خبر یزد

آخرين مطالب

مدیر مطالعات منابع آب یزد خبر داد؛

جبران اندکی از کسری آبخوان‌های استان یزد در بارندگی‌های اخیر اقتصادي

جبران اندکی از کسری آبخوان‌های استان یزد در بارندگی‌های اخیر
  بزرگنمايي:

خبر یزد - مدیر مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به افزایش 32 درصدی بارش‌های سال آبی جاری استان در مقایسه با مدت مشابه متوسط دوره آماری و خشکسالی‌های 30 سال گذشته در استان، اعلام کرد: بارندگی‌های اخیر تنها میزان اندکی از کسری مخازن آب استان را جبران کرده است.
به گزارش ایسنا – مطقه یزد، «محمد علی امیربیگی» در چهل و هفتمین نشست کانون تفکر آب که در پردیس آزادی دانشگاه یزد برگزار شد، عنوان کرد: متوسط بارندگی استان یزد از ابتدای سال آبی 98-97 تا پایان فروردین ماه 110.5میلیمتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 46.6 میلی‌متر 137 درصد و در قیاس با مدت مشابه متوسط دوره آماری به میزان 83.7 میلیمتر 32 درصد افزایش داشته است.
به گفته وی، متوسط بارندگی استان یزد تنها در فروردین ماه سال جاری 49.6 میلیمتر بوده که میزان آن در مدت مشابه سال قبل 20 و در مدت مشابه متوسط دوره آماری 16 میلیمتر است لذا در اولین ماه امسال نسبت به سال قبل 148 و نسبت به متوسط دوره آماری 210 درصد افزایش بارش در استان یزد روی داده است.
امیربیگی گفت: همچنین متوسط بارندگی حوضه آبریز فلات مرکزی از ابتدای سال آبی تا پایان فروردین ماه 197.6 میلیمتر بوده که میزان آن در مدت مشابه سال قبل 68.4 و درمدت مشابه متوسط دوره آماری 139.9 میلیمتر بوده است.
وی در همین رابطه افزود: متوسط بارندگی فروردین ماه حوضه آبریز فلات مرکزی 68.1 میلیمتر بوده که میزان آن درمدت مشابه سال قبل 18.3 و درمدت مشابه متوسط دوره آماری 25.5 میلیمتر بوده است.
این مسئول خاطرنشان کرد: متوسط بارندگی کشور از ابتدای سال آبی تا پایان فروردین ماه 313.3 میلیمتر بوده که میزان آن درمدت مشابه سال قبل 119.8 و درمدت مشابه متوسط دوره آماری 208.1 میلیمتر بوده است.
امیربیگی اضافه کرد: متوسط بارندگی کشور از ابتدای سال آبی تا پایان فروردین ماه 89 میلیمتر بوده که میزان آن در مدت مشابه سال قبل 22.5 و درمدت مشابه متوسط دوره آماری 34.1 میلیمتر بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: میزان بارندگی سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل و دوره آماری دراز مدت در تمام شهرستان‌های استان افزایش داشته که در این میان، شهرستان تفت بیشترین و شهرستان یزد کمترین میزان بارندگی را به خود اختصاص داده‌اند.
مدیر مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه‌ای یزد با تاکید بر این که مقایسه بارندگی استان با استان‌های مجاور نشان می‌دهد که استان یزد از کمترین میزان بارش در بین همسایگان خود برخوردار است، اظهار کرد: نمودار وضعیت بارندگی استان در طول 30 سال اخیر بیانگر تداوم دوره خشکسالی بوده و حتی در برخی از سال‌ها که بارندگی بیش از میانگین سالیانه به وقوع پیوسته بدلیل خشکسالی سال‌های قبل، تغییر محسوسی در برون‌رفت از خشکسالی ایجاد نشده است.
وی عنوان کرد: متوسط بارندگی استان یزد براساس آمار 30 ساله(منتهی به سال آبی 96-97 ) حدود 92.6 میلیمتر بوده که به دلیل تداوم و شدت دوره خشکسالی‌های 10 سال اخیر متوسط بارندگی در این دوره به 84.3 میلیمتر کاهش یافته است.
وی افزود: علاوه بر تداوم خشکسالی، الگو و توزیع نامناسب زمانی و مکانی بارش‌ها باعث شد که در برخی از سال ها با وجود اینکه بارندگی‌ها نسبت به متوسط درازمدت افزایش قابل ملاحظه ای دارند اما مقدار رواناب روند کاهشی خود را حفظ کرده است.
امیر‌بیگی در همین خصوص به عنوان نمونه از سال آبی 92-91 یاد کرد که به رغم افزایش قابل توجه بارش‌ها، جریان سطحی رودخانه های استان نه تنها افزایش نداشته بلکه بدلیل توزیع نامناسب زمانی و مکانی و نوع بارش‌ها حدود 84 درصد کاهش داشته است.
به گفته وی، خشکسالی‌های اخیر باعث کاهش قابل ملاحظه جریان رودخانه‌ها در سال‌های اخیر شد به گونه‌ای که آورد رودخانه‌های استان در 10 سال اخیر به طور متوسط 75 درصد کاهش یافت.
وی در این مورد افزود: البته بارندگی مناسب در اسفند 97 و شدت و تداوم بارش‌های فروردین 98 باعث افزایش بارندگی موثر شد به گونه‌ای که بخش عمده‌ای از بارندگی در ارتفاعات تبدیل به رواناب شده و آورد رودخانه ها در اغلب ایستگاه های هیدرومتری نسبت به متوسط درازمدت افزایش یافته است.
این مسئول حداکثر دبی سیلاب‌های اتفاق افتاده در استان طی ابتدای سالجاری را مربوط به رودخانه گاشار ابرکوه در تاریخ شش فروردین ماه 1398 با دبی تقریبی 60 مترمکعب بر ثانیه ذکر کرد.
وی تصریح کرد: بخشی از رواناب های ایجاد شده در مسیر رودخانه نفوذ کرده و بخش دیگری نیز وارد کفه‌ها و یا بندهای تغذیه مصنوعی شده که قسمت عمده‌ای از آن تبخیر شده و مابقی نفوذ می‌کنند.
امیربیگی افزود: قسمتی از بارش‌ها که نفوذ می‌کنند(بیشتر در مخروط افکنه‌ها و ارتفاعات) باعث افزایش آب‌دهی چشمه‌ها و قنوات کوهستانی و اغلب هوابین استان می‌شوند به عنوان مثال دبی چشمه غربالبیز از 50 لیتر در ثانیه به حدود 800 لیتر در ثانیه در مدت زمان کوتاه چند روزه رسیده است ولی چنانچه بارندگی‌ها تداوم نداشته باشد، سریع تخلیه شده و دبی آن کاهش می یابد.
مدیر مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه‌ای یزد در پایان با بیان این که بارش‌های موثر اغلب در ارتفاعات و مخروط افکنه‌هایی اتفاق افتاده که در بالادست دشت‌ها و آبخوان‌های اصلی یزد هستند، گفت: به دلیل حرکت کند جریان آب زیرزمینی نفوذ یافته، اثر این بارش‌ها روی سطح آب زیرزمینی آبخوان‌های آبرفتی اصلی استان در ماه‌های بعد و با اندازه گیری سطح آب زیرزمینی در محل چاه‌های پیزومتری مشخص می‌شوند اما تا اینجا به نظر می‌رسد جلو کسری بیشتر حجم مخزن آبخوان‌های استان گرفته شده و درصد ناچیزی از کسری حجم آنها جبران شود که این درصد بستگی به میزان تداوم بارش‌ها در آینده دارد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/85385/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود