خبر یزد

آخرين مطالب

تاریخ پزشکی هم دستخوش تحریف شد؛

دستاوردهای درمان ناباروری یزد در طمع تجارت/ افتخاری که مصادره شد علمي

دستاوردهای درمان ناباروری یزد در طمع تجارت/ افتخاری که مصادره شد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزدـ 30 سال پیش، وقتی نوزادانی معروف به بچه‌های چندهزار دلاری با روش IVF در آلمان و انگلیس به دنیا می‌آمدند، گروهی در یزد پایه‌گذار این روش شدند تا نور امید در خانواده‌های بی‌فرزند روشن شود.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها نیره شفیعی‌پور: وقتی ناباروری بسیاری از خانواده‌ها را از نعمت داشتن فرزند محروم کرد، متخصصان امر در دنیا به فکر ابداع روشی افتادند که حداقل درصدی از این خانواده‌ها صاحب فرزند شوند و به این ترتیب بود که علم IVF برای اولین بار در 40 سال پیش در دنیا نتیجه داد.
آلمان و انگلستان از پیشگامان این علم بودند و آن زمان زوج‌های بی‌فرزند ایرانی برای درمان ناباروری با روش IVF به این کشورها سفر می‌کردند و اصلاً کمیسیونی در وزارت بهداشت وجود داشت که به این زوج‌ها ارز دولتی پرداخت می‌کرد تا آنها این روش را در کشورهای اروپایی امتحان کنند.
آن زمان این نوزادان که برای آنها مبالغ هنگفتی هزینه می‌شد، به بچه‌های چندهزار دلاری مشهور بودند به همین دلیل همه زوج‌ها قادر نبودند شانس خود را از این طریق آزمایش کنند. 10 سالی از پایه‌گذاری روش IVF در دنیا نگذشته بود که گروهی متشکل از پرفسور عباس افلاطونیان، دکتر غفورزاده، پرفسور محمدعلی کریم‌زاده، دکتر ارجمند و .... طرحی ارائه دادند که میزان موفقیت IVF را مورد بررسی قرار می‌داد
هنوز 10 سالی از پایه‌گذاری روش IVF در دنیا نگذشته بود که گروهی متشکل از پرفسور عباس افلاطونیان، دکتر غفورزاده، پرفسور محمدعلی کریم‌زاده، دکتر ارجمند و .... طرحی ارائه دادند که میزان موفقیت IVF را مورد بررسی قرار می‌داد.
این گروه سختی‌های بسیاری از واردات تجهیزات پزشکی مورد نیاز استفاده از این روش گرفته تا موانع متعددی که پیش پای آنها قرار می‌گرفت را متحمل شدند تا در نهایت نخستین نوزاد حاصل از لقاح خارج از رحمی در یزد متولد شد و این گروه به ویژه پرفسور عباس افلاطونیان لقب پدر IVF ایران را گرفت.
در حالی که تاکنون بیش از 12 هزار نوزاد با استفاده از روش IVF در استان یزد متولد شده‌اند و تلاش‌ها برای به‌روز رسانی این علم همچنان ادامه دارد، فردی در تهران با راه‌اندازی یک مرکز در صدد مصادره این افتخار و تلاش‌های علمی برآمده و با تبلیغات متعدد و استفاده از ابزار رسانه حتی رسانه ملی، در صدد تحریف تاریخ علم است.
تحمل سختی‌های بسیار برای واردات تجهیزات مورد نیاز IVF
عباس افلاطونیان، رئیس مرکز تحقیقاتی و درمانی ناباروری استان یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تلاش‌هایی که در طول چند دهه اخیر در یزد و توسط گروه پزشکی یزد برای بررسی میزان موفقیت عمل IVF انجام شد، اظهار داشت: ما حتی برای وارد کردن تجهیزات مورد نیاز سختی‌های بسیاری متحمل شدیم زیرا واردات ابزار آلات و قطعات الکترونیکی در آن زمان باید تاییدیه می‌گرفت.

وی با اشاره به خاطراتی از آن زمان بیان کرد: برای واردات برخی تجهیزات به هیچ طریقی نتوانستیم کاری انجام دهیم تا در نهایت در کشور هدف، با فردی یزدی به نام ابرندآبادی برخورد کردم، لیست تجهیزات مورد نیاز را به او دادم و او به‌رغم اینکه ما را نمی‌شناخت و فقط به صرف اینکه تجهیزات برای یزد بود، به ما کمک کرد تا بتوانیم بخشی از ابزارهای مورد نیاز را وارد کنیم.
تولد اولین کودک حاصل از لقاح خارج رحمی در سال 69 در یزد
افلاطونیان ادامه داد: پس از اینکه اولین کودک IVF ایران در سال 1369 متولد شد، در سال 76 اولین دوره‌های فلوشیپ نازایی و IVF آغاز شد.
وی به تشریح روش‌های مختلفی که در طول این مدت امتحان شد و هر سال روش‌های جدیدتر به کار گرفته شد تا شانس باروری زوج‌ها افزایش پیدا کند، افزود: امروز بعد از سه دهه تلاش بی‌وقفه در یزد، فردی در تهران با تبلیغات بی‌پایه و اساس در صدد مصادره این همه تلاش و افتخار است و به قصد تجارت، خود را پایه‌گذار این علم می‌داند و تلاش گروهی از پزشکان سرآمد این رشته در یزد را نادیده گرفته است.
افلاطونیان تصریح کرد: این انصاف نیست که فردی تلاش‌های شبانه‌روزی یک گروه و اعتبار یک استان را به نام خود تمام کند.
علت سکوت چند دهه‌ای مدعیان پایه‌گذاری IVF ایران چیست
وی تاکید کرد: من در این رابطه شخصی صحبت نمی‌کنم بلکه بر اساس تاریخ و مستندات دانشگاهی حرف می‌زنم و سوال من این است که اگر این فرد، پایه‌گذار علم IVF است، چرا این همه سال سکوت کرده و تبلیغات و معرفی خود را چند سالی است که آغاز کرده است.
پایه‌گذار علم IVF ایران بیان کرد: این تکنولوژی را در زمان جنگ در ایران در استان یزد راه‌اندازی کردیم اما دید ما این بود که این علم گسترش پیدا کند بنابراین از آموزش آن و برگزاری دوره‌های آموزشی و تربیت متخصصان ابایی نداشتیم اما انتظار هم نداشتیم در این زمینه بی‌اخلاقی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: 16 سال اکثراً به تنهایی و گاهی با همراهی برخی همکاران پیگیری کردیم تا رشته‌ای به اسم دکترای بیولوژی تولیدمثل راه‌اندازی کنیم اما مخالفت‌های بسیار شدیدی در این مسیر وجود داشت که این مخالفت‌ها هرگز علمی نبود اما در نهایت ابتدا در یزد و سپس در سایر دانشگاه‌ها راه‌اندازی شد.
افلاطونیان تصریح کرد: واقعیت این است که آن زمان عده‌ای می‌خواستند دست در این علم زیاد نشود اما زیبایی علم به این است که گسترش پیدا کند.
مراجعات چند برابری و تبدیل یزد به قطب درمان ناباروری سبب آغاز بی‌اخلاقی‌ها
وی اظهار داشت: وقتی مراجعات برای درمان که در برخی موارد بعضی از آنها حتی رایگان انجام می‌شد، چند برابر و یزد به قطب درمان ناباروری تبدیل شد، این بی‌اخلاقی‌ها آغاز شد و معتقدم این تحریف تاریخ علم نه تنها منصفانه نیست بلکه اخلاقی نیست و نباید برای کسب پول بیشتر، به مصادره اعتبار یک استان دست زد.
سوابق فعالیت‌های انجام شده و مستنداتی که در دانشگاه علوم پزشکی یزد وجود دارد، نشان می‌دهد که پرفسور عباس افلاطونیان به همراه گروهی از پزشکان پایه‌گذار علم IVF در ایران بوده‌اند اما از آنجا که این تیم هرگز در صدد تبلیغ و تجارت نبوده‌اند بلکه تعداد زیادی از IVF‌ها را رایگان انجام داده‌اند، دیگران را طمع دست‌اندازی به این اعتبار علمی و تحریف تاریخ علم انداخته‌اند.
امروز مراجعه زوج‌ها از سراسر کشور به مرکز درمان ناباروری یزد و درمان با کمترین هزینه، خود گواه سوابق علمی و اعتبار استان یزد در زمینه درمان ناباروری است، اعتباری که بازی تجارت هرگز توان خدشه‌دار کردن آن را ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/87571/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود