خبر یزد

آخرين مطالب

30 سال تدریس عاشقانه و امیدوار به آینده دانش جغرافیای ایران اجتماعي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد پژوهشگر، محقق و نویسنده کتاب چند جلدی «یزد، یادگار تاریخ» از استاد «داریوش مهرشاهی» به عنوان یکی از مفاخر یزد یاد کرد که در طول 30 سال تدریس و پژوهش خود در دانشگاه‌های مختلف استان، شاگردانی را تربیت کرد که وجود آن‌ها باعث امیدواری برای آینده جغرافیای ایران و پیشرفت دانش جغرافیای کشور است.
«حسین مسرّت» در گفت‌وگو با ایسنا، دکتر «داریوش مهرشاهی» را جغرافیدانی کارآگاه از استان یزد خواند و در مورد زندگی او اظهار کرد: داریوش در 30 فروردین 1332 خورشیدی در خانواده شهریار «اردشیر مهرشاهی» از زرتشتیان کوچیده از برزن نرسی آباد یزد به تهران و سپس آبادان و بانو «سیمین دخت جمشید دمهری» که از زرتشتیان کوچیده از برزن خرّمشاه یزد به شهر آبادان بود، به دنیا آمد.
وی ادامه داد: داریوش، آموزش ابتدایی را تا کلاس پنجم در دو دبستان کمال ‌الملک و ابن‌سیناشهر آبادان گذراند و سپس راهی شهر یزد شد و کلاس ششم را در دبستان دینیاری در خیابان کاشانی گذراند.
محقق یزدی با بیان این که داریوش، دانش آموز خوب و درس خوان ولی بازیگوشی بود و از این رو هیچگاه نامش بین نفرهای یکم تا سوم دبستان جای نداشت، گفت: داریوش پس از یک سال و چند ماه زندگی در سرزمین پدری به آبادان بازگشت و در کنار خانواده، دوره‌های یکم و دوم دبیرستان را در همین شهر، بین سال‌های 1344 تا 1350 در دبیرستان نامی و کهن رازی با اخذ دیپلم ریاضی به پایان برد.
وی به علاقه داریوش به ورزش اشاره و عنوان کرد: فعالیت‌های ورزشی او از دوره دبیرستان با آموزش ورزش‌های فوتبال و شنا در شهر آبادان آغاز شد و در دانشگاه ملی(شهید بهشتی کنونی) به مدت شش سال عضو تیم فوتبال دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی بود و با برخی از بزرگان فوتبال ایران همبازی شد و دو مرتبه نیز با این تیم به مقام قهرمانی و دو مرتبه هم به مقام دوم مسابقات دانشکده‌های دانشگاه ملی ایران رسید.
به گفته وی، هرچند داریوش در ابتدا در رشته ادبیّات مشغول به تحصیل شد ولی در تابستان 1351 پس از رایزنی با اساتید و با وجود علاقه شدید به رشته جامعه شناسی، رشته جغرافیای عمومی را به سفارش دکتر «ایران پور جزنی» که از استادان فرهیخته و توانای دانشگاه و معاون دانشکده بود، برگزید.
مسرت با اشاره به اخذ مدرک کارشناسی جغرافیا از دانشکده علوم زمین در تابستان 1354، گفت: داریوش بی درنگ در همان تابستان در آزمون دوره کارشناسی ارشد همان دانشگاه در رشته جغرافیای طبیعی شرکت کرد و بنا بر تلاش، هوش و دانش خود رتبه نخست را به دست آورد به نحوی که این دوره را با درجه ممتاز گذراند.
وی گفت: استاد مهرشاهی در سال 1359 برای تدریس جغرافیای عمومی جهان در مدرسه عالی ایران زمین در تهران مشغول بکار شد و در کنار آموزش دانش جغرافیا، به کارهای اجتماعی هم راغب شد به طوری که از سال 1359 تا 1361 به عنوان عضوی از اولین دوره انجمن زرتشتیان تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی برگزیده و مشغول به خدمت افتخاری شد.
مسرت خاطرنشان کرد: مهرشاهی در این پنج سال از دوران جوانی ناچار شد برای تأمین هزینه زندگی خود و خانواده به کار آزاد اشتغال ورزد ولی نهایتاً در سال 1363 در دانشسرای عالی یزد مشغول به تدریس شد و در سال 1367 در دکترای جغرافیای طبیعی (گرایش ژئومورفولوژی) دانشگاه آزاد واحد تحقیقات تهران پذیرفته شد.
وی با اشاره به فعالیت مهرشاهی از سال 1370 به عنوان عضو رسمی هیئت علمی دانشگاه یزد، عنوان کرد: او در سال 1371 به دلیل ارجمندی تحصیل در دانشگاه‌های معتبر جهان، تحصیل در رشته دکتری را رها و در آزمون اعزام دانشجو به خارج وزارت علوم شرکت کرد و پذیرفته شد و سرانجام در مرداد 1372 به شهر شفیلد انگلستان رهسپار شد.
به گفته مسرت، دکتر مهرشاهی با پایان دوره تحصیلات تکمیلی و گرفتن دکترای خود در رشته جغرافیای طبیعی با گرایش «ژئومورفولوژی نواحی خشک و بیابانی» از دانشگاه شفیلد انگلستان در پاییز 1378 به ایران بازگشت و کارهای آموزشی و پژوهشی خود را در دانشگاه یزد با رتبه استادیاری ادامه داد.
وی با بیان این که دکتر مهرشاهی هم‌زمان با دوره های آموزشی به کارهای پژوهشی خود هم ادامه داد، افزود: او عضو رسمی مرکز بین المللی مطالعات نواحی خشک گروه جغرافیای دانشگاه شفیلد و عضو پژوهشکده مطالعات محیط زیست دانشگاه یزد بود و سفرهای پژوهشی و علمی به کشورهای امارات متحدۀ عربی، انگلستان گلاسکو و تونس داشت.
مسرت با اشاره به بازنشستگی دکتر مهرشاهی در سال 1393 پس از سی سال تدریس عاشقانه، گفت: مهرشاهی در این مدت دانشجویان بسیاری (شاید در حد دو هزار نفر) از جمله مهران فاطمی (استاندار کنونی یزد)، محمّد حسین سرایی، ایمان روستا و احمد مزیدی (از اساتید دانشگاه یزد)، یونس خسروی (استاد دانشگاه زنجان) و سید مسعود عظیمی (سرپرست سابق اقتصادی و گردشگری استانداری یزد)، را پرورش داد که شاید بتوان با وجود برخی از آن‌ها به آینده جغرافیای ایران و پیشرفت دانش جغرافیای کشور امیدوار بود.
وی با بیان این که او هم اکنون در شهر شفیلد انگلستان به سر می برد و سالی چند بار به یزد می آید، گفت: خود او در این باره می گوید: «من به کارم و تدریس در دانشگاه بسیار علاقه داشتم ولی به دلیل ناراحتی قلبی همسرم و نیاز به یک عمل قلب ناچار شدم که درست به مجرّد 30 سال گذشتن از تدریس و پژوهش در دانشگاه یزد، درخواست بازنشستگی کنم. ایشان(همسرم) عمل قلب را با تأخیر یک ساله به خاطر انتظار بازنشسته شدن من انجام دادند که همین تأخیر خود متأسّفانه شرایط ایشان را بدتر کرده بود و از سال 1396 تاکنون احتیاج به مراقبت دائمی در خانه و بیرون دارند.»
به گفته این پژوهشگر یزدی، استاد مهرشاهی در طول دوران پربار علمی و فرهنگی خود از سال 1367 تاکنون بیش از 94 گفتار را به ویژه در زمینۀ کویر شناسی و جغرافیای طبیعی استان یزد و نیز موضوعات اجتماعی و فرهنگی زرتشتیان یزد در نشریات علمی و پژوهشی ایران چاپ کرده است.
مسرت در پایان از آثار استاد مهرشاهی به دو کتاب با نام‌های «عشق و تنهایی» و «کوهریگ شناسی (آشنایی با موضوع کوهریگ و کوهریگ های ایران و جهان)» اشاره کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/675082/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتشار «تنها کلاغ آبی چمنزار» برای بچه‌ها

ابوالقاسم ایرانی شاعر شعرهای دریایی

عرضه کتاب جدید سید مهدی شجاعی برای بچه‌ها

کتاب خاطرات «بوریس جانسون»‌ پرفروش شد

ماهی پلک ندارد؛ بدون پلک چطور می‌خوابد؟

درمان زخم با پروتئین کرم

منظومه 3 ستاره ای رکورد شکن رصد شد

دومین پرواز آزمایشی موشک «ولکان قنطورس» انجام شد

زمین لرزه بهاباد یزد را لرزاند

پرسپولیس به دنبال صدرنشینی / ورزشگاه تختی؛ بازگشت به میزبانی بعد از سال‌ها

زلزله شدید در یزد را لرزاند

30 سال تدریس عاشقانه و امیدوار به آینده دانش جغرافیای ایران

افزایش 98 درصدی صادرات از طریق بنادر هرات

مدارس یزد فردا 15 مهر ماه 1403 تعطیل است؟ | تعطیلی مدارس یزد یکشنبه 15 مهر 1403

طرز تهیه خورشت دروغگو!

گرامیداشت شهدای مقاومت در بهاباد

خانواده؛ مهمترین مسئله در فهرست بلند مسائل استان یزد

تجاوز به دختر 12 ساله در یزد

زمین‌لرزه 4/5 ریشتری شرق بهاباد را لرزاند

قیمت دلار هرات امروز شنبه 14 مهر ماه 1403 | دلار به آسمان رفت؟

زمین لرزه صبحگاهی یزد را لرزاند

شکست مدافع عنوان قهرمانی در هفته دوم در لیگ برتر هندبال بانوان

پایش مجوز‌های صادره آب صنایع برای اولین بار در استان یزد

بهاباد 12 بار لرزید

محور گردشگری ورزشی در بافت تاریخی یزد ایجاد می‌شود

پروژه فولاد سرمد ابرکوه با پیشرفت فیزیکی 64 درصدی به مرحله نصب تجهیزات رسید

شروع فعالیت گردشگری مقاومت در یزد

زلزله 4.5 ریشتری شرق بهاباد را لرزاند

زمین‌لرزه‌های بهاباد خسارتی نداشته است

ساعت بازی پرسپولیس و چادرملو اردکان امروز شنبه 14 مهر

دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان اردکان

ترکیب پرسپولیس مقابل چادرملو اردکان (احتمالی)

تماس با پلیس 110 در استان یزد 5 درصد افزایش داشت

رد درخواست بیش از 600 متقاضی اقدام ملی مسکن در میبد

یزد، شیراز و اصفهان ویترین گردشگری ایران هستند

زمین‌لرزه بهاباد را لرزاند

اینفوگرافی/ نکات طلایی برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا

واژگونی خودروی ساینا در محور مهریز - مروست 4 مصدوم داشت

ماجرای یک قتل هولناک خانوادگی در پردیس!

نخستین تصویر از دانش‌ آموز فوت شده در مینودشت

جلسه مهم داماد ترامپ با بن‌ سلمان درباره تل‌ آویو

دو خط کتاب/هدف یک درمان

خسرو شکیبایی چه زیبا میگه...

گذشته دروغى بیش نیست...

هفته بارانی در اغلب نقاط کشور

ابرهای طوفانی تشعشعات گامای عجیبی تولید می‌کنند

عینک هوش مصنوعی با رصد چهره اطلاعات را لو می‌دهد

پیامی مهم از آن سوی مریخ به زمین رسید

ساعت برگزاری و ترکیب احتمالی دیدار پرسپولیس و چادرملو اعلام شد

مردم بالاترین سرمایه پلیس هستند