خبر یزد

آخرين مطالب

راه آهن خواف - هرات؛ پیوند دو ملت برای تجارت بٌرد بٌرد است اجتماعي

راه آهن خواف - هرات؛ پیوند دو ملت برای تجارت بٌرد بٌرد است
  بزرگنمايي:

خبر یزد - مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: ارتباط ایران و افغانستان از منظر اقتصادی برای هر دو کشور مطلوب است و خط ریلی خواف - هرات یک تجارت دو سر سود برای ترانزیت کالا بین این دو کشور ایجاد کرده است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، خط راه‌آهن خواف - هرات به عنوان نخستین مسیر ریلی که ایران و افغانستان را به هم متصل می‌کند، همچنین این خط ریلی ششمین خط آهن مرزی ایران با همسایگان منطقه است و یکی‌از پروژه های مهم زیربنایی به شمار می‌رود که موجب تسهیل تجارت کالا و مسافر، ترانزیت، کاهش هزینه حمل و نقل و رفع انحصار حمل کالا از جاده ها، افزایش ایمنی در ترابری منطقه و کاهش مصرف سوخت بین دو کشور می شود.
همچنین، خط ریلی خواف به هرات موجب رشد تجارت بین دو کشور ایران با افغانستان شده است. تهران از سال 2017 میلادی به عنوان بزرگترین شریک تجاری افغانستان جای پاکستان را گرفته و بهبود اتصالات زمینی از جمله بزرگراه «دلارام - زرنج» ساخت هندوستان یا «مسیر 606» اتصال دهنده شهرهای افغانستان از طریق «بزرگراه گارلند» به مرز ایران، رشد این تجارت را تسهیل کرده که خط آهن خواف - هرات این تجارت را بیشتر از گذشته تقویت می‌کند.
سید حسین میرشفیع با اشاره به اینکه با احداث این خط ریلی مراودات تجاری ایران و دولت جدید افغانستان نسبت به گذشته، رشد چشمگیری داشته است، اظهار کرد: پس از استقرار حکومت جمهوری در افغانستان توافق شد، کشورهای مختلف کمک‌های برای توسعه افغانستان داشته باشند. ایران هم قبول کرد این کمک‌ها را به‌صورت غیر نقدی و با اجرای پروژه‌های زیرساختی انجام دهد که چندین احداث راه اصلی و فرعی، احداث بیمارستان و درمانگاه، احداث فضاهای فرهنگی و آموزشی و احداث راه آهن خواف - هرات در همین چهارچوب تعیین و عمدتاً اجرا و به بهره برداری رسید.
وی افزود: قطعه سوم راه‌آهن خواف -هرات در خاک افغانستان به طول 62 کیلومتر اجرا و در زمان دولت پیشین افغانستان و دولت دوازدهم ایران به افتتاح رسید اما در زمان افتتاح چند مورد نواقص وجود داشت که بنا شد ایران در فرصت 2 ماهه این نواقص را برطرف سازد اما به علت وجود محدودیت‌های اعتباری و تغییر در دولت افغانستان فرآیند اتمام پروژه به تعویق افتاد و پس‌از فرآیند انتخاب پیمانکار، برای رفع نواقص اقدام شد و هم‌اکنون پیمانکار در حال کار است.
مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: حکومت افغانستان پیگیری می‌کند تا هرچه سریع‌تر این خط ریلی برای حمل بارهای ترانزیتی عملیاتی شود؛ با رفع برخی مشکلات در این رابطه و هماهنگی‌های فنی و قانونی این موانع نیز برطرف شد و هم‌اکنون امکان حمل‌ونقل ترانزیت از طرف افغانستان به ایران و بالعکس فراهم شده است.
وی افزود: همچنین، کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان که متشکل از مجموعه شرکت‌های تخصصی حمل‌ونقل ریلی کشور است، بهره‌برداری از راه‌آهن خواف - هرات را در افغانستان به عهده گرفته و کمک می کند تا بار ترانزیتی و تجاری افغانستان و ایران به مقاصد خود حمل شوند.
میرشفیع تصریح کرد: حکومت افغانستان به دنبال توسعه خط ریلی خواف - هرات به سمت سایر مراکز اقتصادی آن کشور است و ایران هم نسبت به همکاری با این کشور اعلام آمادگی کرده؛ برهمین اساس سال گذشته طی سفری که رئیس کمیسیون اقتصادی حکومت سرپرستی افغانستان به ایران داشت، توافق‌نامه ای با محوریت توسعه حمل و نقل و ترانزیت افغانستان مبادله و برنامه‌ریزی برای ادامه طرح راه‌آهن خواف - هرات به سمت کابل و چین و از هرات به مزار شریف پیشنهاد شد.
نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه ادامه داد: همچنین، توسعه خط ریلی زابل - زرنج - قندهار در برنامه مطالعاتی قرار گرفت، زیرا پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان درحال اتمام است و می‌توان با توسعه و ادامه این خط از زاهدان به زابل و قندهار تا کابل کوتاهترین مسیر دسترسی اقیانوسی افغانستان را ایجاد کرد.
وی گفت: طی مذاکراتی که با افغانستان در راستای توسعه خطوط ریلی انجام شد، تامین مالی پروژه‌ها از طرف حکومت سرپرست افغانستان خواهد بود و شرکت‌های ایرانی به ساخت محورها کمک خواهند کرد. بی‌شک اجرای این طرح ها با محوریت توسعه زیربنایی برای اقتصاد افغانستان حائز اهمیت است، زیرا می‌توانند برای ترانزیت بارهای معدنی از بنادر ایران از جمله بندرعباس و چابهار برنامه ریزی کنند؛ براساس پیش‌بینی‌ها، با احداث راه‌آهن خواف - هرات ظرفیت ترانزیت در این خط ریلی در کوتاهترین زمان به یک میلیون تن خواهد رسید.
مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: البته ناگفته نماند، با عملیاتی شدن خط ریلی خواف به هرات مراودات تجاری بین دو تا کشور ایران و افغانستان نیز تقویت خواهد شد و بخش خصوصی دو کشور با ایجاد سرمایه گذاری‌ها و منافع‌های مشترک موجب منفعت اقتصادی برای مردم هر دو کشور خواهند شد.
به گفته میرشفیع ارتباط جمهوری اسلامی ایران با حکومت سرپرست افغانستان از نظر اقتصادی برای هر دو کشور مطلوب است، زیرا هر دو کشور تمایلات جدی در راستای توسعه حمل و نقل ریلی دارند و این مساله موجب تقویت همکاری در همه زمینه های دیگر اقتصادی می‌شود. همچنین با افزایش ظرفیت ترانزیت کالا از مسیر ایران برای تجار افغانستانی امکان همکاریهای چند جانبه با کشورهای آسیای شرقی، آسیای میانه و همسایگان غربی ایران و کشورهای جنوب خلیج فارس فراهم می‌شود.
منبع: مهر
کد خبر 794045

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/673604/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لحظه پرتاب دیدنی چهارمین فضاپیمای اسپیس ایکس

برگزاری جشن روز جهانی گردشگری با حضور معلولان در یزد

اشکذر پیشتاز در تجهیز چاه‌های صنعتی به کنتور هوشمند

طرز تهیه سوپ خوشمزه با مواد آسان و ارزان در خانه

تشریح دیدگاه ها و برنامه ها در نشست مشترک با رئیس کل دادگستری استان یزد

بازدید معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از پروژه‌های زیرساختی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان یزد

دیدار معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با خانواده |«شهید اسماعیلی»

اردوی جهاد دامپزشکی شهرستان مروست برگزار شد

شکست نماینده نوشهر از صدرنشین لیگ برتر

تردد روان در 5 محور شمالی کشور

حضور مدیرکل بنیاد مازندران در برنامه زنده تلویزیونی ستاره‌های خاکی

نیاز به مدل‌های اقتصاد اسلامی و مقاومتی در شرایط کنونی کشور یک ضرورت است

گر مرد رهی میان خون باید رفت

ساعت پخش زنده بازی چادرملو اردکان و مس رفسنجان‌ +پخش آنلاین

حامد و مس علیه رکورد چادرملو

راه آهن خواف - هرات؛ پیوند دو ملت برای تجارت بُرد بُرد است

آیین مهمانی لاله‌ها همزمان در سراسر کشور در بهشت زهرا تهران برگزار شد

توسعه ارزش‌های اسلامی و فرهنگ ایرانی از طریق گردشگری فرهنگی

پیکر شهیدان تازه تفحص شده دفاع مقدس البرزی در کرج تشییع شد

«چمران-1» با موفقیت ماموریت اثبات مانور مداری را اجرا کرد

دفاع مقدس الگوی غزه است

دریافت پول از خانواده متوفیان معدن حقیقت دارد؟

شعری از ابوشکور بلخی

چین پس از 7 سال رکورد میدان مغناطیسی آمریکا را شکست

تجلیل از رزمندگان و ایثارگران اداره کل تعزیرات حکومتی

پیام تبریک دکتر غلامعلی دهشیری رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان یزد بمناسبت چهارم مهرماه روز سرباز

انتصاب رئیس پلیس راهور شهرستان مروست

جلسه تکریم و معارفه رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی شهرستان اشکذر

دستگیری 5 سارق منزل در اردکان

کشف 12 دستگاه خودرو سرقتی در یزد

دستگیری سارق حرفه ای با 13 فقره سابقه سرقت در بافق

دستگیری 9 معتاد و خرده فروش درمروست

اوقات شرعی جمعه 6 مهر در یزد

نمایشگاه بین‌المللی در هرات

مناسبت روز/ جمعه، 6 مهر

ارائه مدل‌های اقتصاد مقاومتی جدید مبتنی بر اصول اسلامی در دانشگاه‌ها

محاله کسی بدون خدا بتونه لذت ببره!

شاید جو مریخ جلوی چشم‌مان بوده و نمی‌دیدیم!

ساخت فاز دوم کارخانه ذوب آهن کابل فولاد

غزه، ایستادگی مقابل دشمن را از دفاع مقدس ملت ایران آموخت + فیلم

برقراری 80 هزار تماس با آتش‌نشانی یزد/ 60 هزار مزاحمت ثبت شد

صحبت های دلنشین دکتر شکوری

با راه‌آهن خواف - هرات ظرفیت ترانزیت به یک میلیون تن خواهد رسید

نخستین مسیر ریلی که ایران و افغانستان را به هم متصل می‌کند

راه آهن خواف - هرات؛ پیوند دو ملت برای تجارت بٌرد بٌرد است

راه آهن خواف - هرات؛ پیوند دو ملت برای تجارت بٌرد بٌرد

لیگ برتر فوتبال ساحلی/ فولاد هرمزگان تیم مهریز یزد را با شکست بدرقه کرد

دلیل اطاله دادرسی چیست؟

چرا ماه در افق بزرگ‌تر به نظر می‌رسد؟ / یک معمای حل نشده

حنیف عمران زاده: اشتباهات داوری علیه ما بوده است؛ امیدوارم فردا هواداران‌مان سنگ تمام بگذارند