خبر یزد
روایتی متفاوت از دیدار پهلوانان اصفهانی با حضرت امام(ره)
يکشنبه 31 فروردين 1404 - 13:37:19
خبر یزد - 17 شوال که به نام روز پهلوانی نام‌گذاری شده است و در اصل هفته فرهنگ پهلوانی نام دارد، یادمانی برای جنگ خندق و نمایش سیره پهلوانی و جوانمردی از جانب مولای متقیان حضرت علی (ع) است و به این بهانه روایتی متفاوت از دیدار پهلوانان اصفهانی با حضرت امام(ره) را می‌خوانیم.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، جنگ خندق، جنگی بود که در آن مسلمانان داخل شهر مدینه به پیشنهاد سلمان فارسی در اطراف شهر خندقی کندند؛ در اثنای این کار منافقین جسارت‌ها به پیامبر (ص) کرده و عمرو بن عبدود مبارز طلبید ولی کسی جرئت نکرد به مبارزه با او برود، در چنین شرایطی پیامبر اکرم (ص) فرمود: «آیا دوستی هست که شر این دشمن را کفایت کند؟» و حضرت علی (ع) فرمودند: «من به مبارزه او می‌روم.
» پیامبر اکرم (ص) سکوت کردند و تا سه بار این کلام را فرمودند، و هر سه بار امیرالمومنین (ع) برای مبارزه اعلام آمادگی کردند؛ آخر الامر پیامبر (ص) اجازه فرمودند و امیرالمومنین (ع) حرکت کردند و در این هنگام بود رسول اکرم (ص) این جمله درخشان تاریخ اسلام را فرمودند: «برز الایمان کله الی الشرک کله» و حالا تمام اسلام در مقابل تمام شرک ایستاده بود...
مرتضی آرسته، دبیر پیشگامان انقلاب استان اصفهان و پیشکسوت ورزش باستانی پهلوانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ادامه این رخداد تاریخی را اینطور روایت کرد: عمرو بن عبدود با اسب خود از خندق پرش کرد و به جبهه مسلمانان رسید و ندا داد: آیا جنگ‌آوری هست که با من جنگ کند؟ امیرالمؤمنین (ع) پیش روی او ایستاده و با او به مبارزه پرداختند و با یک ضربت از پا در آوردند؛ در برخی متون نقل است که عمرو به صورت مبارک حضرت آب دهان انداخت و حضرت اگرچه در موضع قدرت بود از جا برخاستند و پس از تأمل دوباره به کارزار نبرد بازگشتند.
وی ادامه داد: هنگامی که عمرو از ایشان پرسید که چرا همان ابتدا او را نکشته بود حضرت فرمودند تا خشم خود را در کشتن تو شریک نگردانده باشم و این نبرد تنها برای رضای خدا باشد و به همین دلیل است که 17 شوال یعنی تاریخ رخداد غزوه خندق به نام روز فرهنگ پهلوانی نام نهاده شده است؛ فرهنگ ورزش باستانی زورخانه‌ای سراسر با نام و یاد منش نیکو و جوانمردانه امام علی (ع) گره خورده است و پهلوانان با الگو گیری از ایشان است که به این ورزش و این مرام می‌پردازند.
پیشکسوت ورزش باستانی پهلوانی عنوان کرد: بیش از 60 سال است که در جریان فضای ورزش پهلوانی هستم؛ پدرم، عموهایم و اجداد ما به این ورزش باستانی مشغول بودند و بیش‌تر از آن عاشق، من شاهد پهلوانانی بودم که با عشق تمام به زورخانه‌ها می‌رفتند و به انجام این ورزش می‌پرداختند.
آرسته گفت: زورخانه علی‌قلی آقا، زورخانه میرزای بدلکار، زورخانه عباس وهاب و زورخانه دروازه نو از زورخانه‌های قدیمی اصفهان هستند؛ در این زورخانه‌ها روزها و حتی شب‌ها مراسمات ورزشی برگزار می‌شد و به این خاطر که پدرم در این زورخانه‌ها ورزش می‌کرد از نوجوانی با این فضاها آشنا بودم.
وی تاکید کرد: امام خمینی (ره) و رهبر گرامی انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای هم بسیار بر این ورزش تأکید داشته و نوجوان‌ها و جوان‌ها را به ورزش پهلوانی توصیه می‌کردند و بارها به عناوین مختلف از آن تقدیر کرده بودند، سال 1402 هم همزمان با اجرای ورزش زورخانه‌ای در دیدار قهرمانان بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی با ایشان مسئولان ورزشی کشور را مخاطب قرار دادند و اشاره کردند که ورزش زورخانه‌ای ظرفیت تبدیل شدن به یک ورزش بین‌المللی را دارد.
این پیشگام انقلاب اسلامی با اشاره به توجه ویژه امام خمینی (ره) به ورزش‌های باستانی یادآور شد: خاطرم هست اواخر اردیبهشت سال 58 تعدادی از پهلوانان اصفهان از جمله پهلوان حاج قاسم آراسته که پدرم بود، حاج باقر مقاره، حاج کریم مقاره، حاج حسن مرادمند، پهلوان مقصودی، پهلوان رحیم نجار پور، پهلوان حسن نجارپور و جمعی دیگر از پهلوانان همراه با اولین مدیر ورزشی اصفهان به دیدار حضرت امام رفتیم؛ در ابتدا پدر من با حضرت امام به گفت‌وگو پرداختند که نوارش هم موجود است.

خبر یزد

آرسته با تاکید بر اینکه اصفهان مفاخر زیادی در حوزه ورزش پهلوانی دارد که یکی از آن‌ها آیت الله سید مرتضی مستجابی بود، عنوان کرد: مجتهد پهلوانی که در زمینه اجتهاد سه تن از علمای بزرگ جهان اسلام تأییدشان کرده بود و در میدان ورزش آنچنان درخشان ظاهر می‌شد که در تمام زورخانه‌های کشور حق زنگ داشت؛ پدر من هم با ایشان ورزش می‌کرد و بعد از آن هم مدتی به تهران رفتند و در زورخانه‌ای که قدیم به نام زورخانه نایب السلطنه شناخته می‌شد میاندار ورزشکاران بود.
وی تصریح کرد: شهید طیب حاج‌رضایی، مهدی قصاب، مصطفی طوسی و چند پهلوان تراز اول دیگر زیر دست این مجتهد ورزش می‌کردند، در اصفهان هم سه برادر پهلوان به نام‌های پهلوان علی، پهلوان حسین و پهلوان نعمت الله ادهم بودند که آیت الله مستجابی میانداری آن‌ها را به عهده داشت و آنقدر به آن‌ها علاقمند بود که پس از فوتشان می‌گفت زنگ زورخانه متعلق به این چند نفر بود و وقتی از دنیا رفتند زنگ زورخانه را هم با خودشان بردند؛ بعد از فوت آیت الله مستجابی تمام زورخانه‌های اصفهان زنگشان را در آوردند و در این مدت زنگی پس از ایشان نواخته نشد، تا اینکه همین چند روز پیش برای روز پهلوانی دوباره زنگ زورخانه‌ها بازگشت.
حق زنگ داشتن… اصطلاحی است که انگار تنها برای برخی پهلوان‌های زورخانه استفاده می‌شود، می‌پرسم حق زنگ داشتن به چه معناست؟ و این پیشکسوت عرصه ورزش باستانی توضیح داد: کسی که یک پهلوان به تمام معنا باشد و سال‌های طولانی در زورخانه ورزش کرده باشد و به انواع ورزش‌های زورخانه مسلط باشد به او حق زنگ داده می‌شود، البته در زورخانه‌ها گاهی وقتی آن پهلوان وارد گود می‌شود زنگ را می‌زنند و گاهی هم از همان ابتدا که از درب زورخانه وارد می‌شود، این البته درباره شهر زندگی آن پهلوان صادق است اما آیت الله سید مرتضی مستجابی در تمام زورخانه‌های کشور حق زنگ داشت، مجتهد پهلوان به غیر از ایشان نداشتیم و ایشان حالت استثنایی داشتند.

خبر یزد

آراسته پیرامون سیره این مجتهد پهلوان این‌طور روایت کرد: از ویژگی‌ها و محاسن آیت الله مستجاب الدعواتی این بود که با همه اقشار رفت و آمد می‌کرد، شأنیتی برای خود قائل نبود و با ضعیف‌ترین اقشار هم همنشین بود، در منزلش به روی همه باز بود و از ورزشکاران گرفته تا علما و روحانیون و دانشجوها و مردم عادی همه به ایشان سر می‌زدند و از محضرشان استفاده می‌کردند، چیزی که برای مردم در مواجهه با ایشان بسیار به یاد ماندنی بود مهربانی و خوش صحبتی و صفای باطن ایشان و بعد مهمان نوازی بود، هروقت کسی به خانه‌شان می‌رفت سعی می‌کرد بهترین وسایل پذیرایی از او را آماده کند.
حالا که بحث، بحث جوانمردی و ایثار است از نقش آفرینی پهلوانان در هشت سال دفاع مقدس می‌پرسم و از یاریگری‌هایشان برای حمایت از مظلومان؛ این ورزشکار باستانی پیشکسوت پاسخ به این سوال را اینگونه تبیین کرد: البته دستگیری از ضعفا و نیازمندان که همیشه از جمله کارهای پهلوانان بود، اما این ایثارها و جان‌فشانی‌ها در دفاع مقدس به اوج خودش رسید و ورزشکاران در این زمان مروت و جوانمردی خود را تماماً به کار می‌گرفتند، از کمک به خانواده‌های نیازمند گرفته تا پیشتازی و خط شکنی در جبهه‌ها و در نهایت هم شهادتی گم‌نام و خاموش به دور از هیاهوی نام‌ها و یادها، سردار رشید مقاومت، شهید حاج قاسم سلیمانی هم از همین پهلوانان بود، البته کمتر کسی این را می‌داند ولی عکس حاج قاسم در زورخانه‌ای در کرمان موجود است که همین روحیه ایشان بود که بعدها به یک چهره مهربان اما پیچیده و مؤثر در جهان و میدان مقاومت تبدیلشان کرد و در نهایت با زنگ پایانی مأموریتشان از جانب خدا به درجه والای شهادت نائل آمدند.
به گزارش ایمنا، ورزش باستانی پهلوانی که میراث پیش از اسلام سربازان ایرانی برای تمرین رزم بود و با ورود اسلام به ایران خود را به اقتدا از مرام مولای متقیان، حضرت علی (ع) نیز آراسته کرد، شاه‌بیتی از مثنوی طولانی جوانمردی در ایران اسلامی و نقشی مزین به اذکار الهی و تعلیمات اهل بیت (س) است؛ ورزش پهلوانی تنها یک ورزش برای سلامت تن نیست، بلکه یک سیر تربیت و یک شیوه زندگی به سبک تقوا و ایثار است که نهاد پاک خود را در فداکاری‌های ورزشکاران پهلوانی در 8 سال دفاع مقدس و یاری مظلومان نشان می‌دهد و تن را به دل و دل را به ذات پاک خداوند زند تا جز او را نبیند و پهلوان «به این باور برسد که تنها اگر خدا ببیند کافی است.»
کد خبر 859172

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/714409/روایتی-متفاوت-از-دیدار-پهلوانان-اصفهانی-با-حضرت-امام(ره)
بستن   چاپ