خبر یزد

آخرين مطالب

مردی که از غزه به مریخ رسید علمي

مردی که از غزه به مریخ رسید
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا /لؤی البسیونی(Loay Elbasyouni) فردی اهل غزه در فلسطین است که با تلاش‌های وصف ناشدنی خود توانسته به ناسا برسد و یکی از سازندگان نخستین بالگرد فرازمینی تاریخ باشد. با ما همراه باشید تا سفر او را از غزه به ناسا مرور کنیم.
 لؤی البسیونی فردی با ملیت فلسطینی است که توانست رویای خود را رنگ واقعیت ببخشد و به ناسا برسد. او در حال حاضر مدیر ارشد طراحی الکتریکی موتورها در شرکت فضایی بلو اوریجین(Blue Origin) است و پیش از آن به عنوان یک مهندس در ناسا به ساخت نخستین بالگرد فرازمینی یعنی بالگرد مریخی نبوغ(Ingenuity) کمک کرد.

خبر یزد


لؤی البسیونی در آلمان به دنیا آمد و در پنج سالگی به همراه خانواده‌اش به غزه نقل مکان کرد. به گفته خودش این مهاجرت چیزی شبیه به یک شوک فرهنگی بود، اما در عین حال جرقه خلاقیت و مهارت‌های حل مسئله را در او برانگیخت که آینده‌اش را شکل داد.
او با رفتن به دوران کودکی‌اش گفت: فکر می‌کنم در مقطعی به ‌طور تصادفی ایستگاه تلویزیونی خودم را ساختم و بازی‌های آتاری را برای کل محله پخش کردم.
البسیونی که در بیت حانون، روستایی در حاشیه شمالی غزه بزرگ شد، با زندگی در یک منطقه درگیر در جنگ با اسرائیل مواجه بود. به همین دلیل مدرسه‌ای که او در آن درس می‌خواند، اغلب فاقد منابع و امکانات بود، اما به گفته خودش این به برانگیختن کنجکاوی او در حوزه الکترونیک کمک کرد.
او می‌گوید، من همیشه با وسایل الکترونیکی، تعمیر تلویزیون، ساخت آنتن و حتی دستگاه‌های واکی تاکی(مکالمه بی‌سیم) کار می‌کردم. لؤی معتقد است این تجربه اولیه به ایجاد پایه‌هایی محکم برای آینده حرفه‌ای او در مهندسی کمک کرد.
لؤی همچنین توضیح داد که چگونه روحیه کارآفرینی او در اوایل زمانی که یک کسب و کار ساعت‌سازی را در 16 سالگی شروع کرد، ظهور کرد. این کار به او اجازه داد تا مکانیک و طراحی را آزمایش کند.


از غزه تا آمریکا
البسیونی پس از اتمام مقطع دبیرستان در غزه، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. با این حال، مشکلات مالی او را مجبور کرد ساعت‌های طولانی در حین تحصیل کار کند. برای این منظور، او مجبور شد چندین بار دانشگاه را به دلیل مشکلات اقتصادی ترک کند.
وی با یادآوری خاطرات خود از آن دوران گفت: هفته‌هایی بود که من 100 ساعت کار می‌کردم تا خرج زندگی‌ام را تأمین کنم. با وجود این چالش‌ها مصمم باقی ماندم و در نهایت از دانشگاه لوئیزویل با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق فارغ التحصیل شدم.
اما پشتکار او زمانی نتیجه داد که در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی، از جمله در شرکت «جنرال الکتریک» که در آن روی توسعه سیستم‌های پیشران الکتریکی کار کرد، نقش آفرینی کرد.
او می‌گوید: محرک من در اوایل کارم نبرد با شرکت‌های نفتی بود. از نظر من، ماموریت من این بود که همه چیز را برقی کنم.

خبر یزد

پروژه «نبوغ»
تخصص البسیونی در سیستم‌های پیشران الکتریکی در نهایت او را به آزمایشگاه پیشران جت ناسا(JPL) هدایت کرد که در آنجا وظیفه کمک به طراحی و ساخت بالگرد مریخی نبوغ(Ingenuity) را بر عهده داشت.
«نبوغ» اولین پرنده‌ای بود که در سیاره‌ای دیگر به پرواز درآمد. این یک شاهکار بود و نقش البسیونی در تحقق آن حیاتی بود.
وی می‌گوید: من را به عنوان مشاور الکترونیک قدرت آوردند تا ببینم آیا امکان پرواز در مریخ وجود دارد یا خیر. این به این دلیل است که شرایط در مریخ چالش‌های منحصر به فردی را برای پرواز ایجاد می‌کند. گرانش کمتر و جوی با چگالی کمتر از یک درصدِ زمین، طراحی چیزهایی مانند هواپیما را به چالشی کاملاً متفاوت تبدیل می‌کند.
این بدان معناست که هر جنبه‌ای از این بالگرد، از پروانه‌های آن گرفته تا سیستم‌های تامین قدرت آن، نیاز به بازنگری داشت. البسیونی گفت: بزرگترین چالش، تراکم هوا بود. برای ایجاد نیروی بالابری، پروانه‌ها را بسیار بزرگتر کردیم و به آنها قدرتی برای گردش با سرعتی حدود پنج برابر سرعت یک بالگرد معمولی دادیم.
یکی از کمک‌های کلیدی البسیونی، استفاده از وسایل الکترونیکی درجه یک در صنعت خودرو به جای قطعات سنتی فضایی برای فضاپیماها بود.
او توضیح داد: قطعات فضاپیما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بسیار قوی و همچنین بسیار سنگین هستند. من استفاده از وسایل الکترونیکی درجه یک خودرو را پیشنهاد دادم، زیرا آنها از جهاتی سبک‌تر و پیشرفته‌تر هستند. این یک حرکت مخاطره‌آمیز بود، اما به ما اجازه داد تا محدودیت‌های وزنی را رعایت کنیم.
تحقق پیشرفت
با وجود نوآوری‌های فنی، شک‌های زیادی وجود داشت. حتی در خود ناسا نیز به پرواز درآمدن یک بالگرد در مریخ دور از ذهن به نظر می‌رسید.
البسیونی گفت: بیشتر مردم از جمله رهبران ناسا باور نمی‌کردند که این کار امکان‌پذیر باشد. مردم در مورد آن شوخی می‌کردند، اما ما مصمم بودیم.
یکی از دلایل این شک و تردید، بودجه کم و جدول زمانی کوتاه توسعه آن بود. بالگرد نبوغ در ابتدا برای یک آزمایش 30 روزه برنامه‌ریزی شده بود تا نشان دهد که پرواز روی مریخ امکان‌پذیر است.
با این حال، این پروژه در طول توسعه خود با تاخیر و مشکلات تامین مالی مواجه شد. البسیونی گفت: ما اغلب نمی‌دانستیم که آیا مرحله بعدی تصویب می‌شود یا نه و بارها در معرض خطر لغو پروژه قرار گرفتیم.
با این حال در پایان، سختکوشی این تیم به رهبری البسیونی نتیجه داد و اولین پرواز بالگرد نبوغ در 19 آوریل 2021 به شکلی تاریخی صورت پذیرفت.
این بالگرد که تنها برای 90 ثانیه پرواز طراحی شده بود، بسیار فراتر از انتظارات عمل کرد و تاکنون 72 پرواز را طی 600 روز انجام داده است.
البسیونی گفت: باورنکردنی بود. ما آن را برای 30 روز طراحی کردیم و حالا می‌بینیم که هنوز هم در حال پرواز است.
میراث نبوغ
موفقیت نبوغ پیامدهای گسترده‌ای برای آینده اکتشافات فضایی دارد. ناسا در حال بررسی ارسال بالگردهای بیشتری به مریخ برای کمک به جستجو و جمع‌آوری نمونه است، زیرا مریخ نوردها نمی‌توانند در برخی از مناطق مریخ حرکت کنند.
البسیونی توضیح داد: بالگردها می‌توانند به مناطقی مانند اعماق دره‌ها یا قله کوه‌ها دسترسی پیدا کنند که مریخ نوردها نمی‌توانند. اکنون موفقیت نبوغ فرصت‌های جدیدی را برای اکتشاف باز می‌کند.
البسیونی فراتر از مریخ، آینده روشنی را برای سیستم‌های خودمختار در فضا می‌بیند. او می‌گوید: ما تازه ابتدای کار هستیم و تنها به سطح آنچه که با پهپادها در اکتشافات فضایی ممکن است، رسیده‌ایم. در آینده، ما می‌توانیم شاهد استفاده از این فناوری‌ها در قمرهایی مانند تایتان و اروپا باشیم.

خبر یزد

پروژه‌های فعلی و جاه طلبی‌های آینده
در حال حاضر لؤی البسیونی در شرکت بلو اوریجین(Blue Origin) کار می‌کند و پروژه‌های مربوط به موتورهای موشکی را مدیریت می‌کند. تمرکز او بر بهبود بهره‌وری از طریق سیستم‌های الکتریکی است و همچنان مرزهای آنچه را که در مهندسی هوافضا ممکن است، درمی‌نوردد.
با این حال، جاه طلبی‌های او به همین جا ختم نمی‌شود. البسیونی همچنین در حال راه اندازی شرکت خود است که بر روی رباتیک، هوش مصنوعی و سیستم‌های خودمختار برای فضا و اکتشافات اعماق دریا متمرکز است.
اما شاید هیجان انگیزتر از همه این باشد که البسیونی در حال آموزش برای فضانورد شدن است. او به تازگی فاش کرد که برای برنامه فضانوردی ناسا درخواست داده است و در حال کار بر روی دریافت گواهینامه‌های مربوط به آن است.
وی در اظهار نظری جالب گفت: اگر مرا قبول نکنند، موشکم را می‌سازم و خودم می‌روم!
آموزه‌هایی برای مهندسان مشتاق
البسیونی با تأمل در حرفه تاثیرگذار خود توصیه‌های ارزشمندی برای مهندسان و دانشمندان جوان دارد.
او می‌گوید: از رویاهای خود دست نکشید. اگر به چیزی اعتقاد دارید، به آن پایبند بمانید و راهی منطقی برای استدلال خود پیدا کنید. کلید رسیدن به آن، قاطعیت و ارتباط است. حتی اگر مردم به شما شک دارند، روی دیدگاه خود متمرکز بمانید.
وی افزود: مهندسی به همان اندازه که به حل مشکلات انسانی می‌پردازد، درباره حل مسائل فنی است. بزرگترین چالش اغلب این است که کاری کنید که مردم به احتمالات باور پیدا کنند.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/669701/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زندگی مخفی جهان قبل از بیگ بنگ

کشف 10 میلیارد تومان خاک مس قاچاق در یزد

آیا در سال تحصیلی جدید با کمبود معلم در استان یزد مواجه هستیم؟

گلایه متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در تفت

کمبود پایگاه اورژانس در شهر یزد

شعری زیبا از محمد علی بهمنی

چهارشنبه منتظر ماه‌گرفتگی باشید

راه‌اندازی نخستین کلینیک حقوقی فرهنگیان کشور در یزد + فیلم

افزایش تعداد کارت‌های سوخت آزاد در جایگاه‌های یزد

راه‌اندازی نخستین کلینیک حقوقی فرهنگیان کشور در یزد

بزرگترین دشمن ما چیست؟

فرسودگی ناوگان آمبولانس مهم‌ترین چالش اورژانس یزد

بیست و سه هزار یزدی حامی دانش‌آموزان نیازمند

یزد، شهری برخاسته از معماری اصیل ایرانی -اسلامی

لزوم گسترش روحیه ایثار و شهادت طلبی در جوامع اسلامی

فسخ 8 قرارداد راکد در شهرک‌های صنعتی استان یزد

اجرای 14 برنامه شاخص توسط اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام طی هفته دفاع مقدس

عشق شادی است

با این دستگاه می‌توانید دست دیگران را از فاصله دور بگیرید

شارژ باتری گوشی‌های هوشمند با نور خورشید

توقیف خودروی حامل سوخت قاچاق در اردکان

رقابت آرایشگران مرد در استان یزد

عملیات اجرایی لوله اصلی فاضلاب در خیابان شهید مطهری یزد پس از هفت ماه به پایان رسید

شادترین مربی ایران با جشن اولین برد (عکس)

شاعران از شعر نیمایی در بیان شخصیت حضرت علی اکبر(ع) بهره بگیرند

«پلمپ» در انتظار واحدهای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در بافق

ساعت شروع مدارس برای آغاز سال تحصیلی شناور شد

طرح های ویژه پلیس،بخشش جرایم و ترخیص در کیش

شورای اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران برگزار شد

جهان لانه‌ی او نیست

معنی اصطلاح به سیم آخر زدن

توضیح ساده ابعاد ریز نظریه ریسمان

توزیع 200 بسته معیشتی در بین نیازمندان یزدی

پلمپ در انتظار واحدهای بکارگیری اتباع غیرمجاز در بافق یزد

170 هزار زائر بیت الله الحرام از 16 ایستگاه پروازی به سرزمین وحی اعزام می شوند

نشر علوم و معارف اهل بیت، اساسی‌ترین نیاز نسل جوان کشور

حکایت زیبا از مولوی که نتیجه ده رمان برتر جهان در آن قرار دارد

چرا می‌گویند یک پارچه آقا است؟

مردی که علم نوین چشم پزشکی را مدیون او هستیم

مدار زمین در تسخیر ماهواره‌های ایلان ماسک

ندای تفرقه، صدای دشمن است

داستان جالب دمار از روزگارت در می‌آورم

عرضه نسل جدید رادیاتورهای نانویی به بازار چین

موشک چندبار مصرف چینی به ارتفاع 10 کیلومتری رفت و برگشت

مسابقه انتقام ربات از تیمو بول

غصه تمام نشدنی: گریه و اندوه در یزد

جشن غنچه‌ها در کودکستان‌های بهاباد برگزار شد

تقوی: واگذاری میزبانی به یزد تصمیم سختی بود/فرهنگ بی‌نظیر مردم یزد نقطه شاخص این میزبانی

تلرانس دلار با چه قیمتی بازگشایی خواهد شد

مدیرکل بنیاد شهرستان‌های استان تهران با ایثارگران محله سیزده‌آبان شهرری دیدار کرد