بزرگنمايي:
خبر یزد - اعتماد مردمی بزرگترین و محکمترین پشتوانه برای شبکه پستی است
توزیع روزانه 12 هزار مرسوله پستی در استان یزد نشان از اعتماد مردمی به کارکنان و شبکه پستی است.
سرپرست اداره کل پست استان یزد در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد گفت: ساختار اصلی این صنعت را، نیروی انسانی تشکیل میدهد و در این بین اعتماد و اطمینان خاطر مردم به کارکنان پست، پشتوانهای محکم برای این شبکه به شمار میرود که هیچ سازمان و یا دستگاهی تاکنون از آن برخوردار نبوده است.
آقا جانی افزود: توزیع روزانه 12000 مرسوله پستی در استان یزد به صورت روزانه در استان یزد گواه این موضوع خواهد بود.
وی ادامه داد: شرکت ملی پست جمهوری اسلامی پویایی، سرآمدی و تامین رضایت ذینفعان را به عنوان هدف غایی خود در دستور کار قرار دارد.
موفقیتهای اداره پست استان یزد
سرپرست اداره کل پست استان یزد در ادامه به موفقیتهای اداره پست استان یزد اشاره کرد و گفت: ترافیک مرسولات صادره 3 میلیون و 630 هزار و 280 فقره است و 21 درصد رشد نسبت به سال قبل داشته ایم.
آقاجانی همچنین توزیع بیش از 12000 فقره مرسوله بصورت روزانه در استان، رشد 106 درصدی ترافیک خرید و فروش اینترینتی نسبت به سال گذشته، رتبه پنجم سرانه ترافیک مرسولات پستی به ازای هر نفر جمعیت استان در بین ادارات پست استانها، را از موفقیتهای پست استان یزد برشمرد.
وی در ادامه به افزایش رشد 21 درصدی ترافیک مرسولات پستی صادره، افزایش رشد 38 درصدی ترافیک بسته و امانت صادره نسبت به سال گذشته نیز اشاره کرد.
آقا جانی کسب رتبه برتر پست استان یزد در ستاد اقامه نماز و دریافت لوح تقدیر از سوی استاندار و ستاد اقامه نماز استان را ازدیگر موفقیتای اداره پست استان یزد نام برد.
مهمترین اقدامات اداره کل پست استان یزد
سرپرست اداره کل پست استان یزد در ادامه به مهمترین اقدامات اداره کل پست استان یزد اشاره کرد.
آقا جانی راه اندازی خطوط ریلی راه آهن جهت حمل مرسولات استان، انعقاد قراداد چاپ و صدور و توزیع شناسنامه با اداره کل ثبت احوال به منظور خدمت رسانی بهتر به مردم، توزیع کارتهای هوشمند سوخت و گذرنامهها در کمترین زمان ممکن را از اقدامات این اداره نام برد.
سرپرست اداره کل پست استان یزد خاطر نشان کرد: اجرای بهینه طرح تکریم ارباب رجوع، ساماندهی و بازسازی اماکن و تجهیزات پستی، تعمیر و بازسازی اداره تجزیه و مبادلات، تعمیر و بهسازی خودروهای عملیاتی و ناوگان موتوری، تعمیر و بهسازی اداره پست شهرستانهای ابرکوه و بهاباد را انجام داده ایم.
پاسخگویی به شکایات مردمی در کمترین زمان ممکن
آقا جانی به راه اندازی سیستم مدیریت پاسخگویی به شکایات از طریق سامانه eop اشاره کرد و گفت: میانگین زمان پاسخگویی به شکایات و همچنین درصد شکایات مرجوعی نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده به طوریکه میانگین زمان پاسخگویی به شکایات در پست استان 48 ساعت و میانگین کشور 6.24 ساعت است.
ایجاد سهولت در مبادلات پستی
وی به مجهز نمودن پوزعین به دستگاه پوز اندرویدی در سطح استان اشاره کرد و گفت: دفاتر پیشخوان شهری به دستگاه کارتخوان جهت واریز درآمد و مالیات روزانه و آنلاین به حساب خزانه مجهز شده است.
آقا جانی گفت: جهت سهولت و تسریع در رهسپاری و مبادلات پستی خطوط پستی جدید درون استانی ساماندهی و ایجاد شد.
سرپرست اداره کل پست استان یزد از بهنگام سازی اطلاعات کدپستی بصورت میدانی در سطح استان به میزان 52250 رکورد روستائی و 65000 رکورد شهری نیز خبر داد.
آقا جانی گفت: زیر پروژههای استاندارد سازی اجزای آدرس در حوزه روستائی و در نهایت ژئو کدینگ کدهای پستی شروع شده است.
وی افزود: واحدهای پستی به تعداد 196 واحد (18) واحد دولتی و 178 واحد خصوصی) همچنین، 178 واحد پستی خصوصی شامل (77) دفتر پیشخوان دولت، 86 نمایندگی قبول روستایی و 13آی سیتی روستایی و 2 نمایندگی قبول شهری) داریم.
تاریخچه پست
قدیمیترین سند مربوط به پست، یک ورق پاپیروس است که در سال 255 قبل از میلاد مسیح در کشف شده، اما قدیمیترین سرویس پستی جهان توسط یکی از پادشاهان هخامنش در سال 530 قبل از میلاد ایجاد شده است.
اماهیچ روشی سریعتر از طریق ارسال پیام که توسط پارسیان کشف شده بود وجود نداشت.
پارسیان ایستگاههای مختلفی به نام چاپار خانه را در نظر گرفته و در آن افراد سوار کار با اسب در چاپارخانه منتظررسیدن پیام بودند و فواصل چاپارخانهها را طوری در نظر گرفته بودند که از نظر زمانی فاصله آنها یک روز بود.
در سال 1290 در پی سفر ناصر الدین شاه به اروپا شخصی به نام گوستاوریه از کشور اتریش به ایران آمد و اولین نظام نامه پست ایران را تهیه کرد با کوشش گوستاوریه در سال 1877 میلادی ایران به اتحادیه جهانی پست ملحق شد.
اداره پست در سال 1297 به وزارت پست تغییر نام پیدا کرد که اولین وزیر آن علی خان عین الدوله بود.
تحولات پست بعد از انقلاب
وزارت پست یکی از شش وزارت خانهای بود که اولین بار در کشور برای اداره امور به وجود آمد که با اختراع تلگراف به وزارت پست و تلگراف و با ورود تلفن به ایران به وزارت پست و تلگراف و تلفن تغییر نام یافت و در سال 1382 با تغییر شرح وظایف این وزارت خانه نام آن به وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات تغییر یافت.
در سال 1366 با تصویب مجلس شورای اسلامی پست از حالت یک اداره دولتی خارج و به یک شرکت دولتی که 100 درصد سهام آن متعلق به دولت است تبدیل گردید و با برنامه ریزیهای صورت گرفته در آینده نزدیک با عرضه سهام این شرکت در بازار بورس به یک شرکت خصوصی تبدیل میگردد.
شاید این تصور وجود داشته باشد که با گسترش شبکه تلفن ثابت و همراه و اینترنت و ماهواره نیاز به پست کمتر شود در حالی که با بررسی پست در دیگر کشورها متوجه میشویم که هرچه کشوری پیشرفتهتر باشد استفاده از پست در آن جوامع بیشتر است.
فرهنگ استفاده از پست در جهان
در حال حاضر سرانه مرسولات پستی در آمریکا 700 مرسوله، در اروپا 350 مرسوله و در ایران فقط 20 مرسوله میباشد این در حالی است که آمریکا و اروپا از نظر دسترسی به تلفن و اینترنت و ماهواره بسیار از ما جلوتر هستند؛ بنابراین میزان استفاده از پست ربطی به پیشرفت در سایر وسایل ارتباطی ندارد و به فرهنگ استفاده مردم از این ابزارها بستگی دارد.