خبر یزد

آخرين مطالب

رادیومهر: پیگیری یک پرونده پیچیده در یزد؛

حواستان به «برادرانه‌»های ما هست؟/ تبانی علیه پدر شهید افغانی سياسي

حواستان به «برادرانه‌»های ما هست؟/ تبانی علیه پدر شهید افغانی
  بزرگنمايي:

خبر یزد - در این پادکست رادیومهر، دوباره سراغ پرونده ضارب پدر «شهید مهدی سادات» رفته‌ایم. ماجرای تلخی که سکوت و ساده گذشتن از آن، می‌تواند مهمان نوازی و فداکاری هموطنان یزدی را زیر سوال ببرد.

دریافت 8 MB
مجله مهر : سه ماه بعد از خبر یک درگیری ناجوانمردانه در یزد، مجروحیت شدید پدر شهید مدافع حرم «سیدمهدی سادات» و حواشی مربوط به ضارب او، حالا فعالان مجازی یزد نوشته‌اند که ضارب به قید وثیقه آزاد شده است و همسایه‌ها هم به دلایل نامعلومی به این جرم او شهادت نمی‌دهند.
برای اطلاع از صحت ماجرا با برادر «شهید مهدی سادات» تماس می‌گیریم. او برخلاف تصور ما، با لهجه شیرین یزدی صحبت می‌کند: «ما تازه دو ماه است به این محل آمده‌ایم؛ و قبل از این نزدیک بیست و هشت سال ساکن محله دیگری از یزد بودیم.»
شهریور 95 - تشییع پیکر شهید مهدی 25 ساله روی دست‌های مردم ایرانی و افغانستانی یزد
کار برادر شهید، مثل پدرش جابجایی ضایعات است. مدتی قبل که این موضوع را در خبرگزاری مهر پیگیری کردیم، روایتی عنوان شد که اعتراض ضارب به مزاحمت در محله و انباشت ضایعات در حیاط خانه حاج قلندر مربوط بوده‌است: «اصلا این‌طور نیست. پدرم کارگاهی برای ضایعات دارد اما نه اینجا. خانه که جای جمع آوری ضایعات نیست!»
حالا نزدیک یک ماه است که پدر شهید را از بیمارستان به خانه آورده‌اند. پسرش می‌گوید جمجمه او در اثر ضربه آنچنان آسیب دیده که آن را برداشته‌اند. هیچکس نمی‌داند حال پدر بهتر خواهد شد یا نه: «بابا فقط چشم باز کرده و هوشیاری او هم در حد 8 و 9 است. توصیه پزشک این بود که خانه ماندن برایش بهتر است. توکل بر خدا، حداقل باید یکسال در خانه بخوابد.»
اما داستان حمایت‌های ناجوانمردانه قانونی و غیرقانونی از ضارب پیرمرد، عجیب‌تر از آن است که بین خبرهای ریز و درشت روز گم شود و راحت از کنار آن رد شویم. او که با همراهی خواهرش در نیروی انتظامی و افسر نگهبان شیفت آن شب، همان ابتدا به صورت غیرقانونی آزاد شده بود، طبق گفته‌های پلیس چون اقوام و آشنایانی در قوای نظامی داشت می‌دانست چه راه‌هایی را برود تا دستگیر نشود.
خواهر ضارب و کارمند دیگر طبق شنیده‌ها تعلیق یا برکنار نشده‌اند؛ بلکه به «بافق» منتقل شده و همچنان مشغول به کار هستند.

پسر حاج قلندر می‌گوید ضارب بعد از این مدت خودش را معرفی کرده‌است اما با انکار داستان از سمت او ماجرا پیچیده‌تر می‌شود: «آقای (ص. ع) می‌گوید من نزده‌ام! گفت اصلاً پیرمردی آنجا نبوده که من بزنم. تازه آن اوایل خانواده اش می‌گفتند خود پیرمرد زمین خورده و آسیب دیده است. بعد هم می‌گفتند پسرش، یعنی من این کار را کرده‌ام!»
برادر شهید می‌گوید جرم ضارب یعنی ضربه به سر پدرش هنوز ثابت نشده‌است، چون همسایه‌ها با اینکه در لحظه اتفاق آنجا بودند، حالا حاضر نیستند شهادت بدهند و واقعیت را بگویند: «همسایه ها می آیند به ما می‌گویند ضارب فرزند کوچک دارد؛ دختر جوان دارد؛ شما بروید رضایت بدهید. ولی ما می‌گوئیم او که هنوز این جرم را گردن نگرفته! اول گردن بگیرد تا بعد رضایت بدهیم. الان برای چه کسی رضایت بدهیم؟»
دلجویی جمعی از مسئولان و نماینده ولی‌فقیه در سپاه الغدیر یزد از خانواده سادات
هرچند در سال‌های گذشته هم موارد انگشت شمار مشابهی بین مردم این استان دیده شده بود، ولی هنوز کسی دقیق نمی‌داند مشکل این افراد با مهاجرین افغانستانی از کجا می‌آید: «همان روز اول که آمدیم اینجا این آقا که به سر بابای من ضربه زده، آمد و گفت کوچه ما جای افغانی‌ها نیست و باید از اینجا بروید؛ بعد از دو ماه هم که این اتفاق افتاد. کلاً نمی‌خواهند ما اینجا باشیم. قبل‌تر در محله چاه ملکی یزد هم این اتفاق افتاده بود که خانه افغان‌ها را آتش زده بودند و می‌خواستند افغان‌ها را بیرون کنند؛ که ایشان هم آنجا همراه آن آدم‌ها بود. هرچند ما با آن موضوع کاری نداریم؛ مساله، ضربه به سر پدر ماست که همان را هم گردن نمی‌گیرد.»
بنا بر در جدیدترین خبر رسیده، ضارب با وثیقه آزاد شده است. جز بحث به کارگیری مجدد خواهر او و افسر متخلف، سوال اینجاست که چرا موضوع شهادت همسایه‌ها تا این اندازه تأخیر افتاده است؟ بازپرس پرونده به استناد ماده 204 قانون آئین دادرسی کیفری می‌تواند حکم جلب شاهدان را صادر کند. در این صورت شاهدان ملزم به ورود به پرونده و ارائه شهادت خواهند شد. برای شهادت دروغ هم طبق ماده 650 قانون مجازات اسلامی مجازات حبس یا جریمه درنظر گرفته می‌شود.
حالا سوال ما به عنوان یک رسانه از قوه قضائیه این است که آیا حواسمان هست این همه تأخیر در دستگیری ضارب و بعد تعلل در رسیدگی به این پرونده هزینه زیادی برای عزت و آبروی این سرزمین دارد؟ مگر غیر از این است که این اتفاق، می‌تواند سال‌ها همزیستی فداکارانه و صادقانه ما و خواهران و برادران افغانستانی را زیر سوال ببرد؟
مزار شهید مهدی سادات- حضور جوان‌های یزدی درمراسم دعا و توسل برای شفای پدر شهید
قسمت دردناک این ماجرا اما این است که حاج قلندر یک پدر شهید است و یادمان نرود رهبر انقلاب خرداد ماه سال 96 در دیدار با خانواده‌های شهدای مرزبان و مدافع حرم درباره شأن و منزلت این خانواده‌ها چه‌طور صحبت کردند: «قدر شهدا را باید بدانیم، قدر خانواده‌های شهدا را باید بدانیم… هرکسی که سعی کند که به خانواده‌های شهدا اهانت بشود یا بی اعتنایی بشود یا مورد تعرّض زبانی قرار بگیرند، به این کشور خیانت کرده… به خانواده‌ی شهدا باید احترام بگذارند و قدر آنها را بدانند؛ خود را زیر بار منّت شهیدان بدانند. زیر بار منّت آن پدر یا آن مادری که رضایت می‌دهد فرزندش برود [هم هستند]؛ زیر بار منّت اینها قرار بگیرند و همه بدانند، اینها است که ارزش‌ها را در کشورمان زنده می‌دارد»

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/91109/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری انتخابات اتاق اصناف کشاورزی در خاتم

تمهیدات شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در خصوص بند‌های تغذیه مصنوعی

اقدامات شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در خصوص بند‌های تغذیه مصنوعی

25 کشته و زخمی بر اثر حادثه ترافیکی در بادغیس

کشف 6 فقره سرقت در یزد

مهدی مهدوی همه را سورپرایز می‌کند

اتمام عملیات تعریض و بهسازی جاده یزد - خضرآباد،به زودی

اقدامات پیشگیرانه سیل در شهرستان‌های خاتم و مروست

خدمت بی منت به سالمندان آسایشگاه نشاط مهریز

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

ارائه خدمت به 4 هزار نفر در خصوص کارت ایثار

زنده گیری یک حلقه مار از داخل کامیون در محور مهریز- انار

احیای 31 هزار شغل در یزد

اقدامات پیشگیرانه سیل در شهرستان های خاتم و مروست

31 هزار شغل به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در استان یزد احیا شد

رویکرد تقویت و اصلاح نور و رنگ در راستای بهبود کیفیت منظر شهری

رقابت یک هزار و 362 داوطلب در آزمون استخدامی تامین اجتماعی استان یزد

کشف 3 تن چوب قاچاق به ارزش 3 میلیارد ریال در بافق

استقبال یزدی‌ها از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

اجرای ویژه برنامه استانی "سپاس سردار" در مدارس استان یزد

قدردانی فرمانده سپاه الغدیر از نمایندگان ارتش در یزد

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

مدیریت بحران آبفای یزد در آماده باش کامل

اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی به همت دامپزشکی شهرستان اشکذر

توزیع بیش از 130 هزار جلد پاسپورت در هرات

آماده باش آتش‌نشانان یزدی برای کنترل آبگرفتگی‌های احتمالی

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

مدیریت بحران آبفا در آماده باش کامل است

مدیریت بحران آبفا در آماده باش کامل

استقبال 90 درصد یزدی‌ها از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

طلاب باید به بحث تولید علم ورود کنند

استقرار تیم بازرسی اداره کل بازرسی استان یزد در جهادکشاورزی

ساخت 22 هزار مسکن ملی در شهرهای یزد/رشد 3 برابری مقاوم‌سازی روستا

پرهیز از سفر‌های غیرضروری به مناطق ییلاقی

ناترازی شدید حوزه مسکن به دلیل یک دهه توقف در تولید

کشور به تولید واقعی نیاز دارد نه مونتاژکاری!

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

فرونشست زمین سفره‌های آب زیرزمینی را می‌بلعد

برگزاری مراسم شهدای امنیت در یزد

آسمانِ یزد بارانی است

مرکز انتقال خون اردکان باید تجهیز شود

بدون مشارکت و جلب رضایت شهروندان، هیچ خدمتی مؤثر واقع نخواهد شد