خبر یزد

آخرين مطالب

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد؛

افزایش فروش محصولات داخلی در گرو رونق برندها اقتصادي

افزایش فروش محصولات داخلی در گرو رونق برندها

  بزرگنمايي:

خبر یزد - یک مشاور اقتصادی و مدرس برندیگ استان یزد با بیان این‌که رشد کیفیت،‌ فروش و بازاریابی مسیر توسعه اقتصادی کشور است، گفت: افزایش فروش و حضور‌قوی محصولات بومی در بازارهای جهانی مستلزم رونق برندها است.
«داود احمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه یزد، با بیان این‌که امروزه دغدغه اکثر مدیران صنایع این است که تولید خود را افزایش داده و بتوانند به‌تبع آن سود خود را افزایش دهند، اظهار کرد: این موضوع در سال جاری به خاطر تأکید مقام معظم رهبری اهمیت بیشتری پیداکرده و مدیران صنعتی و تولیدی باید بیشتر به آن بپردازند و مواردی که می‌تواند به این موضوع کمک کند را مورد توجه قرار دهند. معضل ما این است که خارج از مرزهای کشور، حرفی برای گفتن نداریم درست است که چه به‌اجبار، به خاطر بسته شدن واردات بسیاری از کالاها و یا به اختیار، بعضی از کالاها در ایران فروخته می‌شوند، اما اگر بخواهیم آن‌ها را در بازار جهانی عرضه کنیم حرفی برای گفتن نداریم و حتی در داخل هم نمی‌توانیم با رقبای و برندهای خارجی رقابت کنیم.
وی افزود : فعالیت کسب و کارهای ما به مثابه این است که هم اکنون که عصر و زمان استفاده از سلاح سرد در جنگ تمام‌شده است و ما می‌خواهیم در جنگ با دشمنان و رقبای خودمان که سلاح گرم دارند، از سلاح سرد استفاده کنیم و پیروز شویم، این نشدنی است و این طرز تفکر بسیاری از مدیران منقضی شده است و ما متأسفانه هنوز در ایران در بسیاری از صنایعمان با همان تفکر منقضی کسب‌وکارمان را مدیریت می‌کنیم، اما چرا ین اتفاق می‌افتد؟ دلیلش این است که متأسفانه مدیران ما به دنبال نتایج فوری می‌گردند و به دنبال سودهای آنی هستند و خیلی نگاه بلندمدت و استراتژیک ندارند البته خیلی از مدیران در جواب میگویند که این‌قدر بازار کنونی متلاطم و پر افت و خیز شده است که نمی‌شود نگاه استراتژیک داشت و ما در جواب می‌گوییم اگر ممکن نبود شرکت‌های بزرگ دنیا چنین روندی را در پیش نمی‌گرفتند پس اگر بخواهیم صنعتمان رشد کند و تولیدمان رونق پیدا کند باید در درجه اول کیفیتمان رونق پیدا کند، به دنبال آن باید فروشمان رونق پیدا کند به دنبال آن باید مارکتینگ و بازاریابی‌مان رونق پیدا کند و درنهایت برندهایمان رونق پیدا کند.
مدرس برندینگ استان یزد در ادامه گفت: وقتی‌که صنایع کشورمان را موردبررسی قرار می‌دهیم، می‌بینیم که بسیاری از آن‌ها هنوز در گروه تولید محور و تعدادی نیز در دسته فروش محور هستند ولی هنوز صنایع و مدیرانی را در دسته و حوزه بازار محور و برند محور نمی‌بینیم و این بزرگ‌ترین ایراد صنعت ماست.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم سازمان‌هایی که در ایران هستند را دسته‌بندی کنیم و برای هرکدام راهکاری در پیشبرد این هدف در نظر بگیریم می‌توان آن‌ها را به چهار دسته تقسیم کرد که هرکدام رویکرد مخصوص به خود را دارند.
این مدرس برندیگ خاطرنشان کرد:‌ دسته اول سازمان‌هایی هستند که فقط و فقط به تولید فکر می‌کنند و هیچ دغدغه دیگری ندارند واصلی‌ترین دغدغه‌شان این است که تیراژ تولید به حدی برسد که هزینه‌ها را پوشش دهد و مازاد بر آن سودی هم داشته باشند. به این گروه از سازمان‌ها، سازمان‌های تولید محور گفته می‌شود، مدیران این سازمان‌ها بر این عقیده هستند که بدون هیچ فعالیت خاص و مازادی، فقط با تولید کردن، تقاضا وجود دارد و ما می‌توانیم بفروشیم.
احمدی اظهارکرد: گروه دوم مدیرانی هستند که یک درجه از گروه قبلی ارتقا یافته و متفاوت‌تر فکر می‌کنند،آن‌ها بر این معتقدند که ما باید محصولی باکیفیت تولید کنیم در این صورت این محصول باکیفیت در بازار به فروش خواهد رسید و روی ویژگی‌ها و تمایزهای محصولشان متمرکز می‌شوند تا درنهایت محصول باکیفیتی داشته باشند و بازار را در حیطه خود قرار دهند. این دسته سازمان‌های محصول محور می‌گویند.
وی ادامه داد: گروه سوم گروهی هستند که عقیده‌شان بر این است که حتی اگر محصول باکیفیتی هم داشته باشیم باید چاشنی‌هایی برای فروش محصول وجود داشته باشد و عواملی مثل تخفیف، جشنواره، هدایا می‌تواند در کنار محصولشان قرار گیرد تا بتوانند محصولشان را راحت‌تر بفروشند. به این گروه سازمان‌های فروش محور گفته می‌شود.
دسته بعدی گروهی هستند که قبل از این‌که محصولی را تولید کنند و یا خدمتی را ارائه دهند برای توسعه و رشد محصولات و خدماتشان اصلی‌ترین چیزی که در نظر می‌گیرند نیاز مشتری است، قبل از این گروه هیچ‌کدام از صنایع یا گروه‌ها و سازمان‌ها به نیاز مشتری فکر نکرده بودند، در این گروه که به آن گروه بازار محور گفته می‌شود نگاه به مشتری ایجاد می‌شود و مشتری و نیازهایش در نظر گرفته می‌شود و رفتار مصرف‌کننده را تحلیل می‌کنند و بر مبنای آن محصولی را تولید می کنند که مطابق میل مخاطب و مشتری باشد.
این مشاور و مدرس برندیگ استان بیان کرد:‌ گروه پنجم از فعالین اقتصادی گروهی هستند که به آن‌ها برند محور گفته می‌شود. این گروه عقیده‌شان بر این است که نه‌تنها ما باید محصولی تولید کنیم که کیفیت داشته باشد و مطابق با نیاز مشتری باشد بلکه فراتر از محصول فیزیکی، ما باید یک ارتباط ذهنی هم با مخاطب برقرار کنیم و بتوانیم یک باور عمیق در ذهن و قلب مخاطب ایجاد کنیم.
احمدی افزود: این گروه عقیده‌شان بر این است که اگر ما بازاریابی می‌کنیم و اگر ما محصولی را به مخاطب می‌فروشیم بهتراست که به دنبال یک رابطه بلندمدت سودآور باشیم که بتوانیم در آینده هم از این رابطه استفاده کنیم.
وی در پایان گفت: اگر بخواهیم روزی برسد که مخاطب ما با انتخاب خودش نه به‌اجبار بین کالای ما وکالای خارجی، کالای ایرانی را انتخاب کند آن روز، روزی هست که ما توانسته‌ایم تفکر بازار محور و برند محور را به‌درستی در ذهن مدیرانمان نهادینه کرده باشیم، تا آن‌ها هم با تفکری که مدیران دنیادارند مدیریت می‌کنند کسب‌وکارشان را مدیریت کنند.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تقویت فناوری‌های نوین اولویت اجرایی یزد برای توسعه اقتصادی است

شخصاً مشکلات توسعه اقتصادی استان یزد را پیگیری می‌کنم

انتشار اسامی دریافت‌کنندگان تسهیلات کم‌‌بهره اشتغال پایدار روستایی در یزد

اولین محموله بز شیری نژاد مورسیا به استان یزد وارد شد

تخصیص تنها نیمی از اعتبارات اختصاص یافته به طرح‌های عمرانی میبد

کمبودی در بازار میوه یزد نداریم

میزان بارش‌های 24 ساعته گذشته در یزد

42 میلی متر بارندگی در ایستگاه هفتهر میبد ثبت شد

عضویت تنها 20 درصد بهره‌برداران بخش کشاورزی یزد در نظام‌های صنفی

قرارداد نهادهای خدمات رسان برای حمایت از تولید منصفانه باشد

150 دانش آموز بافقی، بازارچه کار و فناوری راه اندازی کردند

کشف و ضبط محموله آویشن توسط یگان حفاظت مهریز

کاهش تصادفات در مسیر یزد-اردکان با اجرای طرحهای عمرانی

9 میلیارد تومان صرف تکمیل پروژه های عمرانی میبد شد

توزیع‌کنندگان خرماهای غیربهداشتی پلمب می‌شوند

رونق بازار زیورآلات آبکاری در بازار متلاطم طلا

تشدید نظارت ها، بخشی از مشکلات اقتصادی مردم را رفع می کند

سرپرست مخابرات خاتم معرفی شد

هشدار هواشناسی یزد در مورد احتمال آبگرفتگی معابر

ساخت جاده سیروس آباد به سبزدشت بافق آغاز شد

167 هزار تن محصولات کشاورزی و دامی یزد توافقی خریداری شد

انتصاب سرپرست مدیریت منابع انسانی سازمان منطقه آزاد کیش

استفاده از خدمات عمومی رایگان محکومین به عنوان مجازات جایگزین

روز قدس، رشادت های مردم فلسطین را ماندگار کرد

استاندار یزد: اعتماد عمومی مردم به دولت باید تقویت شود

نخستین طرح کشوری کتابت قرآن با خودکار در یزد کلیک خورد

نیازهای ضروری مددجویان کمیته امداد یزد اعلام شد

آمایش سرزمین در سرزمین اختلافها - دکتر سعید عطار*

توسعه اقتصادی و گردشگری شهر جهانی یزد با ترویج زندگی شبانه

امام جمعه میبد: تحریم‌های ظالمانه با مقاومت به فرصت‌های ارزشمند تبدیل شود

سازش 31 درصدی پرونده‌های طلاق در مهریز

مسئولان دانشگاه یزد: مار مشاهده شده دور از خوابگاه دختران بود

رشد 14 درصدی بازدیدکنندگان موزه‌های یزد

اجرای 90 رأی مراقبت الکترونیک از محکومان در یزد

سازش 31 درصدی پرونده‌های طلاق در مهریز

تیم کبدی ساحلی شهید پاکنژاد قهرمان استان یزد شد

نخستین جشنواره بز و محصول لبنی ندوشن برگزار می شود

500 سبد غذایی بین مددجویان کمیته امداد ابرکوه توزیع شد

بسیجیان یزد 44 میلیارد ریال به سیل زدگان کمک کردند

کمک 8 میلیارد تومانی به مددجویان یزدی در طرح رضوان

توزیع خرما با 25 درصد زیر قیمت بازار در یزد

در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد؛ تاکنون خسارتی از طوفان گزارش نشده است

فعالیت 51 درصد شرکت‏‏‎های دانش بنیان یزد در حوزه ICT /راه‎‎اندازی های‎‏وب در 159 روستای دیگر استان

اتمام طرح‌های نیمه تمام اولویت وزارت راه و شهرسازی

برگزاری دوره آموزشی IRC ویژه مسئولان فنی استان در یزد

اجرای 18 طرح عمرانی در بافق آغاز شد

آمار نگران‌کننده مبتلایان تب مالت در ابرکوه

گسترش روابط خارجی در چارچوب سند راهبردی استان

آغاز اجرای طرح آزادسازی سراسری بستر و حریم رودخانه‌های یزد

بودجه یک سد ضامن بقای تمام قنوات ایران