افزایش چگالی باتریهای لیتیوم-گوگرد با فناورینانو تایید شد
علمي
بزرگنمايي:
خبر یزد - ایسنا /شرکت سالیدئون تکنولوژی (Solidion Technology) اعلام کرده است که باتریهای لیتیوم-گوگرد (Li-S) این شرکت به چگالی انرژی 380 واتساعت بر کیلوگرم (Wh/kg) دست یافتهاند. هدف بعدی این شرکت رسیدن به 450 واتساعت بر کیلوگرم است. این دستاورد چشمگیر بهتازگی توسط یک تولیدکننده پیشرو در صنعت باتری خودروهای برقی تایید شده است.
شرکت سالیدئون با توسعه مجموعهای از راهحلهای نوآورانه، موفق به رفع مشکلات اصلی در زمینه تجاریسازی کامل باتریهای لیتیوم-گوگرد شده است. این راهحلها شامل آند لیتیوم فلزی محافظت شده با گرافن/الاستومر، کاتد گوگرد محافظتشده با گرافن سهبعدی و الکترولیتهای شبهجامد یا جامد هستند.
باتریهای لیتیوم-گوگرد دارای چگالی انرژی نظری بسیار بالاتر از 600 واتساعت بر کیلوگرم هستند و در حال حاضر تنها راهحل عملی ذخیرهسازی انرژی هستند که قادرند چگالی انرژی باتریهای لیتیوم-یونی را که حدود 260 واتساعت بر کیلوگرم است، دو برابر کنند. از آنجا که ماده اصلی کاتد در این باتریها گوگرد است که ارزان و فراوان است، باتریهای لیتیوم-گوگرد گزینهای مقرونبهصرفه و محیطزیستیتر نسبت به دیگر فناوریها محسوب میشوند. این باتریها برخلاف باتریهای لیتیوم-یونی، هیچیک از عناصر فلزی کمیاب و گرانقیمت مانند کبالت، نیکل و منگنز را شامل نمیشوند.
ترکیب هزینه بسیار پایین گوگرد با چگالی انرژی استثنایی، این امکان را فراهم میآورد که قیمت تولید باتریها به کمتر از 65 دلار به ازای هر کیلوواتساعت (kWh) برسد. به این ترتیب، هزینه باتری خودروهای برقی که برای یک پکیج 100 کیلوواتساعتی (100 kWh) که امکان مسافت 500 مایل را فراهم میآورد، به 6500 دلار خواهد رسید. این میزان هزینه بهزودی قابل مقایسه با هزینه موتورهای احتراقی خواهد بود، که این موضوع به ارزانتر شدن خودروهای برقی کمک میکند و حتی بدون نیاز به یاریهای دولتی، این خودروها بهطور قابل توجهی قابل دسترسیتر خواهند بود.
باتریهای لیتیوم-گوگرد با استفاده از گوگرد به عنوان ماده اصلی کاتد، که در مقایسه با فلزات گرانقیمت همچون کبالت و نیکل مقرونبهصرفهتر است، بهعنوان گزینهای زیستمحیطیتر شناخته میشوند. همچنین، هزینه پایینتر تولید گوگرد و چگالی انرژی بالا، به همراه هزینه پایین باتریها، این فناوری را به یکی از گزینههای مقرونبهصرفه برای خودروهای برقی و راهحلهای ذخیرهسازی انرژی تبدیل میکند.
در حال حاضر، فناوری باتری لیتیوم-گوگرد همچنان در حال پیشرفت و بهبود است و از آنجا که سالیدئون به هدف بعدی خود یعنی 450 واتساعت بر کیلوگرم نزدیک میشود، این فناوری پتانسیل بالایی برای تجاریسازی و استفاده گسترده در صنایع مختلف، به ویژه در صنعت خودروهای برقی و سیستمهای ذخیرهسازی انرژی دارد.
به نقل از ستاد نانو، دستیابی به چگالی انرژی بالا و هزینه پایینتر باتریهای لیتیوم-گوگرد که توسط سالیدئون تکنولوژی بهدست آمده، نشاندهنده پیشرفتهای چشمگیر در زمینه توسعه فناوریهای ذخیرهسازی انرژی است. این موفقیت به همراه راهحلهای نوآورانه در زمینه آندها، کاتدها و الکترولیتها، این امکان را فراهم میآورد که صنعت خودروهای برقی به سمت دستیابی به هزینههای مقرونبهصرفهتر و عملکرد بهتر پیش برود.
-
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۸:۳۲
-
۱۱ بازديد
-

-
خبر یزد
لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/709703/