خبر یزد

آخرين مطالب

تابش: بهره‌وری ‌‌2.7 درصدی‌ تولیدات بخش کشاورزی ‌نگران‌کننده است اقتصادي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به متوسط 2.7 درصدی رشد بهره‌وری کل عوامل تولید بخش کشاورزی از سال 84 تا 93 که قابل تامل و نگران کننده است، گفت: عدم بهره‌گیری مناسب از دانش و نیروی تحصیلکرده‌ استان یزد باید ‌‌آسیب شناسی شود .
به گزارش ایسنا-منطقه یزد،«محمدرضا تابش» در نشست مجمع نمایندگان استان که با حضور معاونان وزارت جهاد کشاورزی درخصوص رسیدگی به مسائل و مشکلات بخش کشاورزی استان یزد برگزار شد، با تاکید بر لزوم شناسایی ظرفیت و پتانسیل‌های تولید بخش کشاورزی در کشور اظهار کرد: ساماندهی شبکه توزیع و فروش محصولات کشاورزی در راستای عایدی حداکثری برای کشاورزان، اهتمام به توسعه صنایع تبدیلی، گسترش صادرات کالاهای کشاورزی و دامی و ساماندهی تشکل‌های صنفیِ این بخش می‌تواند راهگشا باشد .
وی افزود: در سال 97 صادرات کشاورزی و صنایع غذایی حدود هفت میلیون تن به ارزش 6.4 میلیارد دلار، معادل14.5 درصد ارزش صادرات غیرنفتی کشور بود و در این مدت واردات این بخش نیز 21 میلیون تن به ارزش 10.8 میلیارد دلار، معادل25.4 درصد واردات بوده است .
وی با اشاره به آمارهای مختلف در زمینه مصرف آب در امور مرتبط با کشاورزی عنوان کرد: بخش کشاورزی را نمی‌توان به خودی خود مقصر در بحران آب کشور معرفی کرد هر چند باید بهره‌وری منابع آب در این بخش بهبود یابد .
رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس گفت: کشورمان در بحث آبِ مجازی نسبتا خوب عمل کرده ‌به طوری‌که در سال 97 حدود 35 میلیارد مترمکعب آب مجازی وارد کردیم و در این مدت پنج میلیارد تومان نیز صادرات داشته‌ایم .
نماینده مردم اردکان با اشاره به متوسط2.7 درصدی رشد بهره‌وری کل عوامل تولید بخش کشاورزی از سال 84 تا 93 که قابل تامل و نگران کننده است تصریح کرد: در سال 1345 حدود 41 درصدِ جوانان 10 تا 29 ساله، در بخش کشاورزی اشتغال داشتند که در سال 93 این اشتغال به میزان 5.5 درصد کاهش یافته و در حال حاضر تنها 15.2 درصد فارغ التحصیلان کشاورزی در این بخش فعال شدند که نشان‌دهنده مشکلاتی برای ورود جوانان به این بخش و عدم بهره گیری مناسب از دانش و نیروی تحصیلکرده است که باید مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد .
نماینده مردم اردکان در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اهمیت تدوین راهبردی موثر و اجرایی در بخش کشاورزی استان یزد اظهار کرد: پایداری کشاورزی و فضای سبز در استان یزد به منزله پایداری حیاتِ قطعه‌ای ارزشمند از ایران است که بازتاب دهنده تاریخ و فرهنگ گرانسنگ ایرانی-اسلامی است .
تابش ادامه داد: صرفه‌جویی و استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی همراه با ارتقا ی سطح تولیدات باید به طور جِد مورد توجه باشد البته این روند آغاز شده است به طوری که از سال 84 تا 95 آب اختصاصی به کشاورزی استان از 1.5 میلیارد مترمکعب به 920 میلیون مترمکعب کاهش یافته است که با اجرای طرح‌های تعادل بخشی باید در افق 1404 تا 560 میلیون مترمکعب کاهش یابد .
وی با اشاره به لزوم تغییر رویکرد از کشت گسترده به تولید متراکم و گلخانه‌ای و توجه به کشت‌های کم‌آبخواه که می‌تواند در استان تحول زا باشد گفت: در سال 94 در یزد، 825 میلیون مترمکعب آب مجازی از طریق واردات 750 هزار تن نهاده کشاورزی، وارد استان شده ‌که این میزان در سال 95 به میزان 1.2 میلیارد مترمکعب با واردات 1100 تن نهاده بوده ‌که با توجه به محدودیت منابع آبی استان یزد، این اقدام قابل تقدیر است .
نماینده مردم اردکان عنوان داشت: استان یزد دارای شرایط سخت اقلیمی و کمبود منابع آب است که قاعدتا تولید محصولات کشاورزی در استان یزد نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر سخت‌تر، پرهزینه‌تر و با ریسک بالاتر است لذا توجه ویژه مسئولان کشور بخصوص برای گسترش بیمه محصولات کشاورزی و تخصیص تسهیلات لازم که در حکم دوپینگ برای این بخش و بهره‌برداران آن محسوب می‌شود ضرورت دارد .
عضو شورای پول و اعتبار تاکید کرد: در شرایط تهدید و تحریم قرار داریم و لازم است تا برای تولیدات کشاورزی خصوصا محصولات مهم و استراتژیک مثل گندم، گوشت قرمز و ... که مصرف آب بالایی نیز دارند با دیدگاهی فنی، کارشناسی و ارزش اقتصادی محصول اقدام گرد و از ارائه برخی موضوعات عامیانه پرهیز کرد .
نماینده مردم اردکان همچنین با اشاره به برخی مزیت‌ها و مشکلات بخش کشاورزی شهرستان اردکان بر حفظ باغات و مزارع کشاورزی این شهرستان تاکید کرد و توجه به چالش‌های این بخش؛ خواستار پیگیری موضوعات مورد نیاز بخش کشاورزی اردکان از جمله ارائه تسهیلات و امهال وام ها، توسعه مجتمع‌های جدید دام در بخش‌های مختلف شهرستان، بازسازی و نوسازی پروژه‌های آبیاری و موارد دیگر شد .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/95542/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برپایی آئین های شکرگزاری در روز گندم و نان

آزادی یک زندانی با یاری کانون خدمت رضوی

تداوم روند رشد صدور اسناد مالکیت در استان یزد برای سومین سال

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پیش بینی رگبار و رعدوبرق پراکنده در یزد

دوره آموزشی آشنایی با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز گندم

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

جمهوری اسلامی ایران جلوی خشونت بی مهابای رژیم صهیونیستی را گرفت

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ حافظ قرآن کریم

تکمیل پروژه‌ها و تحقق اهداف دانشگاه آزاد یزد در سال 1403

راهپیمایی مردم ارومیه و یزد درحمایت از عملیات وعده صادق

رونمایی از تمثال شهید سلیمانی در شهرستان اشکذر

زیباسازی فضای سبز و ساختمان با استفاده از تکنیک‌های نورپردازی

برگزاری کارگاه طراحی روی پارچه در شهرستان اشکذر

رشد 37 درصدی درآمد‌های وصولی گمرک یزد در سال 1402

نورپردازی در فضای سبز اِلمانی تاثیر گذار در فضا‌های شهری

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

مدیریت آب ها در هرات

اوقات شرعی شنبه 1 اردیبهشت در یزد

فعالیت جدی کمیته مناسب سازی با هدف رفاه افراد آسیب پذیر

پیش‌بینی رگبار و رعدوبرق پراکنده در یزد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

احکام جدید بیش از 29 هزار بازنشسته استان یزد صادر شد

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

نجات بانو یزدی در ارتفاعات دره گاهان تفت

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی