خبر یزد

آخرين مطالب

شلختگی در اطلاع رسانی مقالات

  بزرگنمايي:

خبریزد- یا اینکه دانسته های ما صرفا یاد داشتن مطالب آکادمیک و تعاریف علمی است که توانایی تبدیل یا بکارگیری عملیاتی آن را نداریم و یا از مشاورین خبره که صلاحیت و توانمندی کار در شرایط بحرانی را ندارند بهره گرفته ایم که در مواقع بحران جوابگوی نیازهای ما نیستند.
نتیجه آن آشفته بازار اطلاع رسانی است که به خوبی مشهود است که نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه به نوعی باعث تشدید بحران میشود.
در مواقع رخ دادن یک بحران چه کسی اطلاعات می دهد ،چه پیامی می دهد ،این پیام برای چه مخاطبینی ارسال می شود و قرار است چگونه این پیامها به دست مخاطبین برسد و انتظار چه واکنشی را از سوی مخاطبین داریم ؟
در هنگام بحران سرعت و شفافیت اطلاع رسانی اهمیت زیادی دارد و با توجه به مخاطبین، میزان دسترسی آنها به انواع ابزارهای ارتباطی انتخاب یک وسیله ارتباطی خاص یا بهره گیری ترکیبی از انواع ظرفیت ها اهمیت زیادی دارد .
البته شاید برخی معتقد باشند برگزاری یک نشست خبری با مطبوعات میتواند شیوه درستی برای اطلاع رسانی در این مواقع باشد ؟اما کدام رسانه ها قدرت نفوذ بیشتری دارند و مردم با کدامیک از آنها ارتباط بیشتری دارند و سریعتر پیامهای هشدار دهنده یا آموزشی مربوطه به آنها انتقال داده میشود.
به نظر شما استفاده از تویتر و انتقال آن پیام به تلگرام و همان پیام را در اینستاگرام تا چه اندازه میتواند مفید و موثر باشد (با توجه به عدم دسترسی برخی از افراد به برخی از ابزارهای ارتباطی نامبرده) در کنار آن اینکه چگونه و چه مقدار بایستی اطلاعات را به سمت مردم هدایت کنیم ،ارایه آمار و ارقام در مواقع بحران تا چه اندازه از بار صدمات را کم می کند ؟.
آیا میتوان اطلاعات لازم رسانه ها ا به صورت یک بروشور در اختیار آنها گذاشت ؟ آیا اقدام ما باعث دامن زدن به اضطرابها و تشدید هیجانهای مردمی از رخدادهاست یا بنا بر آن داریم تا ضمن نگهداشتن آرامش در سطح مطلوب نسبت به آگاه سازی و دادن هشدارهای لازم به مردم و کاهش آسیب های احتمالی اقدام کنیم .
در این میان چه کسی یا کسانی نقش واسط بین نیروهای مدیریتی و عملیاتی و دادن اطلاعات به مردم را بر عهده دارند و رسانه ها در حالی که دستگاههای متعددی درحال اجرای برنامه های امدادی هستند چگونه می توانند سریعترین ،دقیقترین و مطمئن ترین منبع اطلاعات را داشته باشند و در این شرایط رسانه ها در انجام وظایف رسانه ای خود چه وظایفی دارند.
چه نکاتی را باید لحاظ کنند تا خود اطلاع رسانی باعث ایجاد بحران نگردد به نظر می رسد در ستاد بحران نیازمند داشتن جایگاهی برای اطلاع رسانی هستیم و به محض وقوع هر حادثه ای آن مجموعه ای که به بحران و اطلاع رسانی در شرایط خاص تسلط کافی و کامل دارد کلیه مراتب اطلاع رسانی را هدایت و مدیریت نماید و سایر دستگاهها نیز بنا به وظیفه ذاتی خود را با این مجموعه هماهنگ سازد
تجربه ثابت کرده است به هنگام وقوع اتفاقات و رخدادهای خاص که عنصر دربرگیری شدیدی دارد برخی افراد یا گروهها با استفاده از شبکه های اجتماعی به بهانه اطلاع رسانی یا شفافیت یا کم‌کاری دستگاههای مسئول سعی در وارونه جلوه دادن اوضاع ،دامن زدن به التهابات و تسویه حسابهای شخصی اقدام می نمایند که حرکاتی از این دست به جز به هم ریختن بیشتر اوضاع و بر هم زدن تمرکز مدیران و نیروهای عملیاتی برای انجام اقدامات امداد و نجات سودی دیگر در بر ندارد .
اگر چه وظیفه رسانه ها نگاه تیزبینانه و رصد کارهای انجام شده و کمک به تسهیل روند امدادها و کاستن از بار صدمات است .
البته عده ای هم در این میان به نوعی سعی دارند با انتشار عکس ،فیلم شخصی خود به نوعی با تحریک احساسات مردمی خود را شخصیتی موجه ،پیگیر امور مردم و دلسوزتر از دیگران جلوه دهند .
مردم از مدیران انتظار مدیریت بحران را دارند نه نشر پیامها یا تصاویر و فیلمهایی که دردی از آنها دوا نمی کند و تنها جنبه تبلیغاتی دارد.
در مواقع بحران پیشنهاد می شود :
در حوزه اطلاع رسانی در ستاد بحران در ابعاد محلی یا ملی بایستی تیم اطلاع رسانی تشکیل دهیم و از نیروی انسانی دارای صلاحیت و توانمندی بهره بگیریم انجام عملیات اطلاع رسانی توسط این تیم برنامه ریزی ،هدایت و عملیاتی شود و ستاد بحران یک سخنگو برای پاسخگویی به رسانه ها داشته باشد .
در حوزه شبکه های اجتماعی ایجاد یک شبکه اجتماعی رسمی ستاد بحران تحت نظارت تیم اطلاع رسانی میتواند ضمن رصد اخبار در شبکه های اجتماعی و طراحی پادزهری برای برخی حرکات شیطنت آمیز به ظاهر رسانه ای نسبت به در اختیار گذاشتن اطلاعات درست و به موقع اقدام نمایند .
سرعت ،دقت و شفافیت در اطلاع رسانی امر مهمی است که بایستی به موقع هشدار دهیم ،درست آموزش دهیم و نهایتا به گونه ای هدایت کنیم تا دچار کمترین خسارت شویم .
انتخاب و بکارگیری رسانه ها با توجه به ضریب نفوذی که دارند یعنی شناخت و رصد رسانه های تاثیر گذار که بایستی در آن دقت لازم را داشته باشیم .البته این رافع مسئولیتهای رسانه ای نیست .
به نظر می رسد در مواقع بحران هماهنگی مثلث مدیران ،رسانه ها و تیم های عملیاتی به مدیریت بحران کمک نماید

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/83246/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق

دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت در یزد برگزار می‌شود

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد

تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد

بارش بی سابقه باران در روستای قطرم بافق

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم

بازدید معاون مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا از یزد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

تداوم بارش‌های رگباری در استان یزد

آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون

المپیاد ملی آموزش هنر نخستین گام در جهت رقابت بین آموزشگاه‌ها

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز در استان یزد

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد