خبر یزد

آخرين مطالب

کمبود نیروی انسانی محیط زیست یزد را تهدید می‌کند اجتماعي

کمبود نیروی انسانی محیط زیست یزد را تهدید می‌کند
  بزرگنمايي:

خبر یزد -   مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد با بیان این که در حال حاضر تنها 60 محیطبان حفاظت از 1.2 میلیون هکتار عرصه‌های تحت پوشش محیط زیست استان را برعهده دارند، این کمبود نیروی انسانی را تهدید و نگران کننده برای حفظ محیط زیست استان خواند.
«سیدرضا نورانیان» امروز چهارشنبه 24 اسفندماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هرچند محیط‌زیست به لحاظ ساختاری توان پاسخگویی متناسب با نیازهای جامعه را ندارد ولی همواره سعی دارد با تمام امکانات و کار جهادی نیروهای موجود به امور محوله رسیدگی کند که البته این وظایف در استان یزد به دلیل گستردگی جغرافیایی بسیار سنگین‌تر و دشوارتر است.
  وی با بیان این که به شدت با کمبود نیروی متخصص و متعهد در استان مواجه هستیم، گفت: در سالهای اخیر شاهد کاهش شدید نیروی انسانی در محیط زیست استان به دلیل سختی کار و بالا رفتن سنوات خدمت برخی از همکارانمان هستیم و تداوم این روند به عنوان یک تهدید که تبعات آن می‌تواند موجب خسارت به محیط زیست استان شود، بسیار نگران‌کننده است که البته امیدواریم تصمیمات لازم در سطح ملی و استانی جهت رفع این نگرانی اخذ شود.
این مسئول تعداد کنونی محیط‌بانان استان را حدود 60 نفر و وسعت عرصه تحت مدیریت محیط زیست استان را یک میلیون و 270 هکتار ذکر کرد و گفت: در حالی براساس استاندارد جهانی برای هر یکهزار هکتار عرصه‌های محیط زیستی یک نفر محیطبان نیاز است که این رقم در استان یزد برای هر محیطبان 23 هزار هکتار می‌باشد.
وی با اشاره به این که در مجموع با توجه به آمارهای گردآوری شده از سرشماری حیات وحش شاهد روند رو به رشد جمعیت گونه‌های جانوری در استان هستیم، گفت: البته این آمار در برخی مناطق تحت حفاظت کاهشی و برخی مناطق مثبت و صعودی است، تنها مربوط به مناطق تحت پوشش محیط زیست است و نمی‌توان آن را به تمام عرصه‌های استان بسط داد.
به گفته وی، امسال به همت محیطبانان استان تاکنون 37 پرونده شکار غیرمجاز تشکیل شده که منجر به دستگیری شکارچی یا اکیپهای شکارچی و معرفی آنها به مراجع قضایی شده است.
نورانیان در ادامه با بیان این که استان یزد با 7.5 میلیون هکتار وسعت دارای پتانسیلهای بالایی به لحاظ صنعت و معدن و نیز نیروی انسانی سختکوش است، قطعاً صنعتی و معدنی بودن استان علاوه بر تمام مزیتهایش، تهدیدات و آسیبهایی را نیز به همراه دارد که بخشی از آنها مرتبط با مباحث زیست محیطی است.
وی با اشاره به خسارات وارده از بخش معادن به محیط زیست گفت: در قانون سهمی از مسئولیت اجتماعی و فروش یک درصد معادن که در استان یزد افزون بر 700 واحد دارای پروانه بهره برداری هستند، برای محیط زیست تعریف نشده و این اعتبار سهم سایر بخشها می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به واقع شدن یزد در مرکزیت و شاهراه مواصلاتی کشور، از تردد بالای خودروها در محورهای مواصلاتی استان و تاثیرگذاری آنها بر افزایش آلودگی‌های زیست محیطی در استان خبر داد.
نورانیان با بیان این که ما میراث‌دار گونه‌های ارزشمند زیستی از گذشته و موظف به پاسداری از آنها برای نسل آینده هستیم، گفت: استان یزد دارای 16 منطقه تحت حفاظت محیط زیست به عناوین مختلف است که حدود 11 درصد مساحت استان را در برگرفته است.
وی بر اهمیت نقش محوری و مشارکتی مردم در حفاظت از محیط زیست، از راه اندازی خانه‌های محیط زیست با همکاری سایر بخشها در همین راستا خبر داد و گفت: خانه های محیط زیست در واقع کانون همگرایی و خانه وافق ملی بین دولت و مردم هستند که ضعف دولت در حوزه محیط زیست را با مشارکت مردم جبران کنند.
وی به سبقه‌ی دیرینه‌ی مردم استان در تعلق خاطر به محیط زیست و حفاظت از آن که نمونه بارز آنها را وقفیات گذشتگان شاهدیم و نیز تهدیدات زیست محیطی امروز که موجب احساس خطر مردم شده است، گفت: با تمام این اوصاف آمیخته شدن مسائل اقتصادی با فعالیتهای زیست محیطی می‌تواند راهگشای حفاظت از برخی از بخش‌ها باشد که البته قبلاً در قالب قرق‌های اختصاصی در کشورمان عملیاتی شده و حتی در توسعه گردشگری این بخش موثر بوده است.
مدیر کل محیط زیست استان با بیان این که یزد استانی پیشرو در قرق‌های اختصاصی است، گفت: هم اکنون سه مورد از پنج قرق کشور در استان یزد فعالیت دارد ولی علی رغم متقاضیان بیشتر در این زمینه به دلیل بروز برخی مسائل حقوقی در کشور تداوم نداشته و هنوز دستورالعملی از سازمان مرکزی در این باره ابلاغ نشده است.
نورانیان به اشاره به در پیش بودن روز 13 نوروز و نامگذاری ان به عنوان روز طبیعت، گفت: در نظر داریم با برگزاری پویش «مسیر سبز و ایران سبز» در این روز ضمن تشویق مردم به حفظ محیط زیست، این فرهنگ را در جامعه ارتقا بخشیم.
 

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/365868/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انگاپت: در ایران طرفداران زیادی دارم

تیم فوتبال ساحلی مقاومت گلساپوش یزد بر دکتر تامین اصفهان غلبه کرد

شرایط برای برگزاری مسابقات والیبال آسیا در یزد مساعد است+فیلم

نالد به حال زار من!

تنهاترین تولد در مریخ

اولین واکنش بهترین بازیکن والیبال دنیا به حضور در ایران

جشنواره ملی غذاهای سنتی نیر ظرفیت بین‌المللی شدن دارد

امیرحسین مدرس مجری فصل جدید «سرزمین شعر» شد

مشاهده پرتوزایی اورانیوم در آزمایشگاه

اروین انگاپت برای شهداب گرم کرد(عکس)

پخش اذان در میدان‌ها و چهارراه‌های اصلی یزد

یزد از استان‌های پیشرو در والیبال کشور است

ثبت نام 29 هزار یزدی در سامانه سپند

تو شفا می دهی

سیستم‌های نیروی محرکه ی بادبان خورشیدی

محمدی‌راد: فقط در حد اسم رقبا را می‌شناسیم

سرمربی شهداب: قضاوت تیم‌ها زود است/4 مدعی قهرمانی هستند

راه اندازی مهدکودک بیمارستان شهید رهنمون یزد

اندوه از کتاب زمستان اخوان ثالث

ساده ترین تصویر سازی کندی زمان

توسعه بیش از 26 هزار متر شبکه توزیع آب در شهرستان مهریز

صدا کن مرا!

ماموریت آپولو 14 به هنگام برخواستن از ماه

ادعای بزرگ: برای قهرمانی به ایران آمدیم!

ثبت نام نمایندگان ایران در مسابقات والیبال جام باشگاه‌های آسیا 2024 نهایی شد

ثبت نام نهایی تیم‌های حاضر در والیبال باشگاه‌های آسیا

بازگشت نیروگاه سیکل ترکیبی یزد به مدار تولید

معرفی کتاب لطفا بگو لطفا!

هشدار هواشناسی؛ رگبار و رعد و برق در 12 استان

قیمت دیش ماهواره استارلینک نصف شد!

نابغه‌ای که از غزه به مریخ رسید

آغاز واکسیناسیون رایگان تب برفکی دام در اشکذر

محکومیت بیش از 280 میلیونی قاچاقچی سیگار در بهاباد

ثبت نام نمایندگان ایران نهایی شد

امام جمعه یزد: مدارس در ترویج نماز پیشگام باشند+فیلم

برنامه مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا در یزد اعلام شد

جانی ز قدم رسیده تا لب

خوش است خلوت اگر یار، یار من باشد

حذف بیش از یک تن فیله مرغ به دلیل انجماد غیربهداشتی از چرخه توزیع

5 چاه کشاورزی در شهرستان تفت از لیست خاموشی خارج شدند

برنامه مرحله مقدماتی رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا

برطرف کردن مشکلات ورزشگاه کار آسانی نبود/ صندلی ها شماره گذاری شد

اعزام اولین گروه از ایثارگران البرزی به مشهد و قم

ارتقا همکاری‌های سپاه و بنیاد شهید فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه تقویت می‌کند

عیبی نداره اگه حالت خوش نیست!

2 چالش زیست محیطی بحران ساز برای اقتصاد ایران

رادار چین یک حباب پلاسما بر فراز اهرام جیزه کشف کرد

اخباری به شهر مورد علاقه برمی‌گردد

13 مصدوم در دعوای بعد از تصادف

آغاز جشن عاطفه‌ها در استان یزد