خبر یزد

آخرين مطالب

دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی تبیین شد اجتماعي

دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی تبیین شد
  بزرگنمايي:

خبریزد- «غلامحسین دشتی» در دومین جلسه از سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی «والعصر» که با موضوع «تبیین دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازیِ انقلاب اسلامی» با حضور جمعی از روحانیون، طلاب، فعالان فرهنگی، پژوهشگران، هنرمندان و علاقه‌مندان در حوزه هنری یزد برگزار ‌شد با اشاره به دیباچه بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: انقلاب اسلامی از مرحله «ترمیدور» عبور کرده و به سوی آینده‌ی امیدبخش در حرکت است.

وی با توجه به سه بخش «فلسفه انقلاب، پاسداری از انقلاب و رسالت انقلاب» به تبیین و تحلیل مطلع بیانیه گام دوم و ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی پرداخت و افزود: فلسفه انقلاب اسلامی مبارزه با ظلم، پاسداری از انقلاب محافظت و پاسداشت ارزش‌ها و اصول و مبانی انقلاب و رسالت انقلاب اسلامی نیز خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی است.

این تحلیلگر مسائل فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، پنج مرحله را برای بلوغ نهایی انقلاب اسلامی تبیین کرده‌اند که نخستین مرحله؛ نفی طاغوت، شکل‌گیری انقلاب و آمادگی امت برای ساختن آینده و کمال انقلاب اسلامی و سپس نظام‌سازی است ‌که از این دو مرحله عبور کرده‌ و چله اول را با افتخار پشت سر گذاشته‌ایم ادامه داد: سه بخش دیگر دربرگیرنده رسالت گام دوم انقلاب است.

دشتی بیان کرد: رسالت گام دوم، تکمیل دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی است که باید طی شود تا استعدادها و ظرفیت‌های انقلاب و جامعه اسلامی شکوفا شده و به بلوغ برسد.

این کارشناس با اشاره به این‌که رهبر انقلاب اسلامی راهبرد چله دوم را در آغاز بیانیه، تبیین کرده‌اند افزود: بیانیه گام دوم دقیقا در ادامه مراحل پنج گانه بیانات ایشان است و سه گام باقیمانده از فرایند خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی را تبیین می‌کند.

وی با بیان این‌که انقلاب‌شناس‌های بزرگ دنیا برای هر انقلاب یک ترمیدور(حرکت دوری انقلاب‌ها) یا بازگشت، قائل هستند و آن را جزو اصول مسلم هر انقلاب می‌دانند گفت:  بسیاری از اتفاقاتی که در کشور ما روی می‌دهد بر اساس همین اصل ترمیدور است که مقام معظم رهبری در ابتدای بیانیه گام دوم، هوشمندانه به طور غیرمستقیم به آن پاسخ داده‌اند.

دشتی خاطرنشان کرد:  اصل ترمیدور در انقلاب‌های فرانسه، روسیه، انگلستان، آمریکا، الجزایر، کوبا و چین اتفاق افتاده و صاحب‌نظران این حوزه معتقدند همه انقلاب‌ها بازگشت داشته‌اند.

معاون اسبق سیاسی، امنیتی استانداری یزد در همین رابطه افزود: در برخی از این انقلاب‌ها، آمریکا از طریق سفارتخانه‌های خود مرحله بازگشت را طراحی و اجرا می‌کرد که پایان انقلاب‌ها و بازگشت به قبل از آن بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با هوشیاری انقلابیون و تسخیر لانه جاسوسی جلو آن گرفته شد.

وی با بیان این‌که فتنه سال 88 به گمان دشمنان، نمادی از این بازگشت بود و جبهه استکبار آن را تحقق ترمیدور انقلاب اسلامی تلقی کردند اظهار داشت: حمایت غرب از منافقین و برخی جریان‌های داخلی بر اساس اصل ترمیدور است و معتقدند انقلاب باز خواهد گشت اما این انقلاب به فضل الهی از این مرحله عبور کرده و بالنده‌تر و پرافتخار به راه خود ادامه می‌دهد.

این تحلیلگر مسائل فرهنگی و اجتماعی به نظریه تدا اسکاچپول در خصوص انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: نظریه این انقلاب‌شناس معروف در مورد انقلاب اسلامی به بن بست می‌خورد؛ او می‌گوید من در همه انقلاب‌ها قاعده غالب را شکاف طبقاتی بین توده‌های محروم و کارگران با طبقه متوسط به بالا دیدم که این شکاف سبب انقلاب شد ولی در انقلاب اسلامی ایران همه طبقات حضور داشتند و با اتکا به اصل دین توانستند به پیروزی برسند. در واقع این اصل، تمام مطالعات و معادلات شناخت‌شناسی انقلاب‌ها را به هم ریخت. درست در زمانی که غرب بر پایان دین تأکید می‌ورزید عنصر دین وارد تحولات اجتماعی شد و انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام‌خمینی(ره) به پیروزی رسید.

دشتی با بیان اینکه غربی‌ها از انقلاب اسلامی ایران به عنوان مسالمت‌آمیزترین انقلاب قرن یاد می‌کنند افزود: انقلاب اسلامی یکی از جذاب‌ترین تحولات سیاسی قرن بود.

وی در بخش دیگر سخنان خود به مبحث رضایت امام از امت پرداخت و گفت: ساختار اعتقادی و سیاسی نظام اسلامی و دولت ـ ملت اسلامی، ساختار امت و امام است که از توحید گرفته شده و اگر امام از امت راضی بود این ساختار محفوظ است چنانکه رهبر معظم انقلاب در مطلع بیانیه گام دوم می‌فرمایند: «درودی از اعماق دل بر این ملت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوم می‌شود

دشتی با بیان اینکه بیانیه گام دوم به نوعی بازخوانی وصایای حضرت امام خمینی‌(ره) است اضافه کرد: امام راحل(ره) نیز در وصایای خود می‌فرمایند: «من با جرأت مدعی هستم كه ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر، بهتر از ملت حجاز در عهد رسول‌الله(ص) و كوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین‌بن‌علی ـ‌صلوات الله و سلامه علیهما‌ـ می‌باشند».

این کارشناس تصریح کرد: بیانیه گام دوم را باید به عنوان یک «منظومه» مطالعه کرد چرا که خودش خود را معنا می‌کند و همه مؤلفه‌هایش در خودش وجود دارد؛ رهبر انقلاب اسلامی در این بیانیه به طور مستقیم و غیرمستقیم راه‌های رسیدن به خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی را نشان داده‌اند و پاسخ پرسش‌ها را نیز بیان فرموده‌اند که با دقت و مطالعه آن در کنار مطالعه سایر منابع می‌توان به این موارد دست یافت.

وی با اشاره به اتفاقات امروز گفت: انقلاب اسلامی اکنون در حال عبور از یک سنگلاخ است که نمونه آن فسادهای مالی است و در زمان صدر اسلام امکان عبور از سنگلاخ فساد مالی ایجاد نشد.

این تحلیلگر مسائل فرهنگی به معنای همسان واژه «بعثت» و «انقلاب» اشاره و بیان کرد: انقلاب اسلامی مانند بعثت در مقابل ظلم و ستم ایستاد و هر دو کلمه به معنی حرکت عمیق، پرشتاب، پرشور و بنیان‌برافکن است و هدف هر دو ایستادگی و مبارزه با ظلم و ستم است و در خط اول بیانیه گام دوم هم به کلمه ستم اشاره شده است.

دشتی رمز بقا و ماندگاری آرمان‌های انقلاب اسلامی را علاوه بر رهبری الهی، برخورداری از سه ویژگی الهی، فطری و انسانی دانست و افزود: به همین دلیل ما حرف برای دنیا داریم زیرا این آرمان‌ها (آزادی، استقلال و مبارزه با ظلم و ستم) در جان و فطرت تمام انسان‌ها وجود دارد.

وی در ابتدای این نشست با تبریک عید سعید غدیر خم، یکی از دستاورهای مهم انقلاب اسلامی را فراهم کردن فضای مطالعه غدیر دانست و افزود: در درون غدیر قدرتی است که غیر غدیر نمی‌تواند آن را تولید کند.

گفتنی است: سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی «والعصر» با هدف تبیین و تحلیل بیانیه «گام دوم انقلاب»، عصر دوشنبه‌ هر هفته در حوزه هنری یزد واقع در ابتدای خیابان آیت الله کاشانی، کوچه آزادی برگزار می‌شود

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/96328/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر امروز در استان

نقش موثر هنر در انتقال اندیشه شهدا به نسل آینده + عکس

پروژه نهضت ملی مسکن شهرستان نیر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

خدمت رسانی به گردشگران و مسافران بهاباد به نحو احسن

حضور تیم رباتیک دانشگاه آزاد یزد در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ

اعزام 10 تیم امدادی هلال احمر یزد به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

ثبت 62.9 میلیمتر باران در مهریز یزد

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

اجاره‌بها در استان یزد مدیریت شود

دهمین نمایشگاه گل و گیاه یزد

جاری شدن سیل در رودخانه شور آسفیچ

فیلمی از بارش باران در بهاباد

شکوفه‌های بهاری زیر بارش باران

بدمینتون‌باز یزدی اعزامی به مسابقات آسیا تجلیل شد

اعزام 10 تیم امدادی هلال‌احمر یزد به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

بارندگی‌ها خسارتی نداشته است

اوقات شرعی پنجشنبه 30 فروردین در یزد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

بارش رحمت الهی در استان کویری یزد

هشدار سطح زرد نیز برای کشاورزی صادر شد/احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی از پنجشنبه تا جمعه

فیلمی از جاری شدن آب در مسیل تفت

ادارات مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند