خبر یزد

آخرين مطالب

شهرداری یزد و ضایعاتی به نام دوچرخه های اشتراکی هوشمند! فرهنگی

شهرداری یزد و ضایعاتی به نام دوچرخه های اشتراکی هوشمند!
  بزرگنمايي:

خبر یزد - تین نیوز |
از کهن دیار یزد با نام های مختلفی یاد می شود، شهر قنات و قنوت و قناعت، شهر خشت، خاک و خاطره، شهر بادگیرها، شهر دوچرخه ها، برای آن کوچه های خشتی و باریک آشتی کنان، برای آن مردمان آرام و با قناعت روزگاران گذشته بی شک کارآمدترین وسیله دوچرخه بوده که متاسفانه دیرزمانی است که جای خود را به وسایل نقلیه پرصدا و دودزا و پرخرج داده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، وسایلی که علاوه بر اینکه آرامش آن کوچه های باریک و خیابان های خلوت را ربوده بلای جان شهروندان نیز شده است، و امروز یزد پر است از صدا و شلوغی و آلودگی، دیگر نه نشانی از آن آرامش است و نه از آن خلوت و نه از آن قناعت!
در سال 1394 حوزه حمل و نقل و ترافیک در راستای سلامت و ورزش همگانی به منظور کاهش آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست اولین ایستگاه دوچرخه سواری را در شهر یزد افتتاح کرد و در سال 1398 ایستگاه های اشتراکی هوشمند دوچرخه سواری در یزد راه اندازی شد.
این در حالی ست که شنیده ها حاکی از عزم شهرداری و شورای شهر یزد برای جمع آوری ایستگاه های دوچرخه اشتراکی در سطح شهر است؛ به دنبال شنیدن این خبر به بررسی بیشتر موضوع پرداختیم.
بعد از تماس و پیگیری های مکرر از ریاست سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری یزد و بی پاسخ ماندن سوال ها، از سوی این سازمان به کمیسیون فرهنگی شورای شهر یزد ارجاع داده شدیم و و از سوی این کمیسیون نیز به معاونت امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری ارجاع داده شدیم.
استاده از دوچرخه ها برای همه!
«محمدجواد آقایی» معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهردار یزد در خصص این موضوع با بیان اینکه از قدیم شهر یزد به شهر دوچرخه ها معروف بوده است هدف از اجرای این طرح را احیا کردن فرهنگ دوچرخه سواری عنوان کرد و افزود: در سال 1398 طرح ایستگاه های دوچرخه سواری اشتراکی و هوشمند یزد راه اندازی شد و در سطح شهر 20 ایستگاه احداث شد و در هر ایستگاه بیست دوچرخه فعال است، تاکنون سی هزار شهروند در سامانه بهرو ثبت نام کرده اند.
وی ادامه داد: همچنین در حوزه هوشمندسازی دوچرخه های نسل چهار نیز قرار است دوچرخه ها مجهز به جی پی اس شده بطوری که شهروندان پس از استفاده آن را در هر نقطه از شهر که کارشان تمام شد بگذارند و توسط همکاران شهرداری همان حوزه، جمع آوری و به ایستگاه های دوچرخه منتقل شود.

خبر یزد

آقایی خاطر نشان کرد: در حوزه زیر ساختی نیز تصمیم بر این است که مسیر رودخانه شهر یزد به عنوان بزرگراه دوچرخه در نظر گرفته شده و زیرساخت ها و امکانات آن فراهم و مسیری 14 کیلومتری برای فعالیت های سلامت آماده شود.
معاونت امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری یزد ضمن رد موضع عدم تحویل دوچرخه به متقاضیان و شهروندان بخصوص بانوان طی ماه های اخیر گفت: ما دوچرخه سواری را بر اساس شرایط عمومی تعریف کرده ایم و تفاوتی برایمان ندارد که آقایان یا بانوان از آن استفاده کنند، دوچرخه ها برای همه شهروندان است، دوستانی که استفاده می کنند باید شئونات اسلامی را رعایت کنند، نباید بی حرمتی در جامعه ایجاد شود و همه ما باید در این رابطه تدبیر کنیم.
وی با اشاره به طرح هوشمندسازی نسل چهار دوچرخه ها برفعال بودن ایستگاه های دوچرخه سواری تاکید کرد و افزود: دوچرخه ها در ایستگاه ها موجود است و شهروندان می توانند از آن استفاده کنند و در پاسخ به اینکه این طرح در چه مرحله ای است و کی تمام می شود گفت: قرارداد هایی در این زمینه تنظیم شده و در تلاشیم تا در نزدیکترین زمان انجام شود اما زمان مشخصی را نمی توانم اعلام کنم.
معاونت امورزیربنایی و حمل ونقل شهرداری یزد از وجود سیصد دستگاه دوچرخه که در حدود دوسال در انبار شهرداری نگهداری و وارد طرح نشده است اظهار بی اطلاعی کرد و آن را مرتبط با سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری دانست.
تنها موظف بودیم تجهیزات را به شهرداری تحویل دهیم
پیمانکار طرح ایستگاه های دوچرخه اشتراکی هوشمند در یزد در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص نواقصی که دوچرخه های اشتراکی هوشمند یزد دارد، گفت: در سال 1398، هفت ایستگاه دوچرخه هوشمند اشتراکی در یزد فعال شد و در ادامه دو ایستگاه دیگر نیز به آن اضافه شد، قرار بود تعداد 20 ایستگاه فعال داشته باشیم که در حال حاضر 9 ایستگاه فعال داریم.
وی ادامه داد: برای کسانی که می خواهند در ابتدا دوچرخه بگیرند و ثبت نام کنند نیاز به اینترنت است و ممکن است به دلیل اشکالات سیستم مرکزی اینترنت کشور، خطایی بروز کند و نتوانند دوچرخه را دریافت کنند که این مدت زمان نمی تواند دو ماه طول بکشد، همچنین ممکن است سرور از سمت شهرداری در حال به روز رسانی باشد؛ اینکه بعضی از شهروندان طی چند روز امکان ثبت نام در سامانه را نداشتند یا نتوانستند دوچرخه دریافت کنند ممکن است به خاطر شرایط خاصی که دارند، باشد.
پیمانکار طرح ایستگاه های دوچرخه اشتراکی هوشمند در یزد ادامه داد: گاها بعضی از افراد که به دوچرخه آسیب می زنند 48 الی 72 ساعت امکان دریافت دوچرخه را ندارند.
وی در خصوص سیصد دستگاه دوچرخه ای که به مدت دو سال است در انباری شهرداری خاک می خورد گفت: با توجه به قراردادی که با شهرداری داشتیم موظف بودیم تجهیزات را به شهرداری تحویل دهیم و این سیاست شهرداری یزد بوده که تصمیم به گسترش این ایستگاه ها نداشته است.
حال باید پرسید شهرداری به عنوان اصلی ترین ارگان مردمی که ماهیتش برای خدمت رسانی به مردم و شهروندان است و ماندگاری و بقایش هم وابسته به آنهاست، چه پاسخی در رابطه با مستهلک شدن سیصد دوچرخه و حیف شدن پول بیت المال دارد؟
چه پاسخی در رابطه با افول سلامت و شادابی شهروندان و از همه مهمتر چه پاسخی به تضییع حقوق شهروندان دارد!؟

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/688475/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بارش باران در برخی نقاط کشور تا پنجشنبه

چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟

تهدید علیپور و لیموچی از طرف کاظمیان

عبور امباپه از رکورد متعلق به پلاتینی

هشدار زرد هواشناسی؛ یزدی‌ها منتظر باران، رگبار برف و تگرگ باشند

نشست مشترک استاندار یزد با وزیر کشور

مناسبت روز/ سه‌شنبه، 21 اسفندماه

ارز در حبس صادرکنندگان بزرگ

بیت‌کوین از ترس رکود ریزش کرد

آغاز طرح جدید سهمیه بنزین با کارت بانکی در تهران

دادگستری تهران: برای خرید مطمئن طلای آنلاین، از سکوهای معتبر خرید کنید

پیام مدیر کل بنیاد سمنان به مناسبت 22 اسفند، روز ملی بزرگداشت شهدا

اعلام برنامه‌های مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در هفته بزرگداشت شهدا

پوستر معرفی موزه‌های شهدا منتشر شد

سه ضلع مهم حوزه کتابخوانی از نگاه وزیر ارشاد

«شهدا مظهر وفاق، مقاومت و همدلی»

جانباز 70 درصد کرمانشاهی به همرزمان شهیدش پیوست

همایش پیشگامان ایثار و تولید با حضور رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران

بیانیه خانواده‌های شهدای جامعه کار و تولید و کارگران به مناسبت روز شهید

بخش اول صحبت‌های قاسم دهنوی سرمربی سابق شهرداری آستارا درباره محرومیت و حکم کمیته انضباطی

بخش سوم صحبت‌های قاسم دهنوی سرمربی سابق شهرداری آستارا درباره محرومیت و حکم کمیته انضباطی

بخش دوم صحبت‌های قاسم دهنوی سرمربی سابق شهرداری آستارا درباره محرومیت و حکم کمیته انضباطی

کارشناسی داوری چادرملو - پرسپولیس

علل شکست استقلال از النصر از زبان صادقی

ماجرای نیامدن بیرانوند به استقلال از طرف خودی‌ها!

بیک‌زاده: ده بازیکن استقلال باید بروند!

خلاصه بازی وستهم 0 - نیوکسل 1

حکم سنگین علیه شهرداری آستارا و قاسم دهنوی به دلیل شرط بندی

کارشناسی داوری گل گهر - خیبر خرم آباد

کارشناسی داوری دیدار سپاهان - استقلال خوزستان

علیرضا منصوریان: استقلال و پرسپولیس نباید برای هم در آسیا کری بخوانند، چون درد آن ها مشترک است

بخش پنجم نظر علیرضا منصوریان درباره عملکرد استقلال مقابل النصر

استقلال با حجت کریمی به بالاترین افتخارات دست پیدا می‌کرد

صادقی: رزومه‌ای از موسیمانه در اینترنت پیدا نکردم

کارشناسی داوری دیدار شمس آذر - مس رفسنجان

ضربات پرتعداد سپاهان به تیر دروازه در این فصل لیگ برتر

انتقاد محمدحسین میثاقی از سفر پرتعداد اعضای مدیریت باشگاه استقلال به عربستان

محمدحسین میثاقی: با احترام به همه بازیکنان، استقلال از بازیکنان معمولی پر شده است

منصوریان: قضیۀ حضور ماتزاری در استقلال تمام شده، مردم را سرکار نگذارید

منصوریان: هیئت‌مدیرهٔ استقلال روزهٔ سکوت بگیرند

مقصر شکست امشب استقلال مقابل النصر چه کسی بود؟

تشویق بازیکنان استقلال توسط خبرنگاران سعودی

بوژوویچ: گل زودهنگامی که دریافت کردیم سرنوشت بازی را عوض کرد

اشتباهات فردی کمر استقلال را شکست؛ حذف نماینده ایران با نسخه "رونالدو" و "دوران"

دانشمندان چینی مدعی پیشرفت در ساخت واکسن برای حمله و سکته قلبی شدند

سبک تشویق هواداران النصر با نور چراغ گوشی موبایل

سیو عالی از سید حسین حسینی روی موقعیت عالی النصر

لاجامی پس از دبل جان دوران روی سر او تاج گذاشت

گل سوم النصر به استقلال توسط جان دوران

بیک‌زاده: نمی‌دانم بین بازی رفت و برگشت چه اتفاقی افتاده!