خبر یزد

آخرين مطالب

درمان اضطراب‌ و افسردگی با روش بدون عوارض rTMS در یزد علمي

درمان اضطراب‌ و افسردگی با روش بدون عوارض rTMS در یزد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - رییس کلینیک تخصصی اعصاب و روان بهمن یزد از فراهم شدن امکان درمان بدون عوارض بیماری‌های با ریشه عصبی مانند اضطراب‌های موقعیتی و افسردگی با روش «آر.تی.ام.اس» در این استان خبر داد.
دکتر «سید مجتبی یاسینی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، با اشاره به استقرار دستگاه rTMS برای اولین بار در استان یزد، تصریح کرد: این دستگاه که برای درمان بیماری‌های با ریشه‌ی عصبی کاربردیست، در حال حاضر در بعضی از مراکز درمانی کلان‌شهرهایی مانند تهران، مشهد، شیراز و اصفهان وجود دارد و خوشبختانه کلینیک تخصصی بهمن در استان یزد نیز به این دستگاه تجهیز شده است.
وی با اشاره به تاریخچه استفاده از این دستگاه در دنیا، اظهار کرد: برای اولین بار در انگلستان متوجه شدند که با تحریک مغناطیسی مغز می‌توانند بعضی از بیماری ‎ های عصبی را درمان کنند از این رو، دستگاهی را بنام «تی.ام.اس»( TMS ) ساختند که به صورت تک موج مغناطیسی مغز را تحریک می‌کند و اگر این کار به صورت موج‌های تکراری انجام شود به آن «آر.تی.ام.اس» گفته می‌شود.
وی با بیان این که سازمان غذا و دارو استفاده از این دستگاه را برای درمان افسردگی تایید کرده است، گفت: مقالاتی در رابطه با تاثیر استفاده از این دستگاه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها همچون میگرن، پارکینسون، اسکیزوفرنی، اضطراب، وسواس، سندرم خستگی، وزوز گوش و اندام‌هایی که به تازگی فلج شده‌اند، منتشر شده است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در مورد نحوه درمان دستگاه « rTMS » نیز خاطرنشان کرد: برای هر بیماری باید نقطه کانونی امواج را روی ناحیه مشخصی از سر متمرکز کرد و امواج الکترومغناطیس را با شدت، مدت زمان و فواصل مشخص به مغز بیمار منتقل کرد.
وی افزود: میدان مغناطیسی ایجاد شده در اطراف سر باعث ایجاد امواج الکتریکی در مغز می‌شود که در بعضی موارد از قبیل بیماری افسردگی با تشدید فعالیت سلول‌ها و در موارد دیگر مانند توهم‌های شنوایی با کاهش فعالیت آن‌ها، به درمان بیماری‌ها می‌پردازد.
این روانپزشک با اشاره به تاثیر دستگاه « rTMS » بر افراد مقاوم به درمان، گفت: این دستگاه در همه سنین قابل استفاده است اما برای درمان افراد با سنین کمتر از 15 سال تجربه زیادی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: استفاده از این دستگاه در افرادی که هر نوع وسیله فلزی در بدن خود دارند مانند مجروحان جنگی که در بدن خود ترکش دارند یا آنهایی که در قلب خود دریچه مصنوعی دارند، به دلیل میدان مغناطیسی حاصل از عملکرد دستگاه و آسیب احتمالی ناشی از حرکت این اجسام فلزی به بافت‌های بدن، ممنوع است.
رییس کلینیک تخصصی اعصاب و روان بهمن افزود: افرادی که مایل به استفاده از دارو نیستند یا افرادی که حامله بوده یا دارای بیماری‌های سیستمیک مانند دیابت، نارسایی کلیه و کبد هستند یا ممنوعیت مصرف دارو دارند، می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند.
یاسینی از تاثیر این دستگاه در درمان اضطراب‌های موقعیتی مانند اضطراب برای امتحانات مهمی همچون کنکور سراسری و آزمون‌های تغییر مقطع در تحصیلات دانشگاهی یاد و بیان کرد: برای اینگونه افراد باید از شش هفته قبل و هفته‌ای پنج بار و هر بار 20 دقیقه از این دستگاه استفاده شود.
وی یادآور شد: گفته می‌شود در فردی که از « rTMS » استفاده می‌کند، مغز به یک سازش عصبی می‌رسد و این تغییر برای مدتی ماندگار خواهد بود اما تغییرات متاثر از آن دائمی نیستند.
این مسئول با بیان این که « rTMS »، دستگاهی مطمئن و فاقد عوارض است، گفت: از آنجایی که با استفاده از این دستگاه، ماده‌ای به فرد تزریق یا چیزی به بیمار متصل نمی‌شود و در طول درمان فرد کاملاً هوشیار است، تنها در برخی از افراد امکان ایجاد سردرد وجود دارد.
وی افزود: البته در افرادی که استعداد بیماری صرع داشته باشند، در صورت القای امواج با قدرت زیاد و فواصل کم و طولانی، ممکن است حمله تشنج اتفاق بیافتد که البته این موارد بسیار معدود است.
وی با اشاره به این که در حال حاضر در بسیاری از کشورها استفاده از روش‌های تحریک مغزی از جمله rTMS معمول است، گفت: حتی دستگاه پورتابل این ابزارهای درمانی نیز وجود دارد که پس از تنظیم آن توسط کارشناس، بیماران جهت مداوای خود طبق دستورات پزشک در منزل از آن استفاده می‌کنند.
رییس کلینیک تخصصی اعصاب و روان بهمن در پایان نیز خاطرنشان کرد: برای درمان بیماری‌های مختلف تعداد دفعات استفاده از دستگاه متفاوت، حداقل 10 جلسه و حداکثر آن 30 جلسه است که هر هفته پنج بار و هربار به مدت زمان 20 تا 30 دقیقه و تعرفه هر جلسه 120 هزار تومان است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/91717/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق

دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت در یزد برگزار می‌شود

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد

تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد

بارش بی سابقه باران در روستای قطرم بافق

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم

بازدید معاون مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا از یزد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

تداوم بارش‌های رگباری در استان یزد

آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون

المپیاد ملی آموزش هنر نخستین گام در جهت رقابت بین آموزشگاه‌ها

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز در استان یزد

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد