خبر یزد

آخرين مطالب

پرباری خرمن خوشه های طلایی گندم مقالات

  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - کمبود آب، تداوم حدود 2 دهه خشکسالی و شرایط خاص مناطق کویری موجب شد تا کشاورزان و کارشناسان یزدی با افزایش بهره وری، در کنار کاهش سطح زیر کشت گندم، تولید این محصول را چند برابر کنند و امروز هم خرمن خوشه های طلایی یزدی ها پربارتر از همیشه شود.

در طول دوران خشکسالی، زمین های قابل کشاورزی استان از 170 هزار هکتار به 114 هزار هکتار کاهش یافت و همین امر موجب شد تا طی 10 سال گذشته کشت گندم در استان یزد بیش از 50 درصد کاهش داشته باشد.
در این میان توسعه اجرای طرح های آبیاری نوین، کشت نشایی، اصلاح الگوی کشت، خاک ورزی حفاظتی، انتقال کشت‌های بهاره و تابستانه به فصل پاییز، حذف محصولات جالیزی و سبزی و صیفی به منظور استفاده بهینه از آب مجازی بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفت.
یکی از کلیدی ترین محصولاتی که برنامه ریزی خوبی برای رشد تولید در کنار افزایش بهره وری و کاهش سطح زیر کشت همراه با کاهش مصرف آب آن صورت گرفته، گندم خوشه طلایی بوده است.
با توجه به همین فعالیت ها چندی قبل به همت مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی یزد از ارقام جدید گندم و جو متحمل به شوری با نام های برزگر و گلشن به منظور کشت در زمین های شور کشور رونمایی شد تا مسیر کاهش آب و رشد بهره وری در این دو محصول، هموارتر شود.
در این خصوص رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد، گندم برزگر را جدیدترین رقمی برشمرد که پس از ارقام کویر، بم، سیستان، نیشابور، ارگ، افق و نارین به ارقام گندم کشور معرفی شد که مطالعات و تحقیق بر روی آن از سال 82 شروع شد و اکنون به مرحله تکثیر و تولید رسیده است.
سید جمال سجادی پور افزود: مقاومت گندم برزگر به ریزش، خوابیدگی، تحمل در برابر شوری، کیفیت آرد خوب و میانگین عملکرد 4.6 تن در هکتار از جمله مشخصات و مزایای این محصول است.
وی با بیان اینکه تا 10 سال پیش سطح زیر کشت گندم در استان، حدود 2 برابر میزان فعلی بود، اظهار کرد: با اجرای برنامه های ترویجی علاوه بر کاهش 50 درصدی سطح زیر کشت، عملکرد تولید این محصول به بالای چهار هزار تن در هکتار افزایش یافت.
رئیس جهاد کشاورزی یزد اضافه کرد: باتوجه به آبیاری و کوددهی به موقع، استفاده کشاورزان با دانش فنی روز و مبارزه با پدید سن گندم امسال تولید گندم استان با احتساب برداشت 3.8 تن تا 4.5 تن در هر هکتار به 40 هزار تن می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه امسال 20 هزار تن گندم در استان به قیمت تضمینی خریداری شود که نیمی از آن مربوط به ابرکوه است، تصریح کرد: 12 مرکز خرید توسط شرکت‌های تعاونی روستایی در این استان به صورت تضمینی گندم را از کشاورزان از قرار هر کیلو گرم 170 هزار ریال خریداری می‌کند.
به گفته سجادی پور، پارسال هفت هزار و 500 تن محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ارزش 105 میلیارد ریال خریداری شد که چهار هزار و 160 تن آن مربوط به ابرکوه بوده است.
درباره خرید محصول گندم کشاورزان استان، مدیر سازمان تعاون روستایی یزد گفت: هم اکنون 12 شرکت تعاونی آماده خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان با نرخ تضمینی از قرار کیلویی هزار و 740 تومان است.
یدالله جواد پور با بیان اینکه تسهیل در خرید محصول و پرداخت به موقع هزینه‌ها به تولید کنندگان، دست دلالان را در خرید گندم کوتاه می کند، افزود: بهای گندم خریداری شده به کشاورزان 48 ساعته پرداخت می‌شود.
وی پیش بینی کرد که امسال 20 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شود که سهم خرید گندم شهرستان ابرکوه هشت هزار و 500 تن است.
مدیر تعاون روستایی یزد با بیان اینکه ظرفیت سیلوی استان افزون بر 85 هزار تن است، خاطر نشان کرد: عمده مراکز خرید شرکت‌های تعاونی روستایی در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم مستقر است و تنها مراکز دولتی مجاز به خرید هستند و بخش خصوصی استان هم مجاز به خرید گندم مازاد بر مصرف گندمکاران نیست.

در این میان مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان هم پیش بینی افزایش 10 درصد تولید گندم نسبت به سال قبل داد و گفت: وسعت مزارع گندم استان 11 هزار و 200 هکتار است و امیدواریم گندم کاران استان بیش از 40 هزار تن گندم برداشت کنند.
محمدعلی حاتمی زاده افزود: امسال شهرستان خاتم بیشترین وسعت کشت گندم را به خود اختصاص داده و بیشترین برداشت محصول در اختیار شهرستان ابرکوه است.
وی خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری با اجرای روش‌های نوین آبیاری به‌ویژه طرح نواری 14 هزار و 350 هکتار از زمین‌های استان به کاشت گندم، جو و دانه روغنی کلزا اختصاص دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان هم گفت: در مجموع برای برداشت گندم، 40 دستگاه کمباین بومی و مهاجر و 270 دستگاه دروگر دیگر به کار گرفته می شود.
محمدحسین ملانوری افزود: اواخر اردیبهشت ماه زمان تعیین شده در جهت آغاز کار برداشت گندم در استان است که تا تیرماه ادامه دارد.
مدیرکل غله یزد هم درباره وضعیت نیاز گندم استان اواخر سال گذشته گفته بود که برای جبران کمبود نیازها، بیش از 100 هزار تن گندم حمل شد.
حمید پایدار اردکانی افزود: موجودی سیلوهای استان هیچ گونه کمبودی ندارد اما واردات گندم به صورت مداوم از استان های گلستان، فارس و خوزستان در حال انجام است و مشکلی در کمیت و کیفیت آرد وجود ندارد.

وی چندی قبل با اشاره به افزایش خرید گندم گفت: برای خرید گندم کشاورزان 10 مرکز خرید در استان راه اندازی و پیش بینی می شود حداقل 20 هزار تن گندم مازاد کشاورزان با قیمت هر کیلو هزار و 700 تومان خریداری شود.
پایدار یادآور شد: مطالبات گندمکاران ظرف مدت 48 ساعت پس از تحویل بار و ثبت در سامانه و به صورت نقدی به حساب کشاورزان واریز می شود.
به هر حال به نظر می رسد بر اساس آمارهای بیان شده، امسال «بهار کشت، تولید، برداشت و فروش گندم» در کرم تفتیده مرکز ایران و در بیابان های کم آب و بی آب استان یزد باشد تا مرهمی باشد بر تاول های سوخته دستان کشاورزانی که پوست سیمایشان در آفتاب داغ رو به سیاهی گرویده است.
و این امر تنها لطف بی پایان خداوند است در سالی که وفور برف و باران شامل همه کشور شد تا رویای کویرنشینان و بیابان نشینان برای داشتن خرمنی پربار از خوشه های طلایی گندم محقق شود.
‌ 

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/90842/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

فیلم / باران شدید و سیل در یزد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

توجه به نیروی انسانی رویکرد قوه قضائیه است

خسارت‌های ناشی از سیل در جاده‌های استان یزد (فیلم)

بارش بی‌سابقه باران در تفت / جاری شدن سیل در رودخانه‌ها+فیلم

آخرین جزئیات سیل کم‌سابقه در یزد

امدادرسانی آتش‌نشانان یزد به خودروهای درگیر در فرونشست زمین

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

راه حل برون رفت از مشکلات کشور ایمان به شعار ما می‌توانیم است

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌های ناشی از سیل را کاهش داد

آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌ ناشی از سیل را کاهش داد

تا 24 ساعت آینده میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود

تکمیل راه آهن خواف هرات

وضعیت جاده‌های استان یزد / خسارت 6000 میلیارد تومانی سیل سال گذشته

جاری شدن سیل در رودخانه‌های تفت

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

انجام بیش از 331 هزار آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب استان یزد

احتمال پس‌زدگی روان آب‌ها از شبکه فاضلاب خانگی یزد

استقبال گسترده دانش‌آموزان یزدی از رویداد ایده شو دانش‌آموزی

بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی

بارش باران سیل آسا در یزد

آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

تداوم طرح نور با جدیت

توقیف کامیون حامل سوخت قاچاق در یزد

دستگیری سارقان سابقه دار باطری خودرو در یزد

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی در یزد

خروش رودخانه فصلی در روستای سانیج+فیلم

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی پروژه عمرانی آبرسانی شهرستان میبد

چادرملو علیه چهار صحنه داوری نیم فصل دوم

لیگ دسته دوفوتسال بزرگسالان کشور

بررسی آخرین وضعیت طرح جذب منابع و سرمایه های خرد اتباع

آخرین جزئیات سیل در یزد | بارش بی سابقه باران در تفت ‌؛ آخرین شرایط در یزد چگونه است؟

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی طرح عمرانی آبرسانی شهر میبد

پیشرفت فیزیکی 85 درصدی طرح آبرسانی شهر میبد

انجام بیش از 300 آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب