شهرداری یزد و ضایعاتی به نام دوچرخههای اشتراکی هوشمند!
چهارشنبه 28 آذر 1403 - 19:42:53
|
|
خبر یزد - ایسنا / از کهن دیار یزد با نامهای مختلفی یاد میشود، شهر قنات و قنوت و قناعت، شهر خشت، خاک و خاطره، شهر بادگیرها، شهر دوچرخهها، برای آن کوچههای خشتی و باریک آشتیکنان، برای آن مردمان آرام و با قناعت روزگاران گذشته بیشک کارآمدترین وسیله دوچرخه بوده که متاسفانه دیرزمانی است که جای خود را به وسایل نقلیه پرصدا و دودزا و پرخرج داده است. وسایلی که علاوه بر اینکه آرامش آن کوچه های باریک و خیابان های خلوت را ربوده بلای جان شهروندان نیز شده است، و امروز یزد پر است از صدا و شلوغی و آلودگی، دیگر نه نشانی از آن آرامش است و نه از آن خلوت و نه از آن قناعت! در سال 1394 حوزه حمل و نقل و ترافیک در راستای سلامت و ورزش همگانی به منظور کاهش آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست اولین ایستگاه دوچرخه سواری را در شهر یزد افتتاح کرد و در سال 1398 ایستگاههای اشتراکی هوشمند دوچرخه سواری در یزد راه اندازی شد. این در حالیست که شنیدهها حاکی از عزم شهرداری و شورای شهر یزد برای جمع آوری ایستگاه های دوچرخه اشتراکی در سطح شهر است؛ به دنبال شنیدن این خبر به بررسی بیشتر موضوع پرداختیم. بعد از تماس و پیگیری های مکرر از ریاست سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری یزد و بیپاسخ ماندن سوالها، از سوی این سازمان به کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد ارجاع داده شدیم و و از سوی این کمیسیون نیز به معاونت امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری ارجاع داده شدیم. استاده از دوچرخه ها برای همه! «محمدجواد آقایی» معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهردار یزد در خصص این موضوع با بیان اینکه از قدیم شهر یزد به شهر دوچرخهها معروف بوده است هدف از اجرای این طرح را احیا کردن فرهنگ دوچرخهسواری عنوان کرد و افزود: در سال 1398 طرح ایستگاه های دوچرخه سواری اشتراکی و هوشمند یزد راهاندازی شد و در سطح شهر 20 ایستگاه احداث شد و در هر ایستگاه بیست دوچرخه فعال است، تاکنون سیهزار شهروند در سامانه بهرو ثبت نام کردهاند. وی ادامه داد: همچنین در حوزه هوشمندسازی دوچرخههای نسل چهار نیز قرار است دوچرخهها مجهز به جیپیاس شده بطوری که شهروندان پس از استفاده آن را در هر نقطه از شهر که کارشان تمام شد بگذارند و توسط همکاران شهرداری همان حوزه، جمعآوری و به ایستگاههای دوچرخه منتقل شود. آقایی خاطر نشان کرد: در حوزه زیر ساختی نیز تصمیم بر این است که مسیر رودخانه شهر یزد بهعنوان بزرگراه دوچرخه در نظر گرفته شده و زیرساختها و امکانات آن فراهم و مسیری 14 کیلومتری برای فعالیتهای سلامت آماده شود. معاونت امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری یزد ضمن رد موضع عدم تحویل دوچرخه به متقاضیان و شهروندان بخصوص بانوان طی ماههای اخیر گفت: ما دوچرخه سواری را بر اساس شرایط عمومی تعریف کردهایم و تفاوتی برایمان ندارد که آقایان یا بانوان از آن استفاده کنند، دوچرخهها برای همه شهروندان است، دوستانی که استفاده میکنند باید شئونات اسلامی را رعایت کنند، نباید بیحرمتی در جامعه ایجاد شود و همه ما باید در این رابطه تدبیر کنیم. وی با اشاره به طرح هوشمندسازی نسل چهار دوچرخهها برفعال بودن ایستگاههای دوچرخهسواری تاکید کرد و افزود: دوچرخهها در ایستگاهها موجود است و شهروندان میتوانند از آن استفاده کنند و در پاسخ به اینکه این طرح در چه مرحلهای است و کی تمام میشود گفت: قرارداد هایی در این زمینه تنظیم شده و در تلاشیم تا در نزدیکترین زمان انجام شود اما زمان مشخصی را نمیتوانم اعلام کنم. معاونت امورزیربنایی و حمل ونقل شهرداری یزد از وجود سیصد دستگاه دوچرخه که در حدود دوسال در انبار شهرداری نگهداری و وارد طرح نشده است اظهار بیاطلاعی کرد و آن را مرتبط با سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری دانست. تنها موظف بودیم تجهیزات را به شهرداری تحویل دهیم پیمانکار طرح ایستگاههای دوچرخه اشتراکی هوشمند در یزد در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص نواقصی که دوچرخههای اشتراکی هوشمند یزد دارد، گفت: در سال 1398، هفت ایستگاه دوچرخه هوشمند اشتراکی در یزد فعال شد و در ادامه دو ایستگاه دیگر نیز به آن اضافه شد، قرار بود تعداد 20 ایستگاه فعال داشته باشیم که در حال حاضر 9 ایستگاه فعال داریم. وی ادامه داد: برای کسانی که میخواهند در ابتدا دوچرخه بگیرند و ثبتنام کنند نیاز به اینترنت است و ممکن است به دلیل اشکالات سیستم مرکزی اینترنت کشور، خطایی بروز کند و نتوانند دوچرخه را دریافت کنند که این مدت زمان نمیتواند دو ماه طول بکشد، همچنین ممکن است سرور از سمت شهرداری در حال به روز رسانی باشد؛ اینکه بعضی از شهروندان طی چند روز امکان ثبتنام در سامانه را نداشتند یا نتوانستند دوچرخه دریافت کنند ممکن است به خاطر شرایط خاصی که دارند، باشد. پیمانکار طرح ایستگاههای دوچرخه اشتراکی هوشمند در یزد ادامه داد: گاها بعضی از افراد که به دوچرخه آسیب میزنند 48 الی 72 ساعت امکان دریافت دوچرخه را ندارند. وی در خصوص سیصد دستگاه دوچرخهای که به مدت دو سال است در انباری شهرداری خاک میخورد گفت: با توجه به قراردادی که با شهرداری داشتیم موظف بودیم تجهیزات را به شهرداری تحویل دهیم و این سیاست شهرداری یزد بوده که تصمیم به گسترش این ایستگاهها نداشته است. حال باید پرسید شهرداری به عنوان اصلیترین ارگان مردمی که ماهیتش برای خدمترسانی به مردم و شهروندان است و ماندگاری و بقایش هم وابسته به آنهاست، چه پاسخی در رابطه با مستهلک شدن سیصد دوچرخه و حیفشدن پول بیتالمال دارد؟ چه پاسخی در رابطه با افول سلامت و شادابی شهروندان و از همه مهمتر چه پاسخی به تضییع حقوق شهروندان دارد!؟
http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/688389/شهرداری-یزد-و-ضایعاتی-به-نام-دوچرخههای-اشتراکی-هوشمند!
|