خبر یزد

آخرين مطالب

دندان دردی که درمانگاهی خیریه را در اردکان بنا نهاد مقالات

دندان دردی که درمانگاهی خیریه را در اردکان بنا نهاد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - مراجعه یک معلول اردکانی به وردآورد کرج برای درمان دندان و بی قراری پدرش از آبسه و عفونت دندان فرزند، انگیزه یک دندانپزشک اردکانی برای ساخت یک کلینیک بزرگ دندانپزشکی خیری در شهر اردکان شد.

آغاز یا پررنگ شدن ایده ساخت این درمانگاه از سوی دکتر "عبدالرحیم داوری اردکانی" مربوط به زمان مواجهه با پدر یک کودک کم توان ذهنی بود که بغضش را فرو می‌خورد و چهره دردمند فرزندش را که از آبسه و عفونت دندان قرار از کف داده بود، نظاره می‌کرد.
این پدر آزرده به خاطر فقدان امکانات مداوای کودکش در استان یزد، برای درمان دلبندش به تنها مرکز دندانپزشکی معلولان در وردآورد کرج مراجعه کرد و اینجا بود که دکتر داوری که خود ریشه در استان یزد داشت با مشاهده این پدر و فرزند، دل را به خدا سپرد و برای ایجاد مرکزی خیریه و تخصصی برای درمان مشکلات دهان و دندان شهروندان کم توان، یا علی گفت و پای در این مسیر گذاشت.
ارائه خدمات دندانپزشکی به شهروندان همواره با استرس‌هایی برای بیمار همراه است، حال اگر بیمار فردی کم توان باشد، دشوار ارائه این خدمات چند برابر می‌شود و که معمولاً باید این خدمات توسط تیمی از متخصصان و در حالت بیهوشی انجام شود؛ محدودیت وجود چنین مراکز درمانی ویژه بیماری‌های دهان و دندان در استان یزد و کشور از مشکلات توان جویان است.
افراد کم توان به علت تعدد مشکلات جسمی، طولانی بودن خدمات توانبخشی، مصرف داروهای متعدد و … از بهداشت دهان و دندان خوبی برخوردار نبوده و غالباً زمانی برای دریافت خدمات دندانپزشکی مراجعه می‌کنند که مشکل آنها حاد شده است.
از سوی دیگر نبود آموزش آکادمیک برای دانشجویان دندانپزشکی و فقدان تجربه کافی دندانپزشکان با نحوه درمان این قشر و ویژگی‌های خاص معلولان کم توان ذهنی از نظر همکاری موقع دریافت خدمات درمانی، لزوم ایجاد مراکزی مجهز و ویژه جهت ارائه خدمات مناسب به این قشر را دو چندان کرده است.
در این راستا ابتدا مرکزی در دانشکده دندانپزشکی یزد به همت اداره بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی دایر شد که اتاق عمل با بی هوشی کامل در آن مستقر بود.
دکتر داوری اردکانی در این زمینه گفت: برای توسعه و گسترش خدمات این مراکز و تسهیل کار درمان و دسترسی آسان‌تر و کاهش زمان انتظار بیماران، مصمم شدم زمین وقفی که در شهر اردکان از جد پدری ام به جا مانده بود را برای تأسیس این مرکز درمانی در نظر بگیرم.
وی اظهار داشت: هدف از تأسیس مرکز ارائه خدمات ویژه تخصصی پزشکی از قبیل خدمات عمومی، اورولوژی، اورتوپدی، زنان، جراحی اطفال، گوش، حلق و بینی، جراحی‌های ترمیمی، جراحی‌های چشم و نیز خدمات دندانپزشکی تخصصی شامل ارتودنسی، درمان ریشه، ترمیم و زیبایی دندان، دندانپزشکی اطفال، جراحی لثه، جراحی فک و صورت، ایمپلنت، پروتزهای دندانی و رادیولوژی فک و صورت به آحاد جامعه است.
داوری همچنین ادامه داد: در این مرکز اتاق عمل با تمامی امکانات پزشکی و دندانپزشکی بمنظور ارائه خدمات ویژه به معلولان و کم توانان جامعه شامل ترمیم دندان‌ها، عصب کشی، جراحی لثه، جراحی فک و صورت و جرم گیری پیش بینی شده است.
به گفته وی این ساختمان در سه فاز اجرا می‌شود که فاز اول و اولویت نخست آن ایجاد مرکز دندانپزشکی ویژه افراد کم توان است.
دکتر داوری یادآور شد: این مرکز تخصصی می‌تواند با لطف خداوند و عنایت مسئولان شهرستان، بهزیستی و شبکه بهداشت، … و همراهی خیران در عرصه سلامت علاوه بر خدمت رسانی به عموم مردم به بیش از 50 هزار شهروند معلول و کم توان ساکن استان یزد، منطقه جنوب و جنوب شرق کشور خدمات ارائه دهد.
عملیات ساخت این درمانگاه از تابستان سال 1396 با همکاری و مشارکت خیران در زمین وقفی به مساحت تقریبی 1000 متر مربع و با زیربنای حدود 1800 متر مربع در حال ساخت است و تا کنون پیشرفت فیزیکی 50 درصدی داشته و هزینه‌های انجام شده تا این تاریخ بالغ بر 600 میلیون تومان بوده است.
این دندانپزشک خیراندیش یادآور شد: بمنظور سرعت بخشی به راه اندازی این پروژه و بهره مندی مردم، به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه از این خدمات، مراحل ساخت و تجهیز درمانگاه در سه فاز جداگانه تعریف شده است.
فاز اول:
کلینیک تخصصی دندانپزشکی و دندانپزشکی همراه با بیهوشی کامل با امکانات پزشکی و دندانپزشکی شامل اتاق‌های پذیرش، معاینه پزشک و دندانپزشک، اتاق عمل شامل ریکاوری، رختکن جراحان و پرستاران، استریل و پکینگ، شستشوی وسایل جراحی، نگهداری وسایل استریل، اسکراب، نگهداری وسایل بیهوشی.
تجهیزات مورد نیاز اتاق عمل شامل 2 عدد یونیت دندانپزشکی با تجهیزات لازم، 2 دستگاه بیهوشی به همراه مانیتورینگ و دستگاه احیا (CPR) می‌باشد.
همچنین به منظور افزایش بهره وری بخش تخصصی دندانپزشکی برای استفاده عموم، تأمین حداقل پنج یونیت دندانپزشکی با تجهیزات مربوطه ضروری است.
داوری اردکانی با بیان اینکه این مهم میسر نمی‌شود مگر با استعانت از خداوند منان و مساعدت خیران، اضافه کرد: برای تکمیل ساختمان مرحله نخست این طرح به حدود 500 میلیون تومان اعتبار و تجهیز و راه اندازی آن هم بیش از یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
مؤسس مرکز دندانپزشکی خیری اردکان تاکید کرد: ارکان مرکز خیریه اعم از هیئت امنا، هیئت مدیره، مدیرعامل و بازرسان حق معامله، برداشت یا تخصیص درآمد مرکز خیریه به نفع خود یا دیگران را ندارند و کلیه درآمدها صرفاً برای تقویت بنیه مالی مؤسسه خیریه و در راستای اهداف آن هزینه خواهد شد.
فاز دوم:
شامل درمانگاه تخصصی پزشکی، راه اندازی اتاق عمل و ارائه خدمات جراحی‌های محدود که مدت بستری در طول روز می‌باشد در طبقه‌ای مجزا در قالب Day clinic انجام می‌شود.
فاز سوم:
راه اندازی کلیه خدمات پاراکلینیک اعم از آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و رادیولوژی، داروخانه و سوئیت های مخصوص پزشک و همراهان بیمار برای سومین مرحله این طرح خیریه خدمات پزشکی و دندانپزشکی پیش بینی شده است.
این مرکز به نام مؤسسه خیریه پزشکی و دندانپزشکی بی بی خاور نامگذاری شده است.
نیازمند یاری خیران هستیم
دکتر داوری، مساعدت خیران در کمک به تکمیل این مؤسسه خیری را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: خداوند بخشی از لذت آفرینش را برای انسان ها قرار داده تا شادی خلق کنند و آرامش بیافرینند؛ ذهنی خسته یا بدنی رنجور و درمانده را دریابند و بدینسان با تاسی به صفات الهی، دست به کارِ خیر شویم که اگر بهشتی هست، بی شک از آن نیکوکارانست.
وی تصریح کرد: هدف از ایجاد این مرکز زدودن درد است از برادری، خواهری، پدر یا که مادری که سلامتی اش را زمانه به تاراج برده و تاب و توانش را نداری و ناداری گرفته و عایدی کار در چنین مرکزی خشنودی خداوندیست که رضای خود در گرو رضای بندگانش می‌داند.
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 6197‌/‏‬ 6014

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/91703/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

بارش رحمت الهی در استان کویری یزد

هشدار سطح زرد نیز برای کشاورزی صادر شد/احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی از پنجشنبه تا جمعه

فیلمی از جاری شدن آب در مسیل تفت

ادارات مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند

تحقیق و تفحص از اجرای پروژه بلوار مرحوم ابوترابی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر فردا در استان

بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

فیلمی از بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

تصاویری از سیل در بهادران مهریز

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

آماده‌باش 490 تیم مدیریت بحران در یزد / کدام مسیرها در یزد مسدود است؟

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

آمادگی شهرستان‌های بافق و بهاباد برای مدیریت سیلاب

وعده صادق بخش کوچکی از توانمندی نظامی ایران بود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

بارش باران بهاری و جاری شدن سیل در رودخانه شور دهستان گرده کوه +فیلم

اجاره بها در استان مدیریت شود

تولید بیش از 700 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

تکمیل طرح‌های نیمه تمام با فروش اموال و املاک مازاد

تغییر نگرش از رویکرد کنترل سیلاب به سمت مدیریت سیلاب

فعالیت سامانه خود ارزیابی روانشناختی در حوزه سلامت روان

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس بندرعباس - تهران / ترخیص 10 مصدوم حادثه + اسامی

مردم برای تجویز دارو به عطاری‌ها اعتماد نکنند

هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی یزد به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی

گسترش فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه آزاد یزد در راستای تحقق شعار سال

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

افزایش قیمت مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت

زمینه سازی‌های لازم برای مواجهه با سیل انجام شد

بوتیمار تحویل محیط زیست اردکان شد

کاهش قیمت مرغ در بازار

300 دانشجوی دانشگاه آزاد یزد بورسیه صنعت کاشی شدند

اردوگاه فرهنگی منشاد به آموزش و پرورش واگذار شود

افزایش بهای مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت مسکن

ادارات، مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند

اجرای طرح بزرگ آبرسانی از چاه‌های جدید الاحداث یزد

آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس بندرعباس _ تهران