سخنی با استاندار یزد؛ کنکور، بهای سنگین اضطراب و افسردگی
جمعه 29 فروردين 1404 - 13:30:02
|
|
خبر یزد - یزد به عنوان استان پیشرو در موفقیت در کنکور شناخته میشود؛ اما فشارهای روانی و اضطراب دانشآموزان برای دستیابی به رتبههای برتر، نگرانیهایی ایجاد کرده است. - اخبار استانها - - فرشاد براتی - استان یزد در سالهای اخیر به عنوان یکی از پیشگامان در کنکور سراسری شناخته شده و معلمان این استان با تلاشهای بیوقفه خود موفق به کسب رتبههای عالی برای دانشآموزان شدهاند. بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان این دستاوردها نه تنها افتخارآفرین است، بلکه نشان از پویایی و همت بلند آموزشی در این دیار دارد، اما با تمام این افتخارات، حقیقت تلخی نیز وجود دارد که نباید نادیده گرفته شود؛ آن هم رتبه اول همراه با اضطراب و افسردگی در میان دانشآموزان یزدی که به نظر میرسد این موفقیتها به بهای سنگینی برای سلامت روان دانشآموزان تمام شده است. پیشرفتهای کنکور و افتخارات یزد محمدرضا بابایی، استاندار یزد در نشست شورای آموزش و پرورش استان با اشاره به پیشرفتهای چشمگیر علمی استان، موفقیتهای یزد در کنکورهای سراسری را به عنوان نقطه عطفی در تاریخ آموزشی این دیار برشمرد و تأکید کرد که این دستاوردها به دست معلمان فداکاری رقم خورده است که با تلاشهای بیوقفه خود، موفقیتهای علمی را برای استان به ارمغان آوردهاند. استاندار یزد با اشاره به 31 سال افتخارآفرینی در کنکورهای سراسری، خواستار تجلیل ویژه از معلمان شد و قطعاً زحمات معلمان باید پیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. بابایی اظهار کرد: هر چند تجلیل از مقام معلم با ابزار مادی امکانپذیر نیست، اما در حد توان، از معلمان پر تلاش استان قدردانی خواهد شد. چالشهای روانی و اجتماعی دانشآموزان یزدی با این وجود، لازم است توجه استاندار یزد به این نکته جلب شود که پیشرفتهای علمی و افتخارآفرینیهای استان در کنکورهای سراسری، در کنار جنبههای مثبت خود، ممکن است به برخی چالشهای پنهان نیز دامن زده باشد. یکی از مهمترین این چالشها، وضعیت روانی و اجتماعی دانشآموزان استان است که تحت فشارهای زیادی قرار دارند. اگرچه موفقیتهای کنکور حاصل تلاشهای چشمگیر و قابل تقدیر معلمان و دانشآموزان و خانوادهها است، این موفقیتها گاه با اضطراب و افسردگی شدید در میان دانشآموزان همراه میشود که پیامدهای آن به وضوح در روحیه و سلامت روانی آنها نمایان است. طبق آمارهای موجود، استان یزد در حال حاضر رتبه اول اضطراب و رتبه سوم افسردگی را در میان دانشآموزان کشور دارد. این وضعیت، زنگ خطری است که نباید از آن غافل ماند. پیامدهای روانی این وضعیت، علاوه بر کاهش کیفیت زندگی دانشآموزان، میتواند بر نتایج تحصیلی و حتی آینده شغلی آنها تأثیرات منفی بگذارد. در شرایطی که فشارهای اجتماعی و خانوادگی در این زمینه نیز وجود دارد، نیاز به توجه ویژه به سلامت روان دانشآموزان بیش از هر زمان دیگری احساس میشود. سؤالات اساسی و نیاز به بازنگری در سیاستها در این راستا، سؤالات اساسی برای استاندار یزد مطرح میشود که اقدامات لازم برای کاهش فشارهای روانی و اجتماعی که بر دوش دانشآموزان استان قرار دارد، چیست؟ با توجه به نتایج نگرانکنندهای که در زمینه اضطراب و افسردگی در بین دانشآموزان بهدست آمده، آیا سیاستها و برنامههای فعلی آموزش و پرورش استان قادر به حل این مشکلات هستند یا نیاز به بازنگری دارند؟ در این شرایط، ضروری است که توجه ویژهای به سلامت روان دانشآموزان و کاهش رقابتهای مفرط که فشار مضاعفی بر آنان وارد میآورد، معطوف شود. بررسی تأثیرات منفی چنین رقابتهایی بر روحیه و رفاه روانی نسل آینده از اهمیت زیادی برخوردار است. استاندار یزد باید به این نکته توجه ویژه داشته باشد تا همزمان با ادامه افتخارآفرینیهای علمی، سلامت روانی دانشآموزان نیز حفظ شود و استان یزد در این زمینه نیز پیشگام باشد. ضرورت توجه به سلامت روان دانشآموزان در کنار افتخارات کنکوری با توجه به چالشهای موجود، پیشنهاد میشود که خدمات مشاورهای در مدارس استان یزد گسترش یابد و فضای روانی مدارس بهبود یابد. ایجاد فضاهایی حمایتی که دانشآموزان بتوانند در آنها با مشکلات روانی خود مواجه شوند و از مشاوران حرفهای بهرهمند شوند، میتواند به کاهش اضطراب و افسردگی در میان دانشآموزان کمک کند. این امر نیازمند تخصیص منابع کافی و آموزش معلمان بهعنوان افراد مرجع برای شناسایی مسائل روانی دانشآموزان است. همچنین، دعوت به تغییر نگاه جامعه به موفقیتهای تحصیلی و تأکید بر اهمیت سلامت روان دانشآموزان از دیگر راهحلهاست. بهجای تمرکز صرف بر نتایج کنکور و رتبههای برتر، باید جامعه به اهمیت بهزیستی روانی و رشد سالم روحی دانشآموزان توجه بیشتری داشته باشد. این تغییر نگرش میتواند در کنار ادامه مسیر موفقیتهای علمی، بهطور همزمان به حفظ سلامت روانی نسلهای آینده کمک کند. لزوم ایجاد تعادل میان موفقیت تحصیلی و روانی در پایان، با توجه به افتخارات استان یزد در کنکورهای سراسری و تلاشهای معلمان گرامی که نقش مهمی در این موفقیتها داشتهاند، باید به چالشهای روانی و اجتماعی دانشآموزان نیز توجه ویژهای داشته باشیم. هر چند رتبههای برتر کنکور افتخارآفرین هستند، اما این دستاوردها نباید منجر به نادیده گرفتن سلامت روانی دانشآموزان شود. باید سیاستها و برنامههای آموزشی و حمایتی بازنگری شوند تا علاوه بر حفظ موفقیتهای تحصیلی، به بهبود شرایط روانی و اجتماعی دانشآموزان نیز پرداخته شود. توجه به این نکات، گام مهمی در راستای حفظ سلامت نسل آینده و ایجاد تعادلی سالم در بین موفقیتهای تحصیلی و روانی آنها خواهد بود. یزد، رتبهدار کنکور؛ بازنده در سلامت روان! انتهای پیام/781
http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/713657/سخنی-با-استاندار-یزد؛-کنکور،-بهای-سنگین-اضطراب-و-افسردگی
|