خبر یزد

آخرين مطالب

راداری بسیار ارزان برای شناسایی هر پهپادی که زیر 120 متر پرواز می‌کند علمي

راداری بسیار ارزان برای شناسایی هر پهپادی که زیر 120 متر پرواز می‌کند
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا /یک رادار جدید قادر است با هزینه چند صد دلاری هر پهپادی را که در ارتفاع کمتر از 120 متر پرواز می‌کند، ردیابی کند. این فناوری از طریق واحدهای راداری متصل به هم که در اطراف یک منطقه تعیین شده مستقر می‌شوند، عمل می‌کند.
با افزایش استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین یا پهپادها، مدیریت فضای پرواز در ارتفاع کم در مناطق شهری پیچیده‌تر می‌شود.
یک حادثه اخیر در آتش‌سوزی‌های لس‌آنجلس نمونه‌ای از این چالش‌هاست، جایی که یک پهپاد غیرمجاز با یک هواپیمای آتش‌نشانی برخورد کرد و در نتیجه، عملیات آتش‌نشانی متوقف شد که مانع از تلاش‌های مهم اطفای حریق شد.
در حالی که سامانه‌های راداری کنونی در حریم هوایی بالاتر مؤثر هستند، برای شناسایی پهپادهایی که در ارتفاع زیر 120 متر پرواز می‌کنند، با چالش مواجه هستند که همین امر، نظارت بر وسایل نقلیه هوایی کوچک و بدون سرنشین (پهپادها) در فضاهای هوایی شلوغ را دشوار می‌کند.
سازمان هوانوردی فدرال(FAA) مقرراتی را برای نظارت بر عملیات پهپادها معرفی کرده است، اما روش‌های ردیابی موجود اغلب به‌ویژه در مناطق شلوغ یا محدود، کاربردی نیستند.
اکنون گروهی از محققان دانشگاه بریگام یانگ(BYU) راه حلی بالقوه برای این مشکل پیدا کرده‌اند.
راداری 100 هزار برابر ارزان‌تر
این گروه تحقیقاتی به رهبری کامی پیترسون(Cammy Peterson)، استاد مهندسی، شبکه‌ای از واحدهای راداری کم‌هزینه را توسعه داده‌اند که می‌توانند در مجموع به عنوان یک سیستم کنترل ترافیک هوایی به طور خاص برای پهپادها عمل کنند.
هدف این رویکرد، ارائه قابلیت‌های نظارتی پیشرفته در فضای هوایی در ارتفاع پایین است که با افزایش استفاده از پهپادها حیاتی‌تر شده است.
پیترسون توضیح داد: هدف ما ایجاد سیستمی بود که بتواند هواپیماهای بدون سرنشین را به طور دقیق ردیابی کند.
وی افزود: فناوری که ما در حال توسعه آن هستیم، به جای یک ایستگاه راداری گران قیمت که اغلب در فرودگاه‌ها دیده می‌شود، از چندین رادار کوچک استفاده می‌کند.
کارل وارنیک(Karl Warnick)، استاد مهندسی برق و کامپیوتر بر مزایای هزینه این سیستم تأکید کرد.
وی گفت: ما به جای تکیه بر سیستم راداری 10 میلیون دلاری یک فرودگاه با واحدهایی کار می‌کنیم که می‌توانند با چند صد دلار ساخته شوند. در حالی که آنها ممکن است فاقد تمام ویژگی‌های سیستم‌های پیشرفته باشند، داده‌های ترکیبی آنها می‌تواند یک شبکه ردیابی قابل اعتماد ایجاد کند.
فناوری جدید؛ راداری کم هزینه
این فناوری از طریق واحدهای رادار متصل به هم که در اطراف یک منطقه تعیین شده مستقر هستند، عمل می‌کند.
هر واحد رادار جهت شناسایی و ردیابی اجسام متحرک در محدوده خود به سمت آسمان است.
هنگامی که یک واحد رادار یک شیء را شناسایی می‌کند، هم موقعیت آن و هم موقعیت رادار را ثبت می‌کند. این داده‌ها سپس به یک سیستم مختصات جهانی تبدیل می‌شوند تا با سایر ایستگاه‌های زمینی به اشتراک گذاشته شوند، بنابراین یک نمای منسجم و پویا از ترافیک هوایی ارائه می‌دهند.
تیم مک‌لین(Tim McLain)، استاد مهندسی مکانیک که در این پروژه مشارکت دارد، می‌گوید: ما اطمینان می‌دهیم که همه واحدهای رادار برای ارائه تفسیری ثابت از موقعیت یک پهپاد کالیبره شده‌اند. این همگام‌سازی برای تعیین دقیق مکان هر پهپاد در آسمان کلیدی است و احتمال برخورد را به حداقل می رساند.
محققان می‌گویند این واحدهای راداری کوچک می‌توانند بر فراز سازه‌هایی مانند تیرهای برق یا برج‌ها و آنتن‌های مخابراتی نصب شوند و استقرار گسترده را بدون هزینه‌های زیرساختی قابل توجه تسهیل کنند.
کار این تیم برای توسعه سامانه ردیابی پهپادها، بر پتانسیل آن برای افزایش دقت مکان‌یابی پهپادها در لحظه که برای پیشگیری از برخوردها حیاتی است، تاکید می‌کند.
در حالی که مطالعه اولیه این تیم بر روی سه رادار متمرکز بود که هر یک قادر به نظارت بر فضای دایره‌ای با شعاع 76 متر بودند، محققان معتقدند که این سیستم می‌تواند برای احاطه کردن یک شبکه گسترده‌تر مقیاس‌بندی شود.
پیترسون خاطرنشان کرد: برای مدیریت مؤثر فضای هوایی، اپراتورهای متعدد مانند شرکت‌های تحویل باید بتوانند یک فضای هوایی را بدون درگیری به اشتراک بگذارند. سیستم ما به پهپادهای مختلف از ارائه دهندگان مختلف اجازه می‌دهد تا با حفظ ایمنی به طور همزمان عمل کنند.
ردیابی پهپادها
چالش‌ها به‌ ویژه با عوامل محیطی یا اختلالات فیزیکی که بر موقعیت رادار تأثیر می‌گذارند، باقی می‌مانند. با این حال، این تیم یک ویژگی کالیبراسیون آنلاین ایجاد کرده است که واحدهای رادار را قادر می‌سازد تا هنگام جمع‌آوری داده‌ها تصحیح شوند.
بردی اندرسون(Brady Anderson)، یکی از پژوهشگران این مطالعه، پاسخگویی این سیستم را برجسته کرد و گفت: فناوری ما در کمتر از 10 ثانیه می‌تواند برای هر گونه تغییر در تراز واحد رادار تنظیم شود.
این فرآیند کالیبراسیون سریع بر اساس مدل ریاضی پژوهشگران است که پیشرفت‌های قابل توجهی را در دقت ردیابی نسبت به روش‌های سنتی که بر داده‌های از پیش ثبت شده متکی هستند، نشان می‌دهد.
پیترسون می‌گوید: سازگاری این رادار نویدبخش توسعه آینده است. با الگوریتم‌هایی که به کار گرفته‌ایم، می‌توانیم واحدهای راداری را در صورت نیاز مبادله کنیم و شبکه را گسترش دهیم و نیازهای عملیاتی مختلف را با تکامل فناوری پهپاد برآورده کنیم.
از آنجایی که تقاضا برای پهپادها همچنان در حال افزایش است، نوآوری‌هایی مانند این سیستم کنترل ترافیک هوایی می‌تواند نقشی اساسی در تضمین امنیت و سازماندهی آسمان داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/697607/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ربات‌ها 24 ساعته بدون نیروی انسانی مشغول کارند؛ عصر «کارخانه‌های تاریک» در چین

ماجرای گرمایش 10 درجه‌ای که زمین را متحول کرد!

آغاز رقابت 20 تیم کشتی ساحلی ایران در بندر چابهار

بیانیه فدراسیون کوه‌نوردی درباره اظهارات برادر الناز رکابی

حضور میلاد تقوی و رسول خطیبی در فینال دوم لیگ برتر والیبال بانوان

سایپا قهرمان لیگ برتر زنان والیبال شد

صندلی طبقه دوم آزادی هم کنده شد!

خلاصه بازی خیبر خرم آباد 2 – چادرملو اردکان 0

آزادسازی زندانیان از گود زورخانه | زورخانه کن میزبان خیران شد

بهره برداری مجموعه ورزش های آبی کاشمر در حضور دنیامالی

کمبود منابع و بودجه در وزارت ورزش

توضیح مقام شرکت برق در مورد مبالغ جدید در قبض برق خانگی

علت نوسانات قیمت حبوبات در بازار

رئیس بانک مرکزی : نرخ رشد اقتصادی ایران بالاتر از آمریکا و کشورهای اروپایی است!

پزشکیان: قدم نخست در حل ناترازی‌ها مصرف منطقی است

سهامداران عدالت به گمانه‌زنی‌ها درباره مبلغ سود سهام توجه نکنند

فرار مشتریان پژو و تارا از بازار خودرو

معنی ضرب المثل "یک پرنده در دست، بهتر است از صد پرنده در حال پرواز"

این داغ بین ، که بر دل خونین نهاده ایم

سرطان پانکراس در موش‌ها با کمک فناوری‌نانو بهبود امیدوارکننده‌ای یافت

کین گل نزند هم بازیکن مهمی برای بایرن است!

جایگاه زنان پرسپولیس پیش‌فروش شد

فهرست ژاپن برای قطعی کردن صعود به جام جهانی

حسینی دوباره به خط دفاعی برمی‌گردد

یووه به فکر تغییر؛ سایه مانچو روی نیمکت موتا

مدیران پی‌اس‌جی همچنان بی‌خیال تمدید با دوناروما!

پیاتزا تصمیمش را در مورد تیم ملی ایران تغییر داد!

بازدید استاندار مرکزی از مجموعه ورزشی شهدای پنجم مرداد اراک

وزیر جهاد کشاورزی: بازار شاهد وفور کالاهای مصرفی مردم است

استفاده از هواپیمای جایگزین در جهت جلوگیری از تاخیرات پروازهای نوروزی

نماینده مجلس: اگر افزایش حقوق کارگران پایین‌تر از تورم باشد، کارفرما باید با التماس دنبال کارگر باشد

ابتذالِ شر

استفاده از فناوری یادگیری ماشین در تحلیل سیلاب‌ها

غیبت 3 ستاره سپاهان در آخرین بازی سال

مطهری: داوران زنگ می‌زنند عذرخواهی می‌کنند!

مازیار: پرسپولیس روز سختی خواهد داشت

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی نیازمند 100 هزار میلیارد تومان است

وزیر ورزش و جوانان در قوچان به پویش «نه به‌تصادف» پیوست

تصویر منتشر شده از 200 هزار تومانی‌های جدید

نصب دوربین‌های پلاک‌خوان در جایگاه‌های سوخت

بخشی از کتاب/ ​​​​​​​زندگی شما مثل یک کتاب است

ترمیم آسیب‌های زانو با غضروف بینی

نقش چوگان روی اسکناس‌های جدید کشور ایران / عکس

تصمیم قاطع برای بازنشستگی نیرو‌های مازاد، گامی در جهت جوان‌گرایی مدیریتی

سهمیه سوخت تغییری نخواهد کرد

معمای «4 چرخه تثبیت و جهش ارزی» در 8 سال

گزارش صداوسیما از قیمت میوه شب عید در بازار تهران

سه‌گانه لارس اسونسن با «فلسفه آزادی» تکمیل شد

افزایش طول عمر جاده‌ها، کاهش چاله‌ها و تجربه رانندگی روان‌تر با فناوری‌نانو

گنجینه‌ای از سنگواره‌های دریایی در استان یزد