خبر یزد

آخرين مطالب

تولید برق از اگزوز خودرو با یک دستگاه مبتکرانه علمي

تولید برق از اگزوز خودرو با یک دستگاه مبتکرانه
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا / موتورهای احتراق داخلی مدت‌هاست که به دلیل میزان اتلاف انرژی زیادی که دارند مشکل‌ساز هستند و در حالی که نمی‌توان در مورد میزان ناکارآمدی آنها بی‌تفاوت بود اما حقیقت این است که احتراق داخلی راه را برای حمل و نقل مدرن از زمان‌های بسیار قدیم باز کرده است.
موتورهای احتراقی تا 75 درصد انرژی خود را هدر می‌دهند که این انرژی به شکل گرمای موتور آزاد می‌شود یا از طریق لوله اگزوز آزاد می‌شود. اما اگر بتوان آنها را کارآمدتر و سبزتر کرد چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا این امر باعث کاهش فروش خودروهای الکتریکی می‌شود؟
به نقل از نیواطلس، بر اساس گزارشی که در مجله علمی ACS Applied Materials and Interfaces منتشر شده است، محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا ادعا می‌کنند که روشی را برای تبدیل گرمای خروجی اگزوز به انرژی با استفاده از دستگاه کوچکی که می‌تواند بر روی لوله اگزوز خودرو نصب شود، کشف کرده‌اند که به آن ژنراتور ترموالکتریک (TEG) می‌گویند.


اگرچه دستگاه‌های ترموالکتریک که از گرادیان دما برای تبدیل گرما به انرژی استفاده می‌کنند، از قبل وجود داشته‌اند اما این فناوری بسیار پیچیده و سنگین است. علاوه بر این، این دستگاه‌ها اغلب به آب خنک کننده نیاز دارند تا اختلاف دمای لازم را حفظ کنند.
این دقیقا همان جایی است که سیستم جدید ژنراتور ترموالکتریک وارد عمل می‌شود و نسبتا مبتکرانه است.
ژنراتورهای ترموالکتریک (TEG) بر اساس اصل جذب گرما و تبدیل آن به نیروی الکتریکی کار می‌کنند. هنگامی که الکترون‌ها در نزدیکی منبع گرما مانند لوله اگزوز قرار می‌گیرند، از سمت گرم به سمت سرد می‌روند و جریان الکتریکی ایجاد می‌کنند. بیسموت تلوراید (Bismuth-telluride)، یک ماده نیمه رسانا که به طور موثر این جریان الکترونی را تقویت می‌کند، در ژنراتورهای ترموالکتریک توسط محققان استفاده شده


حفظ اختلاف دما بین دو طرف دستگاه بدون به خطر انداختن راندمان، بخش دشوار این معادله است. به منظور پرداختن به این موضوع، محققان یک دستگاه با برآمدگی‌های باله مانندی که در اطراف لوله اگزوز پیچیده شده است، تولید کردند و گرما را از طریق همرفت اجباری دفع کردند.
نمونه اولیه حداکثر خروجی 40 وات را تولید می‌کند که برای کاربردهای کم مصرف مانند شارژ گوشی کافی است. این گروه توانست 56 وات الکتریسیته تولید کند.
هنگامی که این دستگاه به دریچه‌های اگزوز بالگرد متصل شد، 146 وات توان تولید کرد. اگرچه این انرژی بسیار ناچیز است، اما با توجه به اینکه این انرژی به جای رها شدن در حال بازیابی و استفاده است، یک شاهکار قابل توجه محسوب می‌شود.
این سیستم فوق العاده است. می‌توان آن را به راحتی در لوله‌های اگزوز و سایر دریچه‌های اگزوز خودروهای موجود بدون نیاز به سیستم‌های خنک کننده اضافی نصب کرد که تضمین کننده افزایش کارایی و تبدیل شدن آنها به منابعی برای انرژی پاک‌تر است. اگرچه این فناوری به طور خاص برای خودروها ایجاد شده است، اما واضح است که پتانسیل استفاده از آن، در انواع دیگر سیستم‌های حمل و نقل وجود دارد.
علاوه بر این، این فناوری به طور بالقوه می‌تواند به بهترین شکل در خودروهای هیبریدی استفاده شود و از برق تولید شده برای افزایش بُرد باتری استفاده شود.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/699850/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چسب‌های پایه ‌آب با کمک مواد نانوکامپوزیتی عملکرد بهتری خواهند داشت

هوش مصنوعی با کمک فناوری‌نانو بیماری‌ها را زودتر شناسایی می‌کند

نکته های جالب در مورد پروتون

نرخ زولوبیا در استان یزد اعلام شد

فسخ قرارداد و خلع ید پیمانکار پارک جنگلی کشپل چمستان نور

نماینده مجلس: استیضاح وزیر اقتصاد تصمیم احساسی است نه عقلانی!

پیش بینی بورس یکشنبه 12 اسفند 1403

ایسنا به نقل از یک کارشناس بازار سرمایه: استیضاح وزیر اقتصاد شرایط را بدتر می‌کند

عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی امشب واریز می‌شود

حداقل مزد کارگران یک گام به تصویب نزدیک شد

قیمت مصوب آش و حلیم در ماه رمضان اعلام شد

ادامه روند کاهش نرخ طلا و ارز؛ سکه بهار آزادی پرچمدار کاهش قیمت شد

داستانک/ نقاشی پادشاه

مرا عاشق چنان باید که هرباری که برخیزد

شعری از پونه نیکوی، مهمان ویژهٔ برنامهٔ سرزمین شعر، فصل سوم

تشخیص هوشمند ناهنجاری‌های اسکلتی کودکان با عکس موبایلی

یادگیری زبان دوم؛ روشی مؤثر برای پیشگیری از زوال عقل

درمان سرطان با کمک «خرس آبی»

طرح پیش فروش 4 محصول سایپا اسفند 1403

89 هزار واحد نهضت ملی مسکن فروش اقساطی شد

بررسی نحوه اجرای آزادسازی سهام‌ عدالت در کمیسیون حقوقی مجلس

مزایا و معایب مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

آیا ادعای سوئیسی بودن کرم کامان درست است؟

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی: ریشه مشکلات اقتصادی فراتر از عملکرد یک وزارتخانه است

سرمایه‌گذاران فرابورسی بیش از 10 هزار میلیارد تومان دادوستد کردند

اعتبار کالابرگ به حساب خانوارهای بهزیستی و کمیته امداد واریز شد

پرداخت 63 همت به طرح مسکن مهر توسط دولت چهاردهم

وزیر صمت: وزارت صمت با خصوصی سازی خودروسازان موافق است

دومین رمان گلاره عباسی رونمایی شد

مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی وقف شد

شاعرانه/ تو را به جان و دل از جان و دل وفادارم

تعطیلی شنبه‌ها منتفی است؟

هواپیمای مافوق صوت ناسا یک مانع بزرگ را در آستانه اولین پرواز برطرف کرد

چشیدن طعم به صورت مجازی ممکن شد!

مدل مولد ویدئوی «سورا» به «چت‌جی‌پی‌تی» می‌آید

خوردن بامبو ژن‌ پانداها را تغییر می‌دهد!

توقیف خودروهای متخلف تا پایان تعطیلات عید در یزد

افتتاح اولین موزه بافته‌های تاریخی کشور در یزد

کمک 3 میلیارد تومانی نیکوکاران یزدی به آزادی زندانیان

دی‌دار، محصول برگزیده هشتمین جایزه ملی فناوری اطلاعات شد

وزیر صمت: 870 شهرک صنعتی در کل کشور داریم

تداوم ارز 28500 تومانی در سال 1404

یک مقام صنفی: وزارت صمت در ضعیف‌ترین حالت خودش اداره می‌شود

فرزین: ارز 28500 تومانی تغییر نمی‌کند

رئیس کمیسیون اجتماعی: افزایش حقوق کارگران باید حداقل 40 درصد باشد

وزیر جهاد: عرضه سیب‌زمینی در کشور تثبیت شد

مالیات بر عایدی سرمایه؛ تَبی که رو به خاموشی می‌رود

پاسخ وزیر صمت به واگذاری ایران‌خودرو به کروز

وزیر صمت: بسته حمایتی صنعت تصویب شد

مردم می‌توانند از ساعت 5 عصر اعتبار کالابرگ را دریافت کنند