خبر یزد

آخرين مطالب

در اقدامی از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت؛

«جنگل هیرکانی» بدون لابی سیاسی ثبت جهانی شد سياسي

«جنگل هیرکانی» بدون لابی سیاسی ثبت جهانی شد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - تهران _ ایرنا_ معاون میراث سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این که جمهوری اسلامی ایران بدون لابی سیاسی موفق به ثبت جهانی جنگل هیرکانی شد، گفت: پرونده قوی ایران و همکاری کارشناسان بین المللی غیر سیاسی سبب این ثبت جهانی شد.

«محمد حسن طالبیان» روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، با اشاره به جزئیات ثبت جهانی این جنگل گفت: ایران برای ثبت این پرونده لابی نداشت، اروپایی‌ها، عرب‌ها و آمریکا هر کدامشان لابی دارند ولی پرونده خوب وی قوی ایران سبب شد، ثبت جهانی، تنها به اسم ایران باشد.
وی با اشاره به اینکه کشور ما هم اکنون دارای 24 اثر ثبت شده جهانی است، گفت: اکنون ایران و آمریکا در رتبه نهم کشورهایی که دارای آثار ثبت شده جهانی هستند، قرار دارند.
طالبیان، گفت: ایران در دوره‌هایی مانند دوره جنگ تحمیلی امکان درخواست ثبت جهانی آثار تاریخی نداشت هم اکنون چین و ایتالیا در رتبه نخست دارای ثبت آثار جهانی هستند.
جنگل‌هایی هیرکانی مخزن جهانی مهم ژنتیک به لحاظ پژوهشی
معاون میراث فرهنگی، اظهارداشت: ثبت بیابان لوت و جنگل‌های هیرکانی اتفاق بی نظیری برای ایران است، جنگل‌هایی هیرکانی مخزن جهانی مهم ژنتیک به لحاظ پژوهشی محسوب می‌شوند که در گذشته‌های دور به آن توجه نشد ولی در 10 سال گذشته بخصوص در چند سال گذشته مدیریت خوب بخصوص طرح تنفس اتفاق خوبی محسوب شد تا همچنان برخی از مناطق این جنگل‌ها دست نخورده محسوب شوند.
وی به سابقه تاریخی ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی اشاره کرد و افزود: در سال 2006 کشور آذربایجان پرونده ثبت این جنگل را به یونسکو ارائه داد که رد شد.
طالبیان گفت: بالاخره ایران با همکاری ارگان‌ها ی داخلی و بنیادها ی تحقیقاتی بین المللی پس از 13 سال موفق به ثبت جهانی به نام ایران شد.
طالبیان در ادامه با بیان اینکه کشور آذربایجان نیز ادعاهایی داشت، گفت: تنها دو درصد از جنگل‌هایی هیرکانی در این کشور قرار دارد، و 98 درصد بقیه آن دراستان‌های مازندران، گیلان، گلستان، خراسان شمالی و سمنان قرار دارد.

درخواست تغییر نام استان گلستان به هیرکانی
معاون سازمان میراث فرهنگی همچنین در ادامه سخنان خود با درخواست نام استان گلستان به هیرکان، گفت: نام تاریخی آن منطقه هیرکانی بوده است. با ثبت جهانی این محوطه طبیعی بزرگ کشور به میراث فرهنگی استان گلستان، بازگرداندن نام باستانی آن را درخواست دادیم که سازمان میراث فرهنگی نیز این درخواست را به استانداری اعلام کرده است، اما هنوز جوابی از سوی استانداری اعلام نشده است.
طالبیان با بیان این‌که هر سال بخشی از عرصه جنگل‌های هیرکانی را بدون گرفتن سهمیه‌ای به پرونده جهانی می‌توان اضافه کرد، گفت: هر سال می‌توانیم 25 درصد از این عرصه را اضافه کنیم؛ اتفاقی که باعث می‌شود حتی پای سوداگران چوب را از این مناطق حذف کنیم. طالبیان افزود: ثبت جهانی منطقه هیرکانی می‌تواند به جذب گردشگر طبیعی خارجی و داخلی نیز منجر شود. هم اکنون نیز با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران گردشگران خارجی ما در این مناطق کاهش زیادی نکرده است.
وی در پاسخ به این پرسش که با ثبت جهانی هیرکانی اعتبارات بین المللی به آن اختصاص پیدا می‌کند، افزود: یونسکو ایران را کشور ناتوان و ضعیفی نمی‌داند و کمک مالی خاصی در این خصوص اعطا نمی‌کند و معمولاً کمک‌های معمول در حوزه کارشناسی و تبادل تجربیات است. همچنین ایران در حوزه‌های مختلف میراثی از تجربه دیگر کشورها بهره مند می‌شود که سیاسی نیست.
طالبیان گفت: اگر خدای ناکرده بحرانی به وجود آید کشورهای عضو یونسکو کمک‌هایی را ارائه می‌کنند ولی معمولاً کمک‌های بین المللی کم و مانند نمک برای آش محسوب می‌شود.
معاون سازمان میراث فرهنگی درباره چگونگی نظارت بر این جنگل‌ها، گفت: با جهانی شدن این جنگل‌ها هیرکانی، سازمان میراث نیز در کنار دیگر ارگان‌ها بروی حفاظت آن نظارت جدی دارد ولی آنچه با ثبت جهانی شدن آن اتفاق می‌افتد حساسیت همه مردم نسبت به این جنگل‌های تاریخی است.
باغ جهانی عباس آباد نیازمند مدیریت یکپارچه
در ادامه این برنامه مدیرکل دفتر پایگاه‌های میراث جهانی درباره اتفاقات مربوط به باغ جهانی عباس آباد، گفت: در آنجا بحث سند مالکیت سرمایه گذاران مطرح بود که ابطال و کارهای مربوط به آن متوقف شده است. الان بحث مدیریت یکپارچه در آنجا مورد نظر است.
«فرهاد عزیزی» در ادامه از برگزاری نشست مشترک روز چهارشنبه این هفته با فرمانداران و مدیران محلی درباره چگونگی ساخت و سازها که چگونه می‌توان مرور جمع آوری شود برگزار شود، خبر داد.
14 تیرماه 1398 پرونده جنگل‌های هیرکانی که از سوی ایران ارائه شده بود، در یونسکو ثبت شد. نماینده سازمان حفاظت محیط زیست در پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی نیز گفته است: از دو میلیون هکتار جنگل هیرکانی موجود در ایران، 310 هزار هکتار آن ثبت جهانی شده است. البته از طریق کنترل بهره‌برداری از جنگل‌ها، بخش‌های بیشتری از جنگل‌های هیرکانی را در یونسکو می‌توانیم به ثبت برسانیم.
تهیه طرح جامع حفاظت ازجنگل‌های تاریخی
طالبیان با تاکید بر لزوم آموزش محیط زیستی به دانش آموزان و دانشجویان، گفت: برای آموزش، دانش‌آموزان و دانشجویان با هدف توجه و حفاظت بیشتر نسبت به میراث فرهنگی، شورای سیاستگذاری در سطح وزارتخانه‌ها و محیط زیست ایجاد شده است.
وی گفت: با ایجاد این کارگروه هم‌افزایی بیشتری بین دستگاه‌ها ایجاد شد، همچنین سه دستگاه در این کارگروه با امضای تفاهم‌نامه‌ای نسبت به استفاده از تجربیات جهانی تاکید کردند.
وی به ماموریت پژوهشگاه میراث فرهنگی درباره تهیه طرح جامع گفت: پژوهشگاه موظف به تهیه طرح جامع در جنگل‌های هیرکانی شده است همه این اقدامات یک نوع فرآیند است که نباید انتظار داشته باشیم یک شبه برطرف شود.
طالبیان تاکید کرد: در این برنامه‌ها مانند آن‌چه که برای بیابان لوت تهیه شده بود، باید مشخص شود گردشگری تا کجای جنگل می‌تواند برود و درچه مناطقی امکان حرکت ندارد، این یک فرآیند است تا مخزن‌های ژنتیک جهان برای بررسی در اختیار داشه باشند. این از نظر پژوهشی و پایداری مهم است.
معاون میراث فرهنگی کشورهمچنین درباره انتقال آب دریای خزر که بخشی از آن از منطقه جنگل‌های هیرکانی عبور می‌کند، بیان کرد: هر چند در نگاه نخست محیط زیست باید در این زمینه نظر دهد، اما میراث فرهنگی نیز حتماً در این بحث وارد می‌شود و آن را بررسی می‌کند همان طور که پیش از ایجاد جاده در جنگل ابر جلوگیری شد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/92766/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد