خبر یزد

آخرين مطالب

/یزد، دیدنی است/

یزد، مهد موزه‌های متنوع ایران فرهنگي

یزد، مهد موزه‌های متنوع ایران
  بزرگنمايي:

خبر یزد - استان یزد را با بیش از 30 موزه متنوع می‎توان مهد تنوع موزه‎‎های ایران نامید، موزه‏‏‌هایی که هر کدام از آنها، عالمی گسترده و متفاوت را در بردارند و می‎‎توانند میزبانان خوبی برای مهیمانان و مسافران نوروزی این دیار تاریخی باشد.
«علی اصغر صمدیانی» سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفت‌‏وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، یزد را شهری با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیاد عنوان می‏‌کند و می‎گوید: موزه‌ها بخشی از جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شوند که هر ساله میزبان جمع زیادی از گردشگران داخلی و خارجی هستند.

وی یکی از این موزه‎‎ها را «موزه آیینه و روشنایی» یزد ذکر و در مورد آن عنوان می‎‎کند: بنای موزه آیینه و روشنایی در سال 1320 هجری شمسی به عنوان مهمانسرای خصوصی در باغی به وسعت 8174 متر مربع و با زیربنای 837 متر مربع ایجاد شد.
وی با بیان این که این بنا در سال 1376 شمسی با انجام تغییراتی، به عنوان نخستین موزه از گنجینه تخصصی آیینه و روشنایی در استان فعالیت خود را آغاز کرد، می‎گوید: این موزه در جای خود از نظر عنوان و محتویات بی‌نظیر و منحصر بفرد و به شماره 2400 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
صمدیانی اظهار می‏‏‌کند: معماری بنا، تلفیقی از معماری سنتی و معماری اروپایی با تزئینات گچبری، آیینه‌کـاری و نقاشی‌هایی در اوج ظرافت است، همچنین شبکه ‎ هایی ظریف و هنرمندانه از هنر گره‏‌چینی، به درهـا و پنجره‌ها جلوه ‎ ای خاص به بنای این موزه بخشیده و وجود فضای سبز و آب‌نما نیز به زیبایی بنا دو چنــدان افزوده است.
وی آثار باستانی این موزه را شامل لامپ، فانوس، شمعدان و کبریت عنوان و تصریح می‎‎کند: این موزه در خیابان آیت الله کاشانی یزد، روبروی بوستان هفت‏ تیر، واقع شده است.

این مسئول در ادامه «موزه دیرینه شناسی کامبرین» را یکی از دیگر موزه‌های مطرح یزد عنوان و اضافه می‎کند: استان یزد گنجینه‌ای از سنگواره‌های دریایی است و به گفته‌ی دیرینه شناسان، بهشت زمین شناسی ایران محسوب می‌شود به طوری که در میلیون‌ها سال پیش و در طول دوران‌های مختلف زمین شناسی، کشور ایران یک دریای قدیمی بوده است.
وی ادامه می‎‎دهد: جمع آوری نمونه‌های فسیلی این موزه 26 سال طول کشیده که 13 سال کار حرفه‌ای بر روی نمونه‌های این مجموعه، آن را در سطح کشور بی‌نظیر کرده است.
صمدیانی با اشاره به این که در این مجموعه فسیل‌هایی با قدمت نیم میلیارد سال و بزرگترین فسیل را در خود جای داده است، تصریح می‏‏‌کند: این موزه خصوصی که اولین و تنها موزه فسیل ایران است، در اردیبهشت ماه سالجاری در ملک شخصی مجموعه‌دار این فسیل ‎‎ ها افتتاح و برای بازدید عموم مهیا شده است.
این مسئول با اشاره به وجود 400 نمونه فسیلی از انواع بی‌مهرگان و خانواده سرپایان، عنوان می‎‎کند: در این موزه انواع خارپوستان، تریلوبیت، شکم پایان، بازوپایان، آمونیت‌ها و ناتیلوئیدها در معرض دید قرار دارند.
وی محل این موزه را در میدان شهید بهشتی، خیابان دهم فروردین، جنب آب انبار شش بادگیری، کوچه سوم شهید زینی، پلاک 20 اعلام می‎‎کند.

صمدیانی موزه «خودروهای تاریخی کلاسیک و دست ساز یزد» را یکی دیگر از موزه‌های نوپا و مورد استقبال گردشگران در یزد معرفی می‎‎کند و می‎‎گوید: در این موزه انواع خودروهای تاریخی، کلاسیک و دست‌ساز، همچنین دوچرخه و موتورسیکلت‌های کلاسیک و خاص به نمایش درآمده است.
وی ایجاد حس نوستالژیک و خاطره‌انگیزی برای مخاطب متاثر از بازدید این موزه را یکی از مزیت‌های آن می‏‌داند و می‏‌گوید: از آنجایی که خودرو با زندگی مردم عجین شده و اشتیاق افراد در صیانت و حفظ و نگهداری از سرمایه گذشتگان را به وجود می‌آورد.
این مسئول تاریخ ایجاد این مجموعه ارزشمند را اسفند ماه 96 عنوان می‏‌کند و می‎گوید: حداکثر 30 خودرو کلاسیک و تاریخی و بیش از 30 دوچرخه و موتور سیکلت در این موزه قرار گرفته است.
وی محل این موزه را در خیابان آیت الله کاشانی و مقابل بوستان هفتم تیر و در محل سابق کارخانه قدیمی جنوب یزد اعلام می‏‏‌کند.

صمدیانی در رابطه با موزه «سکه و مردم شناسی حیدرزاده» نیز بیان می‎کند: این موزه در محله تاریخی فهادان و خانه قدیمی عر‏ب ‎ ‍‌‌زاده به همت استاد «حسین حیدرزاده» که از اساتید برجسته علم سکه شناسی است، دایر شده است.
وی زمان جمع‏آوری این کلکسیون ارزشمند را از سال 1355 تا 1383 عنوان و ابراز می‏کند: این گنجینه ارزشمند شامل بیش از 5000 سکه از دوره هخامنشیان تا عصر حاضر و انواع اسکناس‌های مختلف، اقلام مردم‏شناسی، ظروف پخت و مواردی دیگر است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان در مورد موزه «آب یزد» واقع در خانه کلاهدوزها و متعلق به دوران قاجار نیز اظهار می‎کند: در این موزه علاوه بر نمایش اشیاء مرتبط با آب، وجود یک رشته کاریز صد ساله که از میان این خانه عبور می‌کند، دارای اهمیت است.
وی از وجود چاه خانه‌ای در پشت بام این موزه یاد می‏‌کند و می‌‏گوید: اهالی قدیمی این خانه به وسیله چرخ چاه از این جاه‏‏خانه آب تهیه می‎کردند و آب انبارخانه را که در طبقه همکف قرار داشته، برای استفاده نگهداری می‌کردند.
وی محل این موزه را در تقاطع مجموعه امیرچخماق یزد و ابتدای خیابان قیام اعلام کرد.

صمدیانی در ادامه موزه تاریخی «مارکار» را نیز یکی از موزه‌های شاخص یزد معرفی و عنوان می‎کند: بازدیدکنندگان در این موزه با جشن‌ها، آیین‌ها و پوشش سنتی زرتشتیان و اماکن مقدس مربوط به این دین الهی، آشنا می‌شوند.
وی با بیان این که موزه مارکار معروف به موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان است، می‎گوید: این موزه در سال 1394 در ساختمان تاریخی پرورشگاه مارکار گشایش یافت که البته در گذشته به عنوان خوابگاه شبانه‌‏روزی دانش‏‏‌آموزان دبستان و دبیرستان مارکار بوده است و اکنون شامل مجموعه‌ای دیدنی از آب انبار، گاو رو، پاکنه، راه قنات و موارد دیگری واقع در محوطه است.

این مسئول موزه موقوفه «میرزا محمد کاظمینی یزد» را تنها موزه موقوفه یزد ذکر می‌‏کند و می‎گوید: این مجموعه، گنجینه‌ای عظیم از اســناد و نســخ خطی و نمونه‌ای از مجموعه آثار باسـتانی، تاریخی و مذهبی به صـورت متمرکز است و در جوار آسـتان مقدس امامزاده جعفر(ع) یزد قرار دارد.

صمدیانی از موزه «محیط زیست یزد» که زیر نظر اداره کل محیط زیست استان فعالیت می‏‏کند نیز یاد می‏‏‌کند و یادآور می‏‏‌شود: در این موزه که در محل این اداره کل واقع شده، انواع گونه‌های جانوری، حیوانات و پرندگان مختص اقلیم استان یزد در معرض بازدید قرار گرفته است.

این مسئول از موزه «علوم طبیعی یزد» با چهار سالن و بخش اصلی نیز به عنوان یکی از موزه‌های پربازدید شهر جهانی یزد یاد می‏‌کند و می‎گوید: این موزه شامل آثاری مربوط به زمین شناسی، زیست شناسی، فیزیک و نجوم است که زیر مجموعه‌هایی از قبیل علوم و تاریخ طبیعی را شامل می‏‌شود.
وی در مورد این بخش‌ها اضافه می‏‏‌کند: در بخش زمین شناسی و گیاه شناسی 250 نمونه از گیاهان بومی و کویری، در بخش جانورشناسی 150 نمونه انواع حشره، پرنده و خزنده، در بخش آناتومی مراحل مختلف تشکیل جنین و در بخش نجوم، رصدخانه و افلاک‌نما، در بخش فیزیک و ریاضی مدل‌های مختلف کار با ریاضی و رایانه و کارگاه تاکسیدرمی، همگی در یک سالنی به وسعت یکهزار مترمربع به نمایش درآمده است.
وی با بیان این که در موزه علوم طبیعی یزد علاوه بر بخش‌های متنوع و آموزشی، اشیاء خاصی نیز قرار دارد، عنوان می‏‏‌کند: این اشیاء شامل سنگواره‌ها، حیوانات نادر و کالبد یک زن مربوط به 800 سال پیش است.
صمدیانی مکان این موزه را نیز در ابتدای خیابان ایرانشهر جنب مدرسه ماندگار ایرانشهر اعلام می‏‏‌کند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان در پایان نیز با اشاره به گنجینه «مسجد جامع یزد» به عنوان یکی از دیگر موزه‌های شهر یزد، می‏‏‌گوید: این مجموعه در ضلع جنوب غربی صحن مسجد و همجوار با شبستان جنوبی قرار گرفته و شامل قدیمی‏‌ترین پارچه‌های نقره کوب از خانه کعبه و مجموعه‌ای از کاسه‌های زرین فام و معرق متعلق به مسجد جامع است.
ایجاد بزرگترین موزه آبزیان خاورمیانه در یزد
«الهه خاکباز الوندیان» مسئول امور موزه‌های استان یزد نیز با اشاره به رشد سه درصدی بازدیدکنندگان موزه‌های استان در سالجاری به خبرنگار ایسنا - منطقه یزد، می‏‌گوید: هر چند امسال رشد گردشگران داخلی منجر به شکل ‎ گیری این آمار شده‎اند و آمار بازدیدکنندگان خارجی افت بسیار زیادی داشت، اما پیش‏بینی می‌شود که در آستانه عید نوروز، رشد بیش از 5 درصدی بازدید از موزه‎‎های استان را شاهد باشیم.
وی با اشاره به وجود 30 موزه دارای مجوز میراث فرهنگی در استان، تصریح می‏کند: از این تعداد، 9 موزه تنها در شهر جهانی یزد قرار دارند که میزبان گردشگران زیادی در طول سال هستند که البته متاثر از تبلیغات گسترده در فضای مجازی، جشنواره‌ها و بازدیدهای گروهی تورهای گردشگری، ارتقای سطح کیفی و تنوع بخشی آن‌هاست.
این مسئول در ادامه یزد را یکی از استان‌های غنی و شاخص کشور در زمینه تنوع و تعدد موزه‌ها می‎داند و عنوان می‎‎کند: مهمترین ویژگی‌های موزه‌های استان یزد تنوع و تعدد بسیار زیاد آنهاست که آن‌ها را منحصر به فرد کرده و از سوی دیگر نیز بسیاری از موزه‌داران یزدی از متخصصان و مجموعه‌داران بزرگ کشور هستند.
وی با بیان این که موزه‌های یزد میزبان بازدیدکنندگان و متخصصان بین‌المللی به ویژه از کشورهای هلند و آلمان هستند، می‎گوید: برخی از موزه‌های شاخص یزد مانند موزه دیرینه‏‌شناسی به دلیل بالا بودن تقاضای بازدید، نیازمند وقت قبلی گردشگران خارجی هستند که این شاخص‌ها، موزه‌های یزد را به ویژه در دنیای مجازی شهره کرده است.
الوندیان از ایجاد بزرگترین موزه آبزیان خاورمیانه در یزد نیز خبر می‌‏‏دهد و اعلام می‏‌کند: این موزه که در بهاباد ایجاد خواهد شد، در سال آینده به جمع موزه‌های استان افزوده خواهد شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/82982/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر امروز در استان

نقش موثر هنر در انتقال اندیشه شهدا به نسل آینده + عکس

پروژه نهضت ملی مسکن شهرستان نیر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

خدمت رسانی به گردشگران و مسافران بهاباد به نحو احسن

حضور تیم رباتیک دانشگاه آزاد یزد در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ

اعزام 10 تیم امدادی هلال احمر یزد به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

ثبت 62.9 میلیمتر باران در مهریز یزد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

اجاره‌بها در استان یزد مدیریت شود

دهمین نمایشگاه گل و گیاه یزد

جاری شدن سیل در رودخانه شور آسفیچ

فیلمی از بارش باران در بهاباد

شکوفه‌های بهاری زیر بارش باران

بدمینتون‌باز یزدی اعزامی به مسابقات آسیا تجلیل شد

اعزام 10 تیم امدادی هلال‌احمر یزد به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

بارندگی‌ها خسارتی نداشته است

اوقات شرعی پنجشنبه 30 فروردین در یزد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

بارش رحمت الهی در استان کویری یزد

هشدار سطح زرد نیز برای کشاورزی صادر شد/احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی از پنجشنبه تا جمعه

فیلمی از جاری شدن آب در مسیل تفت