خبر یزد

آخرين مطالب

عطش درختان یزد در بی‌سرانجامی داستان آب اجتماعي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد افزایش چندین برابری قیمت آب چاه‌های موجود در برخی از محلات شهر یزد که روزگاری از باغات زیادی برخوردار بودند، این روزها نه تنها بسیاری از باغداران را در تامین آب جهت حفظ اندک باغات باقیمانده مستاصل کرده که درختان قدیمی معابر این محلات را در آستانه خشکی قرار داده است.
محله خرمشاه از محلات قدیمی شهر میراث جهانی یزد است که عقبه آن به دوره قاجار می‌رسد و همانطور که از نام آن مشخص است به واسطه باغاتی که در محله بوده، از محله‌های خرم و آباد یزد اطلاق می‌شده است.
وجود میراث ملموس و ناملموس این محله تاریخی، وجود مسجد، آتشکده و کنیسه در آن به عنوان نمادی بارز از همزیستی مسالمت آمیز ادیان و نیز باغاتی که نماد همزیستی مردمانش با اقلیم خشک این خطه کویری باست، از دیگر امتیازات این محله در شهر یزد است. اینجا همچنین زادگاه چهره پرآوازه و پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران مرحوم مهدی آذر یزدی است.
این محله نیز همانند بسیاری از محلات شهر طی سالیان گذشته دستخوش ناملایمات و تخریب‎هایی شده و ساخت و سازهای شهری به دل آن نفوذ کرده تا آنجا که اندکی از بافت تاریخی و باغات زیبای آن باقی مانده است.

خبر یزد

یکی از معابر زیبا و سرسبز این محله، کوچه گل‌هاست که برخی از مراکز پراهمیت زرتشتیان نیز در آنجا واقع شده ولی این معبر نیر از حدود شش هفت سال قبل دستخوش آسیب‌هایی به ویژه در مورد درختانش همچون ایجاد خراش و بریدگی روی تنه درختان، شکستن شاخه‌ها، سوزاندن آنها و حتی قطع کامل درخت جوان و سرزنده بوده است که هنوز هم آثار آنها قابل مشاهده است و اگر هنوز هم برخی از این درختان باقی‌ مانده و حیات دارند، شاید به مدد تلاش فعالان محیط زیست باشد.
طی هفته‌های اخیر شاهد اعتراض اهالی محله خرمشاه به افزایش حدود 20 برابری قیمت آب چاه کشاورزی این محله موسوم به چاه شکوری هستیم؛ آب این چاه نه تنها باغات محله را آبیاری می‎کرد که درختان پیرامون انهار از جمله درختان کوچه گلها را نیز تغذیه می‎کرده است.
البته مردم محله، محرومیت خود از حقابه 60 ساله‎ی خود به دلیل افزایش قیمت آب چاه کشاورزی محله از 70 هزار تومان به یک میلیون و 200 هزار تومان را از طریق نامه‌نگاری و رایزنی با ادارات مختلف پیگیری کرده‎اند ولی علی‌رغم تمام این پیگیری‌ها، درختان این محله همچنان بدون آب مانده‌اند.

خبر یزد

از تنش آبی ایجاد شده برای درختان کوچه گلها که بگذریم، تهدید خشکی باغات مردم در این محله به ویژه پس از پلاک کوبی باغات شهر از سوی سازمان سیما و منظر شهرداری، به قوز بالای قوزی برای باغداران محله تبدیل شده است چرا که بنا بر این اقدام شهرداری، مالک و باغداران موظف به حفظ باغات خود شده و در صورت کاهلی در این امر و خشکی باغ، متخلف شناخته می‌شوند.
«محمد سعید کاشفی» رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد در این رابطه به خبرنگار ایسنا می‎گوید: بر اساس لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها که در سال 1388 و در سال 1401 دو بار اصلاحیه خورد و طبق ماده 10 این لایحه قانونی، شهرداری‌ها موظفند شناسنامه باغات مشمول این قانون را پس از تصویب در شورای شهر در نقشه‌های توسعه شهری به روز رسانی و منعکس کنند که در همین راستا نیز در شهر یزد اقدام به شناسایی، پلاک‌کوبی و تهیه شناسنامه برای باغات کردیم.
وی در مورد عواقب خشک شدن باغ‌ات برای مالکان، اظهار می‎کند: براساس آیین نامه ذکر شده، در صورت خشک شدن باغ، مالک اخطار گرفته و به کمیسیون ماده 7 احضار می‌شود تا علت خشک شدن باغ مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تایید عامدانه بودن این خشکی، مالک به دستگاه قضایی ارجاع می‌شود و از وی اعلام جرم و شکایت خواهد شد.
کاشفی ادامه می‌دهد: در صورت تایید خشک شدن عامدانه باغ از سوی دادگاه، متخلف به پرداخت جریمه محکوم خواهد شد یا باید باغ را مجدد احیا کند که در بیشتر مواقع جریمه لحاظ می‎شود و بعضاً امکان محکومیت حبس نیز وجود دارد.
به گفته این مسئول، البته بعد از خشک شدن باغ و پرداخت جریمه از سوی مالک، امکان فروش یا ساخت و ساز در آن ممکن خواهد شد.

خبر یزد

کاشفی در مورد چاه محله خرمشاه نیز خاطرنشان می‎کند: سازمان سیما و منظر هم 10 سال پیشتر و طی سال‌های 76 تا 86 برای آبیاری فضای سبز محدوده بلوار باهنر و بلوار شهید بهشتی با چاه مذکور قرارداد داشته ولی با توجه به مشکلات کمبود آب و لزوم بهره گیری از سیستم آبیاری تحت فشار که مستلزم اتصال تجهیزات خاصی روی چاه آب داشت اما مالک چاه با آن مخالفت داشت، از چاه دیگری برای این منظور استفاده کردیم.
وی می‌: البته امسال هم در خصوص خرید آب این چاه رایزنی‌هایی صورت گرفت ولی به دلیل بالا بودن قیمت موافقت نکردیم.
رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری در مورد آبیاری فضای سبز محله از طریق جوی‎های آبیاری باغات و قطع چند هفته‌ای این روند به دلیل نداشتن توان مالی باغداران برای تامین آب باغات از طریق چاه مذکور، عنوان می‎کند: در همین راستا با معاون دادستانی و آب منطقه‌‎ای مکاتباتی داشتیم تا در صورت آبیاری نشدن باغات به هر دلیلی، روش دیگری را جهت آبیاری این فضای سبز داشته باشیم.
کاشفی در پایان نیز در مورد سرانجام این باغات و جریمه‌هایی که باغداران را تهدید می‌کند، ابراز کرد: قطعاً نمی‌گذاریم کار به خشکی باغات برسد و هر طور که بتوانیم با همکاری دادستانی، این مشکل را مرتفع خواهیم کرد.

خبر یزد

متاسفانه این روزها به دلیل کم آبی در شهر میراث جهانی و این که برخی به هر دلیلی از این موضوع به عنوان نردبانی برای دستیابی عواید شخصی خود بهره می‎گیرند، باغات و فضای سبز برخی از محلات سبز شهر در بی‌آبی و عطش به سر می‌برند.
از طرفی نیز در میان این رایزنی‌ها، نامه‌نگاری‌ها و بی‌سرانجامی‌ها، آن کسی که در زیر فشار این ناعدالتی متضرر خواهد شد آن پیرمرد باغداری خواهد بود که یک عمر با هر آنچه داشته و نداشته، باغش را حفظ کرده یا آن باغداری که معاش خود و خانواده‎اش در گرو فروش میوه‌های باغش که این روزها به دلیل نرسیدن آب، ثمر نداشته است و در نهایت مردمان شهری که نتوانستند از درختانی که میراث نیاکان‌شان است به خوبی حفاظت کنند.
در پایان امید است ک مسئولان امر از جمله سازمان سیما و منظر شهرداری که پلاک‌دار کردن باغات محله و حفاظت از درختان قدیمی و کهنسال شهر را الزام خود دانسته، نسبت به محافظت از این میراث گذشتگان و ریه‌های کوچک شهر اقدام عاجلی صورت دهند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/673834/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ابعاد تازه انفجار معدن طبس/حادثه هنگام تخریب کارگاه روی داد

موشک چین 8 ماهواره را به مدار فرستاد

کاشت اولین تراشه مغزی مبتنی بر گرافن در سر یک بیمار مبتلا به سرطان

درک متفاوتی از اندازه ماه

محکومیت سه میلیاردی قاچاقچی سوخت در استان یزد

‌مسئولان سالی یکبار، روز آتش‌نشان به یاد ما می‌افتند

نامگذاری معبری در یزد به نام کتاب‌های استاد آذر یزدی

پرداخت 600 میلیارد ریال تسهیلات صندوق کارآفرینی امید در خاتم یزد

100 درصد اعتبارات عمرانی استان یزد جذب شد

آزادی 80 زندانی غیر عمد استان یزد با گذشت 61 میلیارد ریالی شکات

نفرات برتر مسابقات تنیس روی میز شهرستان‌های نیر و نمین معرفی شدند

6 محور شریانی و غیرشریانی کشور مسدود است

یزد، پنجمین استان موفق کشور در مهار تورم سالانه

آغاز سرشماری زنبورستان‌های استان یزد

آزادی 80 زندانی غیر عمد استان یزد با گذشت 61 میلیاردی شکات

آزادی 80 زندانی غیرعمد استان یزد با گذشت 61 میلیاردی شکات

کاهش تولیدات هنری دفاع مقدس در یزد

برگزاری بیش از 50 برنامه مختلف فرهنگی در اشکذر

دانشگاه پای یک زن را به سازمان آتش نشانی یزد باز کرد!

آغاز برداشت خیار پاییزه در دهستان کذاب

گام بلند یزد برای برقراری پیوند دوباره با اسپانیا و هم‌افزایی اقتصادی و صنعتی با کشورها

گشایش نمایشگاه عکس یادیاران در مهریز

خط لوله سوخت‌رسانی به نیروگاه چادرملو یزد به بهره‌برداری می‌رسد

صدور فرمان آماده باش؛ 9 نقطه تهران تعطیل شد

درخواست اعدام مسببان حادثه طبس با گیوتین!

ادعای ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم

دستور فوری بایدن به پنتاگون درباره خاورمیانه

دیدار استاندار گیلان با جانباز سرافراز 70 درصد حسین فرحناک در رشت

جدیدترین وضعیت مصدومان حادثه معدن طبس

دیابت نوع 1 در چین درمان شد

«دنباله‌دار قرن» ماه آینده از کنار زمین می‌گذرد

مروارید کویر؛ افتتاح شصتمین شعبه بیمه البرز در استان یزد

عطش درختان یزد در بی‌سرانجامی داستان آب

برگزاری نشست تخصصی مسجدو اداره جامعه در یزد

پشتیبانی مالی از اجرای برنامه سرشماری عمومی کشاورزی یزد

داروی لاغری و ترک اعتیاد عطاری‌ها عاری از مخدرها نیست

علت رایگان نبودن برخی موزه‌ها در روز موزه‌ها

33 طرح گردشگری در یزد افتتاح شد

نشست گفتمانی گردشگری مقاومت در یزد برگزار می‌شود

تجمع جمعی از آتش‌نشانان در محل استانداری یزد + فیلم

برخورد قاطع با تولید‌کننده متقلّب نان لواش

بازتخصیص صنایع پرآبخواه شهرستان اشکذر

ناشنوایان شهرستان نیر تجلیل شدند

نام‌گذاری 3 معبر در شهر یزد به نام استادان برجسته شهر

نصب تابلوی راهنمای شهری موزه‌های شهر میراث جهانی یزد

بهره‌برداری از 33 طرح گردشگری استان یزد به مناسبت هفته گردشگری

چرا برخی موزه‌های یزد در روز موزه‌ها رایگان نبود؟

وزیر میراث فرهنگی بر برگزاری باشکوه اجلاس وزرای مجمع گفت‌وگوی آسیا در یزد تاکید کرد

اختلاف دوباره شهرداری و دانشگاه یزد بر سر یک جاده/ کدام طرف به تعهدات خود عمل نکردند؟

سفیر اسپانیا بر گسترش روابط ایران با کشورش تاکید کرد