خبر یزد

آخرين مطالب

دانشگاه یزد در رشته سیاست‌گذاری اجتماعی دانشجو می‌پذیرد اجتماعي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - دانشگاه یزد در رشته سیاست‌گذاری اجتماعی دانشجو می‌پذیرد
مدیر گروه مددکاری و سیاست گذاری اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد: این دانشکده در رشته سیاست گذاری اجتماعی در مقطع لیسانس به عنوان رشته جدید از مهرماه امسال دانشجو می‌پذیرد.

خبر یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، سید محسن موسوی افزود: سیاست گذاری اجتماعی یکی از شاخه‌های کاربردی علوم اجتماعی است که چگونگی مواجهه جوامع با مسائل و موضوعات اجتماعی در راستای بهبود آنها را مورد تحلیل قرار می‌دهد.
وی ادامه داد:مسأله اصلی رشته سیاست گذاری اجتماعی این است که چگونه می‌توان رشد و توسعه اجتماعی را در کنار توسعه اقتصادی به ارمغان آورد.
موسوی ادامه داد:سیاست‌گذاری اجتماعی اساساً تمام عرصه‌ها را شامل می‌شود که ذیل "رفاه اجتماعی" مورد بحث قرار می‌گیرد و هر دو وجه "حل یا کاهش مسائل و مشکلات اجتماعی" و "افزایش کیفیت زندگی اجتماعی" را هدف خود قرار می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد:سیاست گذاری در عرصه‌های مختلف؛ آموزش، سلامت، جمعیت، خانواده، اشتغال، جرم، مهاجرت و ... همگی در رشته سیاست گذاری اجتماعی مورد مطالعه قرار می‌گیرند و انتظار می‌رود دانش آموختگان این رشته، توانایی تحلیل، تجویز، اجرا و ارزیابی سیاست‌ها در هر کدام از عرصه‌های مذکور و حل مسائل و چالش‌های آن (بسته به علائق و شرایط اشتغال که در یک زمینه خاص برایشان فراهم می‌شود) را داشته‌باشند.
مدیر گروه مددکاری و سیاست گذاری اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد گفت: این دانش آموختگان می‌توانند به‌شکل‌های مختلف و در سطوح کارشناسی، مدیریتی و پژوهشی در سازمان‌های مربوطه فعالیت کنند.
وی افزود:همچنین آشنایی با روش‌ها و تکنیک‌های سیاست گذاری و برنامه‌ریزی اجتماعی و نیز پایش و ارزیابی برنامه‌ها، به متخصصین سیاست گذاری اجتماعی کمک می‌کند تا بتوانند گام‌های عملی و مؤثر در بهروزی و بهزیستی شهروندان بردارند.
عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزدافزود:به‌تعبیر دیگر دانشجویان این رشته، جعبه ابزاری در اختیار خواهند گرفت که در کنار دانش لازم، آنها را مجهز به کار بر روی طیف متنوعی از موضوعات و مسائل اجتماعی خواهد کرد.
وی اضافه کرد:خاستگاه رشته سیاست گذاری اجتماعی بر می‌گردد به سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم؛ ریچارد تیتموس اولین فردی بود که در مدرسه اقتصادی لندن رشته "مدیریت اجتماعی" که بعد‌ها به سیاست اجتماعی تغییر نام یافت وارد دانشگاه کرد.
موسوی تصریح کرد: از آن به بعد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی زیادی از این رشته کاربردی استقبال کرده و منابع علمی و پژوهشی پرتعدادی در این زمینه ایجاد کردند.
وی یاد آور شد:تاریخچه این رشته در کشور ما ایران، اما بسیار کوتاه است؛ سال گذشته بود که دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان اولین دانشگاه کشور در رشته سیاست گذاری اجتماعی دانشجو پذیرفت و امسال نیز دانشگاه‌های تهران، مازندران و یزد به این جریان پیوستند.
وی گفت:بازار کار گسترده و متنوع، یکی از امتیازات اصلی رشته سیاست گذاری اجتماعی به‌شمار می‌آید.
عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزدادامه داد:آمار‌های بیکاری دانش آموختگان رشته‌های مختلف دانشگاهی نیز نشان‌می‌دهد از بین رشته‌های علوم انسانی، مجموعه علوم‌اجتماعی در مقایسه با بسیاری از رشته‌ها، وضعیت نسبتاً بهتری دارد.
وی اضافه کرد:رشته سیاست گذاری اجتماعی نیز با توجه به اینکه یکی از رشته‌های کاربردی علوم اجتماعی به شمار می‌آید، شرایط بهتری در این زمینه خواهد داشت.
وی ادامه داد:به‌طور کلی، دانش آموختگان رشته سیاست گذاری اجتماعی، در هر سازمان و نهادی که فعالیت‌هایش به نوعی با مسائل اجتماعی مربوط می‌شود قادر به اشتغال و فعالیت می‌باشند.
موسوی گفت:خوشبختانه زمینه اشتغال و بازار کار این رشته هم در بخش دولتی وجود دارد هم در بخش خصوصی؛ البته با توجه به محدودیت اشتغال در بخش‌های دولتی و همچنین سیاست‌های دولت مبنی بر برون سپاری فعالیت‌هایی که امکان آن فراهم است، انتظار می‌رود دانش آموختگان این رشته با کسب دانش و مهارت لازم در طول دوره تحصیل خود بتوانند از فرصت‌های کاری ایجاد شده در این زمینه استفاده کرده و شایستگی خود را در استفاده از این فرصت‌ها نشان دهند.
وی ادامه داد:درباره دانشجویان بومی و اهل استان یزد باید گفت با توجه به صنعتی شدن و بالا بودن نرخ شهرنشینی در استان، متخصصین سیاست گذاری اجتماعی می‌توانند در راستای حل یا کاهش مسائل اجتماعی ناشی از توسعه صنعت (از قبیل افزایش مهاجرت، آلودگی و نابرابری) و در قالب اعتبارات دولتی و غیردولتی به‌خصوص اعتباراتی که صنایع و معادن تحت عنوان مسئولیت اجتماعی باید تأمین کنند، فعالیت داشته‌باشند.
مدیر گروه مددکاری و سیاست گذاری اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد خاطرنشان کرد:از جمله زمینه‌های فعالیت دانش آموختگان این رشته که بطور خاص نیاز استان نیز می‌باشد، سیاست گذاری و فعالیت در حوزه‌های نشاط اجتماعی، فضای مجازی، مسائل و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ناشی از توسعه صنعت، نابرابری‌های اجتماعی، خشونت و امثالهم می‌باشد.
وی یادآور شد:این‌ها موضوعات و مسائلی هستند که هم نخبگان و مدیران و هم افکار عمومی و رسانه‌ها حساسیت زیادی نسبت به آن داشته و آمادگی برای اقدامات عملی و مؤثر در این زمینه‌ها نیز وجود دارد.
موسوی ادامه داد:امیدواریم با تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه سیاست گذاری اجتماعی، سازمان‌ها و نهاد‌های متولی امور اجتماعی کشور با بهره برداری از دانش و مهارت‌های کاربردی این بدنه متخصص، بتوانند گامی اساسی در جهت حل معضلات اجتماعی کشور بردارند.
حدود 14 هزار دانشجو در دانشگاه یزد تحصیل می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/669559/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم / استقبال از پیکر شهیدگمنام تازه شناسایی شده پس از 37 سال در فرودگاه یزد

حادثه ترافیکی در هرات با 9 کشته

آیین استقبال از پیکر شهید گمنام تازه شناسایی شده در یزد برگزار شد

ورود دادگستری یزد به مسئله ایجاد ایستگاه آتش نشانی در شهرک صنعتی یزد

نجات جان خانم جوان توسط مأموران پلیس راه آهن یزد

تابش نماینده اردکان در ادوار مجلس: از دولت حمایت می‌کنم ولی مسئولیت نمی‌پذیریم

نجات جان خانم جوان به همت مأمور پلیس راه آهن یزد

استقبال مردم شهید پرور یزد از پیکر شهید زمانی باجگانی

من نخواهم ایستاد رو به روی تو!

درخشش چشم‌نواز شهاب‌ها‌‌ در شب‌های بارش شهابی پرساوشی برفراز کوهستان سبلان

پوشش مناسب مسابقات فوتبال نیازمند همکاری چادرملو است

بهره مندی 16 روستای بخش خضرآباد از نعمت آب آشامیدنی پایدار

«ساختار معیوب توزیع»؛ مهمترین عامل تفاوت قیمت‌ میوه در یزد نسبت به سایر استان‌ها

ساعت کاری ادارات در استان یزد شناور شد

مناظره خسرو با فرهاد

ویدیویی از پرواز هلیکوپترِ ناسا «Ingenuity» در سیاره ی «بهرام»

اجرای 60 عنوان برنامه هم‌زمان با هفته دفاع مقدس در یزد

حادثه رانندگی با تلفات جانی در هرات

نیاز استان یزد در افق 1430 به 250 میلیون مترمکعب آب شرب

ورود دستگاه قضایی استان یزد به واگذاری اراضی ملی در شهرستان‌ها

ساعت کاری ادارات شناور شد

اراده جدی استان یزد برای توسعه صنعت گردشگری میان کشورهای دوست و همسایه

استاندار یزد: سکوهای تنظیم بازار در کاهش نرخ تورم اثرگذار بوده است

گاهی از دور تو را خوب ببینم کافیست

غروب آفتاب زیبا از نمای فضاپیمای کرو-دراگون شرکت اسپیس ایکس

برگزاری 230 برنامه در هفته دفاع مقدس در مهریز

شعری شنیدنی از حسین منزوی

تصویری از یخ های قطب شمالِ سیاره ی مریخ

استفاده رایگان یزدی ها از اتوبوس در هفته اول مهر/نوسازی ون تاکسی های استان

ایجاد محور گردشگری زیورآلات سنتی در بازار سنتی یزد

اعلام رقیب حذفی شهید قندی

نمایشگاه دایمی استاندارد یزد افتتاح شد

رحیم سرهنگی : امام جمعه اهل سنت کیش، مظهرعقل و وحدت در این منطقه است

مرا ویرانه کردی!

کشف جدید چین در ماه / چه چیزی در خاک نیمه تاریک ماه نهفته است؟

جسد یک مرد بعد از 5 روز داخل یک پراید در یزد پیدا شد!

کاهش 15 درصدی تورم در استان یزد

زندگی را به عشق بخشیدن!

گنج بزرگی که از فضا به زمین رسید

اجرای 62 عنوان برنامه در هفته دفاع مقدس در یزد

رونمایی از کتاب در نشست کتاب ماه یزد

بهره مندی 16 روستای اشکذر یزد از نعمت آب آشامیدنی پایدار

فرودگاه یزد، فرودگاه برتر سال

افشاگری جنجالی درباره 54 نماینده سابق مجلس

نشست راهبردی نخبگان با نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

تنهایی ام را با تو تقسیم می کنم

گوشی‌های بودار!

کشف بیش از 9 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در اشکذر

استفاده رایگان یزدی‌ها از اتوبوس در هفته اول مهر/بیش از 10 میلیون سفر با اتوبوس در سال گذشته

جذب کامل اعتبارات عمرانی شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد