خبر یزد

آخرين مطالب

کتاب «بازی‌سازی تاریخ»؛ رویکردی جدید به آموزش علوم اجتماعی فرهنگی

کتاب «بازی‌سازی تاریخ»؛ رویکردی جدید به آموزش علوم اجتماعی
  بزرگنمايي:

خبر یزد - مهر / کتاب «بازی‌سازی تاریخ» نوشته محمدرضا گیاه‌پور با ارائه یک رویکرد مناسب، به بررسی نقش بازی‌ها در آموزش علوم اجتماعی می‌پردازد. این کتاب نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با استفاده از تکنیک‌های بازی‌سازی، یادگیری تاریخ را برای دانش‌آموزان جذاب‌تر، عمیق‌تر و به‌یادماندنی‌تر کرد و انگیزه‌ای نو برای درک وقایع تاریخی ایجاد کرد.
کتاب بازی‌سازی تاریخ یک رویکرد جدید به آموزش علوم اجتماعی به بررسی نقش بازی‌ها در آموزش تاریخ می‌پردازد و فواید استفاده از تکنیک‌های بازی‌سازی را برای یادگیری بهتر معرفی می‌کند. این کتاب بر اهمیت ایجاد انگیزه و تعامل در کلاس‌ها تأکید دارد و نشان می‌دهد که چگونه بازی‌ها می‌توانند به ابزارهایی مؤثر برای درک عمیق‌تر وقایع تاریخی تبدیل شوند.
محمدرضا گیاه‌پور نویسنده کتاب «بازی‌سازی تاریخ» با ارائه مثال‌های عملی و متدهایی نوین، به معلمان کمک می‌کند تا رویکردهای جذاب و سرگرم‌کننده‌ای برای تدریس تاریخ ایجاد کنند.
نویسنده در این کتاب به تأثیرات اجتماعی و عاطفی بازی‌ها در یادگیری اشاره و بر لزوم ایجاد فضایی خلاقانه برای آموزش تاریخ تأکید می‌کند. این کتاب پاییز سال 1403 توسط نشر مسیر (مؤسسه انتشارات در مسیرآفتاب) و با همکاری مؤسسه‌ مطالعات امامیه به چاپ رسید. به همین بهانه با محمدرضا گیاه‌پور نویسنده این کتاب به گفت و گو نشسته ایم.
مشروح این گفتگو در ادامه می‌آید؛
* هدف شما از ترکیب مفهوم بازی‌سازی با تاریخ در این کتاب چیست؟ چه چیزی الهام‌بخش شما بوده است؟
متأسفانه ما در آموزش علوم اجتماعی و تاریخ در کشورمان با ضعف‌هایی مواجه هستیم. این ضعف‌ها باعث شده تا دانش‌آموزان نتوانند با کتاب‌های درسی ارتباط برقرار کنند. در نتیجه، هنگام تصمیم‌گیری برای ورود به رشته انسانی در دبیرستان، دیدگاه منفی پیدا می‌کنند و تصورشان این است که محتوای این رشته صرفاً حفظ‌کردنی است. این مسئله باعث می‌شود که علوم انسانی در ایران ورودی‌های بالقوه قوی خود را از دست بدهد.
نکته اینجاست که بسیاری گمان می‌کنند تاریخ مجموعه‌ای از اسامی، وقایع و تاریخ‌ها است که باید حفظ شوند، در حالی که این دیدگاه نشان می‌دهد ما به طور جدی به فرایند آموزشی فکر نکرده‌ایم. با بررسی تجربیات خود و مشورت با پژوهشگران و معلمان علوم اجتماعی، به این نتیجه رسیدم که می‌توان روشی جدید پیشنهاد کرد که ضمن علمی بودن، جذابیت و درگیری ذهنی دانش‌آموزان را نیز افزایش دهد.
* چه شد که به این نتیجه رسیدید تا کتاب «بازی‌سازی تاریخ» را بنویسید.
کلاس فوق برنامه «کارآگاه تاریخ» ایده‌ای برای نوشتن این کتاب شد.
* لطفاً درباره «کارآگاه تاریخ» و ایده‌های اصلی آن توضیح دهید.
کلاسی که ما طراحی کردیم و در دبیرستان نیک‌پرور (وابسته به مؤسسه فرهنگی علوی) اجرا شد، یک کلاس فوق‌برنامه به نام «کارآگاه تاریخ» بود. در این کلاس، دانش‌آموزان مانند یک کارآگاه، سناریوهای تاریخی مشابه پرونده‌های واقعی را بررسی می‌کردند. این پرونده‌ها شامل مسائلی بودند که پژوهشگران علوم اجتماعی قبلاً در مقالات یا کتاب‌های مختلف به آن‌ها پاسخ داده‌اند.
دانش‌آموزان در گروه‌های سه یا چهار نفره با بررسی منابع مختلف، تلاش می‌کردند پاسخ‌های صحیح را بیابند. منطق و متدولوژی نویسندگان مقالات نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت تا بتوانند از روش علمی استفاده کنند. این فعالیت موجب می‌شد که یادگیری تاریخ نه‌تنها عمیق‌تر بلکه جذاب‌تر شود.
* چرا شما بر استفاده از فرهنگ مادی در آموزش تاریخ تأکید دارید؟ چه چیزی در فرهنگ مادی وجود دارد که منابع مکتوب ندارند؟
فرهنگ مادی، به عنوان یک منبع تاریخی، نسبت به منابع مکتوب مزیتی مهم دارد؛ تحریف‌ناپذیری. گرچه محدودیت‌هایی نیز دارد، اما برخلاف نسخه‌های خطی که ممکن است در طی نسخه‌برداری‌های مکرر دچار تغییر شوند، آثار مادی مانند کتیبه‌ها، سکه‌ها و سنگ‌نوشته‌ها معمولاً بدون تغییر باقی می‌مانند. از نظر آموزشی، حتی اگر فرهنگ مادی به صورت فیزیکی در کلاس ارائه نشود و صرفاً تصاویر آن نمایش داده شود، باز هم به دلیل ملموس بودن، می‌تواند مطالعه تاریخ را برایشان جذاب‌تر نماید. در کتاب‌های اجتماعی فعلی هم از فرهنگ مادی مصادیق وجود دارد.
* چه پتانسیلی در بازی‌های ویدیویی وجود دارد که در کتاب به آن اشاره کرده‌اید؟ معلمان باید به چه نکاتی توجه کنند؟
در یکی از فصول کتاب، مقاله‌ای از آقای امیرحسین باقری درباره بازی‌های ویدیویی آورده‌ایم. بازی‌هایی مانند Assassin’s Creed که در بسترهای تاریخی اتفاق می‌افتند، می‌توانند تجربه تاریخی را برای بازیکنان به شیوه‌ای جذاب و تعاملی ارائه دهند. هنگامی که فردی در یک بازی ویدیویی جریان انقلاب فرانسه یا یونان باستان را تجربه می‌کند و با شخصیت‌های تاریخی تعامل دارد، در واقع به‌طور ناخودآگاه درگیر فرایند یادگیری می‌شود.
معلمان باید توجه داشته باشند که بازی‌های ویدیویی، با توجه به محبوبیتشان در میان نوجوانان، ابزاری قوی برای آموزش غیرمستقیم تاریخ هستند و دیدگاه‌های دانش‌آموزان را شکل می‌دهند.
* رویکرد کلی شما در آموزش تاریخ چیست؟
ما تلاش کردیم فرایندی که برای یک پژوهشگر علوم اجتماعی جذاب است، برای دانش‌آموزان نیز بازسازی کنیم. در «کارآگاه تاریخ»، این فرایند، فرایند «کشف» بود. متأسفانه، کتاب‌های درسی کنونی علی‌رغم محتوای غنی، این فرایند را در خود ندارند. ما می‌خواستیم همان‌طور که آزمایش‌های علمی در آزمایشگاه برای دانش‌آموزان جذاب است، تاریخ را نیز به‌گونه‌ای ارائه دهیم که فرایند کشف و تحقیق در آن بازسازی شود.
* چرا در کتاب به تاریخ پیشاصفوی و تشیع تأکید شده است؟
یکی از حوزه‌هایی که دستخوش اشتباهات تاریخی شده، تاریخ تشیع پیشاصفوی در ایران است. با مطالعه فرهنگ مادی، این ابهامات اصلاح می‌شوند. بررسی آثار تاریخی مانند سکه‌ها، کتیبه‌ها و ابزارهای شخصی نشان می‌دهد که از قرن دوم هجری به بعد تا آستانه صفویه، شواهد زیادی از اعتقادات شیعی در ایران وجود داشته است. ما از این بستر استفاده کردیم و معماهای تاریخی را بر اساس آن طراحی کرده‌ایم.
* در بخشی از این کتاب درباره «اتاق فرار راز ایران» آمده است.قدری این باره برای‌مان توضیح دهید.
«اتاق فرار راز ایران» نتیجه تلاش چند معلم در مدرسه نیکان بود. آقای سید محمد بنایی که مقاله‌ای علمی درباره استفاده از بازی در آموزش نوشته‌اند که در همین کتاب چاپ شد، نقش مهمی در این پروژه داشتند. همچنین آقای محمدصادق ترابی یادداشتی نوشتند که در کتاب آمده است.در این اتاق فرار، فرآیند «کارآگاه تاریخ» در قالب یک بازی تعاملی بازآفرینی شده است. شرکت‌کنندگان با حل معماهای مرتبط با استان‌های مختلف ایران، در نهایت به درک بهتری از تاریخ تشیع در ایران و قهرمانان ملی کشورمان مانند امیرالمؤمنین علی (ع) می‌رسند. جریان و گزارش این اتاق فرار در کتاب آمده است.
* روش آموزشی این کتاب چگونه به تقویت تفکر انتقادی کمک می‌کند؟
آموزش روش‌شناسی تاریخی به دانش‌آموزان، آن‌ها را به تفکر انتقادی تشویق می‌کند. یکی از مشکلاتی که در فضای مجازی مشاهده می‌کنیم، پذیرش بی‌چون‌وچرای اطلاعات نادرست است. ما در کلاس‌های خود تلاش کردیم دانش‌آموزان را به پرسیدن سؤال، بررسی اسناد و مدارک، و تحلیل داده‌ها تشویق کنیم.
* امید شما برای آینده آموزش تاریخ چیست؟
امیدواریم که تمام تاریخ ایران، به‌ویژه در دوره‌های کمتر شناخته‌شده، به مجموعه‌ای از بازی‌های جذاب برای نوجوانان تبدیل شود. به این ترتیب، دانش‌آموزان در حین بازی کردن، تاریخ و هویت خود را خواهند آموخت. این کتاب برای معلمان علوم اجتماعی و تاریخ، علاقه‌مندان به علوم انسانی، و پژوهشگران حوزه تاریخ و علوم اجتماعی توصیه می‌شود. امیدوارم که این کتاب بتواند در ارتقای آموزش تاریخ در کشور مفید واقع شود.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/702976/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترکیب عصاره گیاهی و فناوری نانوحباب موجب افزایش رشد و سلامت ماهی‌ها می‌شود

ربات‌های انسان‌نمایی که ربات می‌سازند!

ردپای ژنتیک در شکل‌گیری رگ‌های خونی چشم و ابتلا به بیماری قلبی

صمد نیکخواه بهرامی در نقش ایجنت بازیکنان خارجی!

عملکرد فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی؛ موفقیت در عرصه بین المللی

صعود یاران کریمی به صدر جدول لیگ والیبال برزیل

داور بازی ایران و امارات مشخص شد

قرعه‌کشی دور یک‌چهارم نهایی لیگ نخبگان آسیا انجام شد

پایان کابوس‌وار: بدتر از این نمی‌شد!

مهدوی صعود را به سرمربی قبلی تقدیم کرد!

تحویل یک میش وحشی آسیب دیده به محیط زیست تفت

به بازیکنانم گفتم حتما باید سه بر صفر ببریم!

اینفوگرافی/ توصیه‌های طلایی برای افزایش کیفیت خواب

آسمانی نیمه‌ابری با افزایش تدریجی دما در یزد

تحویل یک میش وحشی آسیب‌دیده به محیط‌زیست تفت

قهرمانی دراماتیک کاله در لیگ حرفه‌ای بسکتبال ایران/ سربازها تا آخرین نفس جنگیدند – خبرگزاری ورزش ایران

فضای تمرینی و افزایش اعتبارات

برپایی اردوی تیم ملی تکواندو در شاهرود

ضیافت افطاری و مراسم تجلیل از مسئولان هیاتهای ورزشی شهرستان شمیرانات برگزار شد – خبرگزاری ورزش ایران

توسعه زیرساخت های ورزشی بانوان در سال جدید

دختر تیز پای سیستان و بلوچستان، قهرمان رقابت دوومیدانی جام رمضان کشور شد

آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان

فاصله دستمزد با سبد معیشت 13 میلیون تومان شد

حقوق اسفند بازنشستگان واریز شد

طرح ویژه اطعام ماه مبارک رمضان سال1403 / آشپزخانه اقتصادی ضیافت

تشکیل کمیته‌ای برای تعیین قیمت بلیت هواپیما

تذکر به میدری برای مابه‌التفاوت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

چاپ عکس و لوگو روی شکلات با نیکان شکلات!

خاندوزی: شهید رئیسی قائل به حمایت از نسل‌های پرانرژی‌تر، خلاق و با جسارت بود

فرهنگ ایثار و شهادت اثر تربیت پذیری در باورهای اجتماعی مردم دارد

بخشی از کتاب/ ادامه بده مثل بهار

قطعه‌ای ارزشمند از جنگ تحمیلی

کشف بیش از 40 هزار نوع میکروب جدید روده در مردم آفریقا

«کلاه ثور» در دل کهکشان

«چت‌جی‌پی‌تی» چه زمانی به حوزه رباتیک وارد می‌شود؟

داستان جالب حاجت روا شدن تیم ملی فوتسال از امام رضا (ع)

خبرهای خوب و جدید وحید شمسایی برای دوست داران فوتسال

نگاهی به شخصیت سختگیر وحید شمسایی از نظر حسین طیبی

گزارشی از رقابت های فیتنس قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی

تحلیل رسانه فرانسوی؛ فوتبال ایران پناهگاه بازیکن متجاوز!

عطایی: غلط است که فکر می‌کنیم ایران، تیم نخست آسیاست

هوادار و فولاد با رای کمیته وضعیت محکوم شدند

پیش بینی آب و هوای یزد برای فردا سه شنبه 28 اسفند 1403

طعنه به رقیب: والیبال ارزش این کارها را ندارد!

ثبت نام بیش از 35 هزار نفر حامی فرزندان ایتام و محسنین در یزد

مهدوی رکورد 12 ساله پیمان اکبری را خراب کرد

کاهش بیش از 36 درصدی بارش‌ها در استان یزد

جمع‌آوری 60 میلیارد تومان کمک به ایتام و محسنین در یزد

مهاجم استقلال سرخ‌پوش می‌شود؟ – خبرگزاری ورزش ایران

پویش و گلریزان “آزادی به‌وقت افطار” در زورخانه علی ابن ابیطالب (ع) ساری