خبر یزد

آخرين مطالب

دولت افغانستان با سرعت در حال تکمیل ساخت راه آهن خواف- هرات است اجتماعي

دولت افغانستان با سرعت در حال تکمیل ساخت راه آهن خواف- هرات است
  بزرگنمايي:

خبر یزد - تین نیوز |
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: دولت افغانستان با سرعت بسیار خوب و عالی در حال تکمیل مسیر ریلی از ایستگاه روزنک افغانستان تا شهر هرات این کشور است و جدیت زیادی در پایان دادن به این طرح دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمود سیادت افزود: سالها است که بحث اتصال ریلی بین ایران و افغانستان و افغانستان به ایران مطرح است، برای افغانستان که محصور در خشکی است و نیاز به مسیرهای ترانزیتی دارد، بسیار مهم است که بتواند این مسیرهای ترانزیتی را افزایش دهد، به طور قطع راه آهن خواف خراسان رضوی- هرات افغانستان یکی از سهل ترین، ارزان ترین و مناسب ترین مسیر حمل و نقل برای ایران و افغانستان خواهد بود.
وی بیان کرد: در ابتدای شروع عملیات راه آهن خواف - هرات به دلیل مشکلات امنیتی و تغییر حکومت افغانستان، سرعت کار کند بود و بهره برداری از مسیر افتتاح شده نیز در حد دلخواه نبود، در روزهای شلوغ ابتدای حضور طالبان در افغانستان، خطوط ریلی آسیب هم دید، اما با اراده جدی که بین 2 کشور ایران و افغانستان در توسعه تعاملاتشان وجود داشت، مسیر آسیب دیده بازسازی و مشکلاتی که ایران در تعریف نقش کنسرسیوم و ارتباطش با راه آهن داشت، برطرف شد.
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: امروز در وضعیت خیلی ایده آلی به لحاظ عملیات اجرایی و بهره برداری از مسیر ریلی خواف- هرات هستیم، این خط محدود به مسیر خواف- هرات نیست، حکومت افغانستان این اتصال را از روزنک در 60 کیلومتری هرات امتداد می دهد، احتمالا تا پایان امسال مسیر ریلی از روزنک تا هرات بهره برداری خواهد شد.
سیادت با بیان اینکه افغانستان بیشترین سود را از این اتصال ریلی خواهد برد، گفت: با بهره برداری کامل از راه آهن خواف - هرات امکان صادارت کالاهای افغانستان به اروپا و آوردن کالاهای ترانزیتی اش از بندرعباس از طریق راه آهن تا داخل افغانستان مهیا می شود، از شلوغی و تراکمی که در سه مرز مشترک با افغانستان وجود دارد، کاسته خواهد شد و فرصت جدیدی هم بویژه برای کالاهای سنگین بار مثل سیمان و آنهایی که توجیه اقتصادی دارد، بوجود می آید.
وی بیان کرد: بهره برداری از مسیر ریلی خواف - هرات برای ایران هم فرصتی است تا بتواند کالاهای صادراتی خود را سریعتر و با قیمت ارزانتری به داخل افغانستان حمل کند، این موضوع قدرت رقابت ایران را در تولید کالاهای مشابه با کشورهای دیگر افزایش خواهد داد، چرا که ادامه این مسیر ریلی در داخل افغانستان تا مرز ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان خواهد بود و ایران می تواند از این مسیرها به عنوان مسیرهای جایگزین به داخل کشورهای سی آی اس استفاده کند.
سیادت اضافه کرد: نکته مهمتر اینکه ارتباط ریلی ایران به چین از مسیر افغانستان در دستور کار قرار گرفته و نشستهای سه جانبه ای هم بین ایران و چین و افغانستان برگزار شده است.
وی با بیان اینکه بهره برداری سریعتر از خط ریلی خواف- هرات الزاماتی دارد، افزود: باید سرمایه گذاری بیشتری در نقاط مرزی در داخل خاک افغانستان شود، باید سعی کنند در کوتاه مدت، نرخهای مربوط به بهره گیری از امکانات این راه آهن را کاهش دهند، سرعت مسیر راه آهن از بندرعباس باید به شمتیق افزایش یابد، عملیات اجرایی مسیر ریلی چابهار - میلک تا سرخس باید هر چه سریعتر پایان یابد؛ بخش زیادی از ترانزیت افغانستان می تواند به داخل ایران منتقل شود و انتفاع خوبی برای هر دو طرف داشته باشد.
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: واقعیت این است که طرف افغانستانی در بهره برداری از راه آهن خواف- هرات از ایران جدی تر است، هرچند حکومت جدید بیشتر از سه سال نیست که بر مسند قدرت در افغانستان نشسته اما ثابت کرده که عملیاتی و اهل کار است، سرعت عملیات ساخت از ایستگاه روزنک تا شهر هرات قابل باور نیست و بسیار مطلوب در حال اجرا است زیرا دولت افغانستان می داند که منفعتش در بهره برداری از این خط ریلی است.
سیادت اضافه کرد: البته این باور در مدیران ایرانی هم تقویت شده و مدیرعامل جدید راه آهن این اراده را نشان داده است، امیدوارم در شرایطی که هر روز مسیرهای جدید ترانزیتی در اطراف خراسان رضوی تعریف می شود، بتوان از فرصتهای ایجاد شده استفاده حداکثری را برای ارزآوری بیشتر و توسعه صادرات و امنیت پایدار در مرزها استفاده کرد.
طرح راهبردی راه آهن خواف در شرق ایران به هرات در غرب افغانستان تکه ای مهم از پازل ارتباطی میان کشورهای منطقه است که اجرای آن از سال 1386 کلید خورد تا مسیر ریلی میان خواف واقع در 267 کیلومتری جنوب شرقی مشهد را در قالب خط آهنی به طول حدود 220 کیلومتر به شهر هرات واقع در شمال غرب افغانستان ایجاد کند.
احداث خط ریلی خواف - هرات به دلیل تغییر و تحولات اخیر در افغانستان دچار مشکل شده بود که در یکسال گذشته با پیگیری های انجام شده و تلاش مهندسان و متخصصان ایرانی، خط تکمیل و نخستین قطار باری از جمهوری اسلامی ایران وارد افغانستان شد.
این اقدام راهبردی و مهم در صنعت حمل ونقل کشور که با حمایت و همراهی مجموعه راه آهن جمهوری اسلامی و کنسرسیوم ریلی ایران و افغانستان صورت گرفته منجر به یک خط امن دایمی برای حمل بار فعال شده و می تواند دسترسی جدیدی را برای تجارت بین 2 کشور فراهم کند.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/684737/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امروز با توکل، توسل و همدلی بر دشمن پیروز می شویم

دوربین های وضوح بالای Sen مستقر در ایستگاه فضایی

بسیج یک گفتمان انقلابی است/روحیه بسیجی عامل اصلی پیروزی‌های امروز

کولبران افیونی به مقصد نرسیدند، کشف 63 کیلوگرم تریاک

دستگیری عامل درگیری مسلحانه در بافق

هرگزهای دکتر انوشه!

ترکیب خیره‌کننده کهکشان راه شیری، طلوع خورشید و شفق قطبی

برنامه ایلان ماسک برای سفر به فضا فاش شد!

بخشی از برنامه ی چین برای سفر به ماه

ابداع رشته‌های اسپاگتی 200 بار نازک‌تر از تار مو

قبل از بیگ بنگ چه اتفاقی افتاد؟

روایتی تلخ از انباشت زباله در اطراف چشمه ندیگون بهاباد + فیلم

تخلف زیست محیطی عامل تعطیلی 5 واحد صنعتی در میبد

اخباری: شانس صعود به آسیا را دنبال می‌کنیم

فیلم| VAR به کمک جام حذفی در یزد آمد

پزشک قلابی در یزد دستگیر شد

خط و نشان مربی پرسپولیسی؛‌ بعد از 20سال به اینجا آمدم و هدف نهایی ما قهرمانی در جام حذفی است

25 هزار نفر توسط جامعه پزشکی بسیج یزد رایگان ویزیت شدند

تغییرات مدیریتی یزد در مسیر تخصص‌گرایی شکل می‌گیرد

نشانه های کمال گرایی از دید دکتر شکوری

رونمایی از کتاب‌های ایرانی در ارمنستان

شعر انتخابی آرش پورعلیزاده در مرحله سیزدهم رقابت شاعران

شعر انتخابی منصوره محمدی مزینان در مرحله سیزدهم رقابت شاعران

شعر انتخابی امان الله میرزایی در مرحله سیزدهم رقابت شاعران

فراخوان بورس‌های تحصیلی مشترک اپسکو و دانشگاه‌های چین در سال 2025

تایم لپسی از فولاد در نزدیکی قسمت درب محموله

توسعه نسل دوم فناوری تبدیل گازهای گلخانه‌ای به گرافن

ضبط رویا؛ تحولی شگفت‌انگیز در علم و هنر

حضور طلاب در حلقه های صالحین ضروری است

شهداب یک جلسه محروم و 50 میلیون تومان جریمه!

محرومیت یک‌جلسه‌ای شهداب یزد از حضور هواداران به دلیل توهین به عطایی و موسوی

جریمه نقدی و یک جلسه محرومیت برای شهدابی‌ها

تخریب روکش آسفالت جاده درین - میبد به لطف تردد کامیون‌ها + فیلم

دولت افغانستان با سرعت در حال تکمیل ساخت راه آهن خواف- هرات است

ورود تجهیزات VAR به ورزشگاه شهید نصیری یزد

ویزیت رایگان 25 هزار نفر توسط جامعه پزشکی بسیج یزد

سرمربی تیم فوتبال چادرملو یزد: شانس خود را در جام حذفی آزمایش می‌کنیم

سپاهان صدرنشین لیگ برتر والیبال زنان شد

شهر زیور‌آلات سنتی؛ انتظار برای دومین ثبت جهانی در کارنامه تاریخی یزد

پنج توصیه مهم و کاربردی برای از بین بردن نفخ

معرفی کتاب اصل گرایی

شعر انتخابی حامد فلاحی راد در مرحله سیزدهم رقابت شاعران

شعر انتخابی سیما نوذری در مرحله چهاردهم رقابت شاعران

شعرخوانی زیبای اردشیر رستمی

موشک «نیو گلن» در آستانه نخستین پرتاب

راه‌اندازی کارخانه تبدیل پسماند خرما به مواد کربنی

اندازه‌گیری ویسکوزیته سیالات حفاری با ویسکومتر ایرانی

ابداع یک جوهر و چاپگر 3 بعدی مخصوص گرانش صفر

ابتکار جالب ملوان: تمرین با صدای هواداران چادرملو!

رونمایی غیرمنتظره از نماینده والیبال ایران در آسیا