خبر یزد

آخرين مطالب

انجام 2000 عمل جراحی با گاماپروب‌های ایران‌ساخت علمي

انجام 2000 عمل جراحی با گاماپروب‌های ایران‌ساخت
  بزرگنمايي:

خبر یزد - تسنیم /دانشمندان ایرانی با طراحی یک سیستم کمک جراحی نوین، انقلابی در تشخیص دقیق‌تر تومورها و کاهش عوارض جراحی ایجاد کردند. 113 بیمارستان از این محصول دانش‌بنیان استفاده کرده و تا به امروز بیش از 2 هزار عمل جراحی با گاماپروب‌ها انجام شده است.
یک شرکت دانش‌بنیان با هدف جلوگیرى از خروج سرمایه‌هاى ملى و دستیابى به فن‌آورى‌هاى نوین و پیشرفته در راستاى رفع نیازهاى مردم کشور، افزایش سلامت و کیفیت زندگى بیماران، اقدام به طراحی یک سیستم کمک جراحی برای تشخیص نقاط با جذب بالای رادیونوکلید در بدن و یا بافت، کرده است.

شرکت توسعه صنایع تصویر‌برداری پرتو‌نگار پرشیا در سال 1389 در تهران تأسیس شد؛ این شرکت با هدف تولید تجهیزات پزشکى تشخیصى، درمانى و تحقیقاتى و ارائه آنها به بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتى و دیگر سازمان‌هاى مربوطه در سراسر ایران براى حرکت به سوى عدم وابستگى به دیگر کشور‌ها و افزایش توان علمى متخصصین ایرانى در این حوزه با تکیه بر خلاقیت، توان علمى و مهارت‌هاى فنى متخصصین داخلى و بهره‌گیرى از نیروهاى جوان علمى، پرتلاش و مسئولیت‌پذیر در زمینه طراحی تولید نصب راه‌اندازی و تعمیر دستگاه‌های تصویر‌برداری پزشکی فعالیت دارد.
سیستم تصویربرداری اسپکت تمام بدن(inSIGHT)، سیستم تصویربرداری اسپکت قلبی(ProSPECT II)، سیستم تصویربرداری اسپکت قلبی(ProSPECT)، سیستم تصویربرداری پت حیوانی(Xtrim)، سیستم تصویربرداری اسپکت حیوانی(HiReSPECT)، سیستم تصویربرداری اسپکت حیوانی(HiReSPECT II)، گاما پن(GammaPen)، گاما کمرای دستی جهت استفاده در اتاق عمل(SURGEOSIGHT)، گاما پروب (SURGEOGUIDE II) و تست تنفسی اوره (HeliGuide) از جمله محصولاتی است که به دست متخصصان این شرکت دانش‌بنیان تولید شده است.
هدفگذاری ایجاد 30 هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور
محمدرضا آی، مدیرعامل شرکت پرتو‌نگار پرشیا، سیستم گاماپروب GammaPen را یک سیستم کمک جراحی خواند که برای تشخیص نقاط با جذب بالای رادیونوکلید در بدن و یا بافت، مورد استفاده قرار می‌گیرد و تصریح کرد: کاربرد سیستم GammaPen در آشکارسازی و تعیین موقعیت رادیودارویی است که پیش‌تر به بدن تزریق و در بدن توزیع شده است. رادیونوکلید‌هایی که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از Tc-99m، I-131، و F-18.. گاما پروب‌ها هم می‌توانند در اعمال جراحی باز، لاپاراسکوپی و تراسکوپی مورد استفاده قرار گیرند و هم امکان به کارگیری آن به صورت خارجی (خارج از بدن) وجود دارد.
وی ادامه داد: از گاماپروب‌ها می‌توان در تمامی مواردی که آشکارسازی نقاط کوچکی با توزیع اکتیویته، حساسیت و رزولوشن بالا مورد نظر است، بهره جست.
آی ضمن اشاره به استفاده از کریستال CsI(Tl) در سیستم آشکارسازی پروب گفت: این کریستال یکنواختی پاسخ پروب و پارامتر‌های آن را تضمین می‌کند. شکل و هندسه مورد استفاده در این دستگاه به گونه‌ای انتخاب شده است که در عین جذابیت و زیبایی، خوش دست و کم وزن باشد.
وی درخصوص مکانیزم عملکرد این دستگاه، اذعان کرد: چند ساعت (یا حتی یک روز) قبل از عملاً جراحی، رادیوداروی مربوطه با دز مناسب به بیمار تزریق می‌شود. چگونگی تزریق، زمان تزریق، دز و سایر موارد در تخصص و اختیار متخصص پزشکی هسته‌ای و جراح است.
آی افزود: از هنگام تزریق تا عمل، رادیودارو به صورت تجمع انتخابی در غدد لنفاوی به عنوان مثال پستان (در عمل جراحی مربوط به سرطان پستان) که در ناحیه زیر بغل می‌باشد توزیع می‌شود.
به گفته وی، این توزیع به گونه‌ای است که در غده (یا غددی) که سرطانی شده، بسیار بیشتر از سایر غدد لنفاوی است. طبق تحقیقات پیشین اثبات شده در بیش از 90 درصد مواقع، فقط اولین غده لنفاوی پس از بافت درگیر است و باید برداشته شود و نیازی به برداشتن سایر غدد لنفاوی نیست. پیش از این روش، جراح تمامی غدد لنفاوی ناحیه زیر بغل را خارج می‌کرد که می‌توانست عوارض جانبی بسیار شدیدی برای بیمار داشته باشد. نحوه شناخت غده لنفاوی پیش آهنگ از سایر غده‌ها به کمک گاماپروب است.
آی با اشاره به استفاده بیش از 113 بیمارستان ایرانی از این محصول دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: از نظر کمی و کیفی، محصول کاملاً قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی بوده و تا به امروز بیش از دو هزار عمل جراحی با گاما پروب‌ها انجام شده است.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درپایان خاطرنشان کرد: از آنجا که تجمع رادیودارو در آن بیشتر است با نزدیک کردن سر پروب (که یک آشکارساز پرتو‌های گاماست)، صدای بوق شدیدتر و شمارش بالاتری روی نمایشگر به جراح اعلام می‌شود و جراح با توجه به آموزش‌ها و تجربه خود، اقدام به برداشتن غده پیش آهنگ می‌کند. پس از آن جهت اطمینان، سایر غدد نیز با پروب مورد بررسی قرار می‌گیرند و هر غده‌ای که اکتیویته آن بالاتر از 10 درصد اکتیویته محل تزریق باشد (این اصول جزء تخصص جراح است) نیز خارج می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/675439/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نوآوری برای بهبود بازیافت پلاستیک با کمک نانولوله

منظومه ماهواره ای شهیدسلیمانی تا پایان سال آینده پرتاب می شود

برنامه کشورهای رقیب برای توسعه فناوری فضایی

انجام 2000 عمل جراحی با گاماپروب‌های ایران‌ساخت

گاز مناطقی از شهر یزد قطع می‌شود

توضیح رئیس سازمان لیگ والیبال در مورد محکومیت لژیونر ایران – رسانه7 | اخبار ورزشی

گاز مناطقی از شهر یزد فردا قطع می‌شود

روزانه 45 نوزاد در استان یزد متولد می‌شوند

فیلم/ برگزاری عصر شعر «راز نصرالله» در یزد

80 درصد مشتریان بازار آب یزد خریدار هستند| سرمایه‌گذاری در آب ضروری است

تهیه و بازنگری 700 طرح هادی روستایی در یزد| 1300 پروژه اجرا شد

خلاصه بازی پرسپولیس 1 - 0 چادرملو اردکان + برتری سرخپوشان در دقایق پایانی + فیلم

روزانه 45 نوزاد در استان یزد متولد شدند

گاز مناطقی از این استان فردا قطع می شود

استان یزد میزبان مسابقات دو و میدانی کارگران و انتخابی تیم ملی کشور

بازنشر اسامی محرمان جام حذفی اعلام شد

برگزاری جشن کودکانه شاد محیط زیستی در یزد

دستگیری کارمند رشوه‌بگیر یکی از بانک‌های یزد

بررسی مشکلات واحد‌های دامداری مهریز

پروازها از ساعت 21 امشب تا 6 صبح فردا لغو می‌شود

تاکید معاون استاندار یزد بر رفع مشکلات دامداران مهریز

پروازها در آسمان ایران تا فردا صبح لغو شد

تکذیب مسدودی تونل‌ های توحید و رسالت تهران

تردد در 2 تونل پایتخت، امشب ممنوع است

دو خط کتاب/ آخرین بیان خوشحالی و غم زیاد سکوت است!

روایتی از کودتای 28 مرداد در «سمفونی شیاطین»

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

فرزندان شما به حقیقت فرزندان شما نیستند

جریان الکتریکی به ساده ترین زبان

تولید دستگاه رصد تغذیه آب کشت

یک مدل جدید و شگفت انگیز هوش مصنوعی

«متا» از هوش مصنوعی جدید مولد ویدئو رونمایی کرد

نصب بزرگترین سقف خورشیدی جهان در فرودگاه‌های دبی

5 نکته مهم برای سفر به یزد، از جاهای دیدنی تا اقامت

توضیح رئیس سازمان لیگ والیبال در مورد محکومیت لژیونر ایران

چشم انداز و نقشه‌راه ویژه مرکز سلول‌های بنیادی یزد تدوین شود

مسدودسازی و حذف 5 راه دسترسی غیرمجاز مربوط به ارگان ها، صنایع و معادن در محور یزد طبس

شهید فرهنگ‌دوست در جبهه نیز شاگرد نمونه بود

رژیم صهیونیستی بقا را در ایجاد بحران می‌بیند

جلسه هم‌اندیشی سفر وزرای گردشگری کشورهای عضو ACD به استان یزد برگزار شد

رشد چشمگیر جذب دانشجو در مقاطع تحصیلی با رویکرد مهارتی

3000 میلیارد ریال به 15 بنگاه اقتصادی استان یزد تزریق شد

باشگاه چادرملو علیه پرسپولیس سند رو کرد + فیلم

اعتراض چادرملو: گولسیانی باید اخراج می‌شد!

اعتراض باشگاه چادرملو به داوری بازی با پرسپولیس – رسانه7 | اخبار ورزشی

قیمت تتر به دلار نزدیک شد

درج قیمت در بلیط هواپیما ضروری است

تزریق 3000 میلیارد ریال به بنگاه‌های اقتصادی یزد در قالب سکوهای تامین مالی جمعی

باشگاه چادرملو: گولسیانی باید اخراج می‌شد +فیلم

چادرملو سند رو کرد؛ گولسیانی در صحنه قبل گل، باید اخراج می‌شد! / ویدیو