خبر یزد

آخرين مطالب

ردپای مسیحیت در دیار زندگی مسالمت‌آمیز ادیان اجتماعي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد بنا بر اظهار نظر پژوهشگران و کارشناسان تاریخی، شهر میراث جهانی یزد به عنوان دیار زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان علاوه بر محل زندگی مسلمانان، زرتشتیان و یهودیان، محل زندگی پیروان حضرت مسیح(ع) نیز بوده است.
«سعید زارع» مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان در پانزدهمین نشست تاریخ یزد که با موضوع «یزد در عصر ایلخانان و تاریخچه مسیحیت در یزد» به همیت این مرکز و در سازمان فرهنگی شهرداری برگزار شد، ضمن بیان این که یزد که از گذشته تاکنون همواره به دیار زندگی همزیستی ادیان معروف است، گفت: روزگاری علاوه بر محل زندگی مسلمانان، زرتشتیان و یهودیان، محل زندگی پیروان حضرت مسیح(ع) نیز بوده و وجود بناهای برجای مانده از جمله دو کلیسای قدیمی، بیمارستان مرسلین و آرامستان مسیحیان در این شهر موید همین موضوع است.
وی با اشاره به این که هر دو کلیسای مسیحیان در یزد توسط «ناپیرمالکوم» مبلغ دینی مسیحیان پروتستان در یزد ایجاد شده است، افزود: کلیسای مسیحیان در یزد با قدمتی متعلق به اواخر قاجار و اوایل دوران پهلوی و بعد از جنگ جهانی اول ایجاد شده است چرا که در این دوران، جمعیت مسیحیان در ایران زیاد بود و در همین راستا نیز افرادی تحت عنوان مبلغ دینی به شهرهای مختلف ایران از جمله یزد می‌آمدند.
زارع ادامه داد: در دوره مغولان و ایلخانان شخصی به نام «قطب الدین چنگیز» به ایران حمله کرد که قطب‌الدین با زیرکی به جای در افتادن با مغولان، سلطه آنان را پذیرفت و جانشینانش به عنوان دست‌نشاندگان مغول در یزد ابقاء شدند و با کفایت و هوشمندی، یزد را از دستبرد مغولان حفظ کردند.
وی خاطرنشان کرد: در این دوران و در سایه امنیت ایجاد شده و گسترش شبکه راه‌های منتهی به یزد، بازرگانی رواج یافت و باعث شکوفایی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی یزد شد.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان اضافه کرد: از زمان ایلخانان، سید شمس الدین پسر سید رکن الدین به گسترش شبکه راه‌ها در یزد پرداخت که در این دوره تعداد زیادی کاروانسرا، بازار و حانوت(حجره) ساخته شد به طوری که در قرن هشتم هجری کمتر شهری به اندازه یزد دارای این اماکن بوده است.
«مرتضی وزیری» پژوهشگر تاریخ یزد هم در این نشست با بیان کلیات تاریخچه ورود مسیحیت به ایران، بیشترین حضور مسیحیان در ایران را مربوط به عصر ایلخانان مغول در قرن هفتم دانست و افزود: بیشترین حضور و گسترش مسیحیت در یزد به دوره قاجار و زمانی بر می‌گردد که سفرنامه‌نویسان، عکاسان و شرق‌شناسان در یزد و به منظور تحقیق در مورد زرتشتیان و آداب و فرهنگ مردم یزد و نحوه تجارت در رفت و آمد بودند.
وی در ادامه با بیان این که در زمان حضور نمایندگان زرتشتی از انجمن اکابر زرتشتیان هند به سرپرستی «مانکجی لیمجی هاتریا» در زمانی که بیشترین فشارها بر زرتشتیان بود، او مامور می‌شود با ارسال هدایایی برای ناصرالدین شاه قاجار و اخذ رضایت از وی، فشار بر زرتشتیان و قوانین سختگیرانه و دست و پا گیر آنها و هتک حرمت به آنها را کمتر کند، افزود: همچنین اخذ امتیاز از دربار ناصری برای زرتشتیان و همکاری در جهت ساخت اماکنی مثل آتشکده یا دخمه، مدارس و تجارت باعث شد با تلاش او و پس از 29 سال و دو مرتبه سفر به ایران، موضوع جزیه از زرتشتیان لغو شود.
وزیری ادامه داد: سفرنامه نویسان و جاسوسان حضور مانکجی را در دربار گزارش دادند و رقیب دینی آنها تلاش حداکثری خود را آغاز کرد تا از موقعیت پیش آمده در جهت ترویج مسیحیت در ایران اقدام کند.
وی با بیان این که در یزد از سال 1272 خورشیدی به بعد رد پای مسیحت مشهودتر است، اظهار کرد: از این سال ایجاد داروخانه، مدرسه، بیمارستان، تلگرافخانه و کنسولخانه، راه سازی، تلگراف و تلفن، بانک شاهی و شرکت‌ها پررنگ‌تر میشود.
این پژوهشگر تاریخ یزد خاطرنشان کرد: اسقف «دهقانی تفتی» در سال 1298 خورشیدی در شهر تفت به دنیا آمد و پدرش «حسینعلی» مسلمان و مادر، مسیحی و پرستار بیمارستان مرسلین یزد بود که در جوانی به مسیحیت گرایش پیدا کرد و به علت پایبندی به اصول و آموزش در مدرسه ادب که موسس آن «رابرت بروس» بود به عنوان چهارمین اسقف کلیساهای ایران و تنها فرد ایرانی‌الاصل منصوب و قریب 30 سال در این شغل باقی بود.
«فاطمه دانش یزدی» دیگر پژوهشگر تاریخ یزد نیز گفت: قرار گرفتن یزد در محل تلاقی چندین راه تجاری و بازرگانی، آن را به یکی از قطب‌های اقتصادی و تجاری آن دوره تبدیل کرد چرا که این نظام راهداری، شهر بغداد را به خراسان وصل می‌کرد و از مسیرهای کرمانشاه، همدان، ری، نیشابور و مرو می‌گذشت و به شهرهای مرزی جیحون می‌رسید.
وی با بیان این که این جاده دارای انشعابات متعددی از جمله راهی از بغداد به طرف جنوب شرق بصره بود که از آنجا به طرف اهواز و شیراز منشعب می‌شد و در این نقطه، راه‌هایی از اصفهان و ری، از یزد و نیشابور و از سیرجان و سیستان با یکدیگر تلاقی پیدا می‌کردند، ادامه داد: قبل از روی ‌کار آمدن اتابکان یزد، آل‌کاکویه(388- 536 قمری) خود مایه آبادانی بودند و زمانی که امیر «فرامرز بن علی گرشاسب» آخرین حکمران آل‌کاکویه، در نبرد قطوان به سال 536 قمری که بین سلطان سنجر و قراختائیان در گرفت و کشته شد؛ حکومت به دو دختر او رسید.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد یزد، در پایان این نشست که با حضور بیش از 80 نفر از پیشکسوتان و مفاخر فرهنگی استان برگزار شد، از «مرتضی وزیری» و «محمد جواد فارغی یزدی» به عنوان پیشکسوتان فرهنگی و بازنشسته فراجا در استان به مناسبت هفته انتظامی توسط حمیدی رئیس دفتر تحقیقات کاربردی فراجای استان تقدیر و تشکر شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/675732/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با این نانوفناوری نگران افت قند خون نباشید

چون تلفن در یک اتاق دیگر بود، به تماس کمیته نوبل جواب ندادم!

اولین سلول درمانی اهدایی جهان در چین انجام شد

راه شگفت‌انگیز مغز برای دور ریختن مواد زائد

کاشفان الگوها در اطلاعات برندگان نوبل فیزیک 2024 شدند

سخنی با خواستگاران بانوی آهنین یزد!

ضرورت بهره‌گیری از روش‌های نوین تامین مالی در مدیریت شهری

قیمت دلار هرات امروز سه شنبه 17 مهر 1403

بهرمندی 63 روستای یزد از ارتباطات پایدار و با کیفیت

رئیس پلیس امنیت اقتصادی: از صدها گمرک کشور فقط در 40 گمرک حضور داریم (فیلم)

عامل انتشار تصاویر خصوصی دستگیر شد

دستگیری عامل انتشار تصاویر خصوصی در یزد

حضور مجاهدانه ماموران پلیس، در ماموریت‌ها ستودنی است

کشف 11 دستگاه خودروی سرقتی در یزد

بیستمین اهدای عضو سال جاری در یزد رقم خورد

اعلام آمادگی برای همکاری با نخبگان برای حل مشکلات شهری یزد

دستگیری سارقان اموال عمومی در یزد

کشف بیش از یکهزار لیتر سوخت قاچاق در یزد

دیدار دانشگاهیان دانشگاه آزاد با دانشجوی جانباز 70 درصدی حادثه تروریستی راسک

قضاوت داور چهارمحال و بختیاری در لیگ برتر فوتبال ساحلی

بررسی 5 محور همکاری حوزه علمیه یزد با جشنواره بین‌المللی حضرت علی‌اکبر(ع)

رئیس شورای شهر یزد: از ظرفیت نخبگان برای حل مشکلات شهری استفاده می‌کنیم

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی / مرد جوان به دام پلیس افتاد

ایثار یک هموطن دیگر برای نجات بیماران نیازمند عضو در یزد

ایجاد واحد آموزشی برای آموزش در زمینه پرورش کبک

بازدید مدیرکل پزشکی دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد از واحد یزد

تصاویری زیبا از درختچه شیر خشت در روستای بنستان بهاباد +فیلم

جلوگیری از اضافه برداشت 96 هزار متر مکعب آب در بهاباد یزد

مقاله یکی از اعضای نخبگان شاهد و ایثارگر در مجله  Nature به چاپ رسید

مادر شهیدان گرانقدر «زارع‌زاده» آسمانی شد

جانباز سرافراز 70 درصد «حاج حسن نظریه» به قافله شهدا پیوست

تشکل‌های شاهد و ایثارگر نقش مهمی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارند

مهندس اوحدی: تشکل‌های شاهد و ایثارگر نعمت ارزشمندی برای جامعه هستند

باید که ز دوست یاد بسیار کنید

رونمایی از 3 کتاب پژوهشی در حوزه زندانبانی

شعرخوانی دختر شیرین زبان

پنبه کسی را زدن به چه معنا است؟

داستانک/ تو کیستی؟

سمپاشی هوشمند اراضی کشاورزی با پهپادهای مجهز به بینایی کامپیوتر و هوش مصنوعی

تشخیص 15 دقیقه‌ای حمله قلبی با حسگر کاغذی

نایب قهرمانی تیم فوتبال ساحلی فولاد هرمزگان

برگزاری نشست تخصصی طرح فتحان در مهریز

ردپای مسیحیت در دیار زندگی مسالمت‌آمیز ادیان

توزیع سه هزار و 200 جعبه تفکیک کاغذ باطله در مدارس شهر یزد

حضور مربیان مینابی در کلاس مربیگری درجه 3 تکواندو در یزد

درآمد اردکان از مالیات بر ارزش افزوده 10 برابر شد

امهال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده

نشست تبیینی طرح عملیاتی فتحان در راستای ترویج فرزندآوری با کادر بهداشت و درمان

کمک بیش از 3 میلیارد ریالی خیرین یزد به مردم مظلوم لبنان، غزه و یمن

اینبار قیمه رو بدون گوشت درست کن، محشر میشه | طرز تهیه خورش قیمه بدون گوشت، یک غذای ساده و فوری!