خبر یزد

آخرين مطالب

«سایه» در حوزه هنری یزد اکران شد فرهنگي

«سایه» در حوزه هنری یزد اکران شد
  بزرگنمايي:

خبریزد- حجت السلام«محمدصداقت کشفی» در نود و چهارمین نشست اکران و تحلیل آثار منتخب سینمای ایران و جهان در باشگاه فیلم حوزه هنری یزد، فیلم سینمایی «سایه» محصول سال 2018 به کارگردانی ژانگ ییمو کارگردان چینی به نمایش درآمد و با حضور حجت الاسلام سیدمحمدجواد صداقت کشفی قائم مقام صدا و سیمای مرکز یزد و اهالی سینما مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

وی با بیان این‌که این فیلم مجموعه‌ای مصور از سایه روشن‌های زیبا و فرم‌های هدایت شده در یک ترکیب‌بندی خلاقانه است گفت: موضوع اصلی و مورد مناقشه در «سایه» مالکیت و قدرت است.

قائم مقام صدا و سیمای مرکز یزدگفت: یک پادشاه قلدر، شهری بنام «جینگ» را تصاحب کرده و در مقابل، پادشاه جوان منطقه «پی» به شدت از مبارزه واهمه دارد و همواره دم از صلح می‌زند، اما یکی از فرماندهان شجاع او بدون هماهنگی سراغ ژنرال شهر غصب شده می‌رود و تقاضای جنگ تن به تن می‌کند. حاکم «پی» از این واقعه ناراحت می‌شود و برای دفع خطر تصمیم می‌گیرد خواهرش را به ازدواج شاهزاده مقابل درآورد ولی همین امر جدال خونینی را رقم می‌زند.

کشفی‌زاده تصریح کرد: مهمترین نقطه توجه و دراماتیک فیلم جایی آشکار می‌شود که می‌فهمیم فرمانده جنگجو و شجاع در حقیقت سایه و بدل فرمانده اصلی است که به دلیل بیماری در پناهگاهی اسرار آمیز ماجرا را هدایت می‌کند.

صداقت کشفی افزود: به نظر می‌رسد ژانگ ییمو با پرهیز از رنگ‌های درخشان و همچنین با استفاده از فضاهای بسته داخلی و حتی مخفیگاهی اسرار آمیز در دل قصر و نیز ایجاد محدودیت و فشردگی در مکانهای خارجی، زندگی قهرمانان و شخصیت‌های داستان را در تنگنا و دور از نشاط و سرزندگی توصیف می‌کند هرچند آنها به قدرت و حکمرانی خود دلخوشند.

وی با بیان این‌که در این فیلم شخصیت آرام و مطمئنی وجود ندارد بلکه همه نگرانند و هرکدام به نوعی منفی، خیانتکار یا در نهایت انتقام گیرنده جلوه می‌کنند گفت: از این رو فضای ترسیم شده زندگی در «سایه»، دلپذیر و حسرت برانگیز نیست گرچه تبحر کارگردان و همکاران او تصاویر را جذاب و دیدنی کرده و شرایط فنی حرفه‌ای کاملا در خدمت محتوا قرار گرفته‌اند.

این کارشناس بیان کرد: در بین شخصیت‌های اصلی فیلم، مؤثرترین فرد در پیشبرد داستان همسر فرمانده است که هم در آموزش رزمی و نوازندگی هدفمند به سایه همسرش نقش اصلی را ایفا می‌کند و هم جریان احساس عاطفی بین او و سایه سبب ایجاد انگیزه برای بدل فرمانده شده است بنابراین نقش زن در قصه شکل گرفته بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد.

قائم مقام صدا و سیمای مرکز یزد اضافه کرد: در فیلم سایه که به تعبیر بعضی از تحلیلگران، دارای تصاویر سیاه و سفید است، به جز صورت و بدن افراد، سبزی غیر اشباع درختان و قرمزی خون، فضای داخلی و خارجی پوشیده از تونالیته‌های آکروماتیک یعنی سیاه، سفید و خاکستری است. «ییمو» که به عنوان استاد رنگ‌ها شناخته می‌شود، در این اثر به جای رنگ‌های اشباع و تقابل آن‌ها با یکدیگر از کنتراست سیاه و سفید و نور و سایه بهره برده است. طراحی غالبی که ذهن را به سوی سبک نقاشی چینی با تأکید بر روح نقاشی بدون استفاده از رنگ‌های تند و یا نقاشی ژاپنی با تأکید بر استفاده از جوهر سیاه سوق می‌دهد.

صداقت کشفی ادامه داد: اکثر سکانس‌های فیلم در فضای کنترل شده داخلی دارای نورپردازی کلاسیک چهره با سبک مثلث نوری بر یک گونه و کنتراست حدود یک چهارم در بخش دیگر صورت است و غالبا از نور «بک لایت» و از طرفی وزش ملایم باد و در نتیجه جلوه‌گری موهای بلند استفاده شده است.

وی اضافه کرد: «عمق میدان» بسیار کم و احتمالا استفاده از دهانه باز دیافراگم در تصاویر بسته چشمگیر است و باتأکید بر نقطه توجه و همچنین در کنار سایه روشن‌های حساب شده به ایجاد بُعد، کمک شایانی کرده است.

این کارشناس افزود: وجود فرم‌های منظم و تکراری به ویژه اسپیرال و چرخان در بخش‌های مختلف فیلم به پدیدار شدن سبک ویژه‌ای در ترکیب‌بندی کمک کرده و از طرفی خطوط عمودی و شکل یافته از قبیل تابلوهای شیشه‌ای درون قصر و بافت زیبای نیزار هم در هدایت بصری چشم نقش دارد.

قائم مقام صدا و سیمای مرکز یزد خاطرنشان کرد: چرخش‌های منظم مبارزان بر روی صفحه دایره‌ا‌ی شکل که تقابل حق و باطل یا سیاهی و سفیدی را نشان می‌دهد به دلیل شکل هندسی دایره می‌تواند تلاش برای ایجاد تعادل را القاء کند. این صفحه با فرمی خاص که شاید ریشه در نمادهای چینی داشته باشد هم در صحنه‌های جنگ تن به تن دیده می‌شود و هم به عنوان صفحه ابزار پیشگویی توسط همسر فرمانده به کار رفته است. از‌این‌رو در تمام فیلم یک فرم مشترک برای تقدیر زندگی، مبارزه، پیروزی، شکست و تقابل سفیدی و سیاهی انتخاب شده است.

به گفته وی نکته مهمی که در نتیجه‌گیری نهایی داستان قابل تأمل است مرگ شخصیت‌های اصلی و گردانندگان ماجراها و زنده ماندن سایه است. گویی سایه، اصل و آنها بدل بوده‌اند.

صداقت کشفی در پایان بیان کرد: فیلم «سایه» از نظر محتوا ماجرایی تقریبا تکراری و ساده ولی در نوع خود جذاب دارد و از نظر تصویر به‌رغم فقدان رنگ‌های خیره کننده مانند یک تابلوی نقاشی زیبا است.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/95432/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فعالیت 103 اتوبوس درون‌شهری در شهر یزد

برخورد قضایی با پرنده فروشان دوره گرد در بافق

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

امید آفرینی و مشارکت عمومی نقش مهمی در تحقق شعار سال دارد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد/2 انتصاب در انجمن سینمای جوانان

استاندار یزد: گره‌های ذهنی حجاب پاسخ داده شود

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی‌آف فوتسال

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

رشد درآمد‌های وصولی گمرک یزد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد

دستگاه‌ها وظایف خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی‌تر دنبال کنند

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

رشد 7 برابری استقبال از رویداد ایده شو

افتتاح طرح‌های بزرگ در بهاباد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بررسی و کنترل وضعیت آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی در حین وقوع سیل

دلیل تعویق بهره برداری خط انتقال آب از دریا به استان چیست؟

طرح‌های بزرگی در بهاباد افتتاح می‌شود

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی آف فوتسال

ساخت مسکن برای محرومان با نگاه ویژه انجام شود

تولید 750 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ایجاد 31 هزار اشتغال به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان یزد

ارتقای سیما و منظر شهری با تقویت روشنایی شهر

توصیه امام جمعه یزد به دانشگاه‌ها درباره بی‌حجابی

وصول بیش از 161 هزار میلیارد ریال درآمد از بخش‌های مختلف استان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان