته شده است.
لیلی رنجبر خاطرنشان کرد: طبق آمار سال گذشته از 360هزار نفر مسافر بازدید کننده از اماکن تاریخی بافق، آمار اسکان در هتل ها،مراکز بوم گردی و سایر مراکز اقامتی،مدارس و چادرهای مسافرتی 4 هزار و 620 نفر بوده است بوده که با توجه به افزایش تعداد چهار اقامتگاه بوم گردیف و جهانی شدن شهر یزد به نظر می رسد این تعداد به 2 برابر افزایش یابد.
وی با ابراز خرسندی از رشد 35 درصدی شمار گردشگران سال 97 نسبت به سال ما قبل آن افزود: امسال حدود 20 نوروزگاه برای گرامی داشت آئین نوروز در شهرستان بافق بر پا شده بوده که بزرگترین نوروزگاه این شهرستان مجموعه تفرجگاه آبشار است که نه تنها در این محل از سوی شهرداری برنامه های ویژه نوروزی در نظر گرفته شده بلکه در تمام نوروزگاه ها برنامه های فرهنگی و آئینی ویژه ای برای خلق لحظات خوش به یادماندنی برای بازدید هموطنان عزیز برنامه ریزی شده است.
رنجبر با بیان اینکه نوروز 97 بازدید نظارتی در این ایام توسط میراث فرهنگی و فرمانداری از مراکز ارائه خدمات به مسافران نوروزی صورت گرفته است،گفت:خوشبختانه طبق بررسی های صورت گرفته ارائه خدمات به گردشگران و مسافرین نوروزی در این ایام به نحو مطلوب و شایسته ارائه خواهد شد به طوریکه هموطنان و مسافران نوروزی با خاطراتی حوش شهرستان بافق را ترک کنند.
وی با بیان اینکه خدمات سفر در شهرستان با راهنمایی های فرماندار براساس جلسات تشکیل شده و برنامه ریزی های منسجم در ارائه خدمات به مسافران نوروزی و گردشگران آمادگی کامل دارد افزود: در بحث اطلاع رسانی فعالیت های نوروزگاه های شهرستان بافق با نصب بنر و شرکت در برنامه های تلوزیونی و فضاهای مجازی به صورت کامل انجام می گیرد و بر اساس ارزیابی های اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد اطمینان داریم نوروز متفاوتی در بافق رقم خورد.
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بافق در پایان سخنان خود به عنوان دبیر ستاد خدمات سفر از تلاش و همکاری همه مسئولین کمیته های ستاد به ویژه فرماندار و معاون وی که با وسواس خاص مبحث خلق نوروزی سرشار از شادی و معنویت را برای گردشگران و شهروندان دنبال می کنند،تشکر و قدردانی کرد.
فرماندار بافق هم به ایرنا گفت: از خبرنگاران و اصحاب رسانه خواسته شده که نسبت به معرفی ظرفیت های گردشگری این شهرستان کوشا باشند.
محمد زاده رحمانی افزود: قرار گرفتن بافق بر سر پنج راه ریلی کشور این منطقه را در استان یزد ممتاز کرده و گردشگران می توانند بدون استفاده از خودرو شخصی با ترن به راحتی رفت آمد کرده و از همه جاذبه های طبیعی و بناهای تاریخی این شهرستان دیدن کنند.
وی رونق صنعت حصیر بافی را توصیه و بیان کرد: این حرفه به عنوان یکی از مشاغل خانگی در کانون توجه قرار دارد و محصولات حصیری با زیبایی خاص خود سوغات خوب شهر نخل و آهن و آفتاب به شمار می آید.
درخت کهن چنار روستای باجگان، پیر مراد، قاضی میرجعفر، نخلستان های منظم، مسجد جامع، قاضی میرجعفر، روستاهای پرشکوقه منطقه سبزدشت، خانه وحشی بافقی ، آب چک چکو، "بیشه در" و چشمه پیروزی از دیگر جاذبه های گردشگری شهرستان بافق است چشمان مسافران را به دیدن خود دعوت می کند.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری بافق در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد قرار دارد.
7543/ 6197

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/82512/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد