/گزارش/
برندسازی لازمه ورود صنایع یزد به بازارهای بینالمللی است
اقتصادي
بزرگنمايي:
خبر یزد - معاون امور صنایع کوچک و متوسط شرکت شهرکهای صنعتی یزد با بیان اینکه دوره آموزش برندسازی برای صنایع کوچک و متوسط این استان برگزار میشود، گفت: برندسازی لازمه ورود واحدهای صنعتی کوچک و متوسط به بازارهای بینالمللی است.
به گزارش ایسنا-منطقه یزد،«محمد دهقان» با اشاره به ضرورت حمایت از صنایع استان، عدم آموزش برندسازی را یکی از مهمترین دغدغههای توسعه اقتصادی در کشور عنوان و اظهار کرد: صنایع کوچک و متوسط به دلیل نوع فعالیت و چابکی خاص خود نقش مهمی در توسعه زود بازده اقتصادی ایفا میکنند.
وی حمایت از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط را یکی از اولویتهای جدی شرکت شهرکهای صنعتی در استان یزد دانست و افزود: خوشبختانه سیاست استان در راستای حمایت از واحدهای صنعتی تقویت و توانمندسازی بیش از پیش در حوزه بازاریابی و ورود به بازارهای بینالمللی است.
معاون امور صنایع کوچک و متوسط شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد، برندسازی را اولین اولویت صنایع استان یزد برای ورود به بازارهای خارجی دانست و گفت: برگزاری دورههای آموزشی برندسازی از جمله برنامههای شرکت شهرکهای صنعتی یزد برای واحدهای صنعتی کوچک و متوسط است.
این مسئول با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت بومی برای توسعه اقتصادی، تصریح کرد: خوشبختانه یزد از جمله استانهای غنی کشور در حوزه منابع انسانی متخصص دانشگاهی و اقتصادی است.
وی کیفیت و تنوع را یکی مهمترین ویژگی محصولات بومی در استان دانست و بیان کرد: متأسفانه تاکنون آن طور که باید و شاید به بحث برندسازی ظرفیتهای اقتصادی داخلی توجه نشده است.
معاون شرکت شهرکهای صنعتی یزد با اشاره به اهمیت راهاندازی مرکز فناوری و کسب و کار در استان، ادامه داد: ارائه مشاورههای تخصصی به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط از دیگر اقدامات انجام شده و در دستور کار شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد است.
صنعت نساجی یزد فاصله زیادی با عصر بردینگ دارد
«داود احمدی» یک مدرس و کارشناس ارشد حوزه برندسازی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا-منطقه یزد، اظهار کرد: به نظر میرسد عدم توجه به مقوله برندسازی متناسب با ظرفیتهای اقتصادی ایران نقش مهمی در جلوگیری از معرفی آن طور که باید واحدهای صنعتی و تولیدی استان و کشور به بازارهای بین المللی ایفا کرده است.
وی افزود: به طور مثال صنعت نساجی یزد که از جمله ظرفیتهای هنری و اقتصادی این استان است علیرغم کیفیت، سابقه و تنوع، به دلیل عدم برندسازی مناسب در حال حاضر به نام برندهای غیر ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی عرضه میشود.
این مدرس برندینگ گفت: عدم توجه به بحث مهم و کاربردی برندسازی در حقیقت از بین بردن بعد فرهنگی و هویت اصیل ظرفیت اقتصادی و هنری صنایع مختلف نظیر نساجی است.
احمدی توجه به جایگاه امروز صنعت نساجی استان یزد و مقایسه کردن این مهم نسبت به 50 سال گذشته را تلنگری موثر در این خصوص دانست و بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر هیچ سازمان و تیم حرفهای برای ساماندهی عرضه بروز محصولات نساجی در استان یزد وجود ندارد.
وی عدم توجه به مقوله بستهبندی نساجی، طراحی متناسب با فرهنگ بومی و نیاز مخاطب و عدم بازاریابی بینالمللی با نام پارچه یزدی و عدم برنامهریزی مناسب برای برندسازی را از جمله چالشهای جدی در حوزه نساجی عنوان و تصریح کرد: علیرغم سابقه دیرینه صنعت نساجی و همچنین تولیدات متنوع و مختلف هنوز هم این مهم در استان و کشور فاقد شعار، لوگو و رنگ ثابت و مشخص است.
این مدرس برندیگ با بیان اینکه شرایط کنونی بازار و صنعت نساجی یزد فاصله زیادی با عصر برندیگ دارد، بیان کرد: عصر برندینگ امروز به مسیری مطمئن برای توسعه اقتصادی در سطوح مختلف تبدیل شده و سعی دارد ظرفیتهای اقتصادی نقاط مختلف جهان را آن طور که باید به مخاطبین معرفی و علاوه بر افزایش میزان فروش جامعه هدف را با هویتهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آشنا کند.
فله فروشی، آفت برند نساجی یزد
احمدی توجه به کیفیت خوب، بازاریابی مناسب و هویت شناسی را از جمله عناصر برندسازی دانست و تأکید کرد: متأسفانه در حال حاضر مصرف کننده نهایی در حوزه نساجی بدون شناخت از تولید کننده نسبت به انتخاب جنس اقدام می کند و این از جمله مغایرتهای فرآیند معرفی نساجی یزد با علم برندینگ است.
وی گفت: فله فروشی یکی از آفتهای جدی در راستای معرفی بیش از پیش صنعت و هنر نساجی یزدی است که باید برای رفع این چالش اقدامی جدی و در شأن انجام شود.
وی آشنایی کامل مشتری با تولید کننده را یکی از اهداف برندسازی عنوان کرد و افزود: برند در حقیقت ابزاری برای ایجاد ارتباط بیشتری و عمیقتر بین مشتری و تولید کننده است.
احمدی عدم آموزش لازم در حوزه برندیگ و عدم آشنایی بسیاری از مدیران صنایع تولیدی کوچک و متوسط را از جمله مهمترین چالش استان و کشور در حوزه نساجی دانست و بیان کرد: نگرش امروز بازارهای بینالمللی تغییر کرده و اگر صنعتگران ایرانی آن طور که باید خود را به بحث برندینگ و بازاریابی حرفه تجهیز نکنند نمیتوان آیندهای روش برای ظرفیتهای اقتصادی استان و کشور متصور بود.
این مدرس برندینگ در استان یزد با بیان اینکه فعالیت اقتصادی و برندسازی دو بال پرواز در حوزه صنعتی و تولیدی هستند، اظهار کرد: فرآیند برندینگ به صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی کمک میکند که مخاطب آن چیزی را که تولید کنند میخواهد در موردش بداند.
این کارشناس ارشد حوزه برندسازی در پایان سخنان خود ارتقای وضعیت اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی را از جمله ویژگیهای توجه به مقوله برندینگ دانست و بیان کرد: برندسازی، توجه به کیفیت و معرفی اصالت محصول فارغ از گرانی و گرانفروشی است.
انتهای پیام
-
جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴:۱۴
-
۸۴ بازديد
-
-
خبر یزد
لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/95927/