خبر یزد

آخرين مطالب

تولید برق از اگزوز خودرو با یک دستگاه مبتکرانه علمي

تولید برق از اگزوز خودرو با یک دستگاه مبتکرانه
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا / موتورهای احتراق داخلی مدت‌هاست که به دلیل میزان اتلاف انرژی زیادی که دارند مشکل‌ساز هستند و در حالی که نمی‌توان در مورد میزان ناکارآمدی آنها بی‌تفاوت بود اما حقیقت این است که احتراق داخلی راه را برای حمل و نقل مدرن از زمان‌های بسیار قدیم باز کرده است.
موتورهای احتراقی تا 75 درصد انرژی خود را هدر می‌دهند که این انرژی به شکل گرمای موتور آزاد می‌شود یا از طریق لوله اگزوز آزاد می‌شود. اما اگر بتوان آنها را کارآمدتر و سبزتر کرد چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا این امر باعث کاهش فروش خودروهای الکتریکی می‌شود؟
به نقل از نیواطلس، بر اساس گزارشی که در مجله علمی ACS Applied Materials and Interfaces منتشر شده است، محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا ادعا می‌کنند که روشی را برای تبدیل گرمای خروجی اگزوز به انرژی با استفاده از دستگاه کوچکی که می‌تواند بر روی لوله اگزوز خودرو نصب شود، کشف کرده‌اند که به آن ژنراتور ترموالکتریک (TEG) می‌گویند.


اگرچه دستگاه‌های ترموالکتریک که از گرادیان دما برای تبدیل گرما به انرژی استفاده می‌کنند، از قبل وجود داشته‌اند اما این فناوری بسیار پیچیده و سنگین است. علاوه بر این، این دستگاه‌ها اغلب به آب خنک کننده نیاز دارند تا اختلاف دمای لازم را حفظ کنند.
این دقیقا همان جایی است که سیستم جدید ژنراتور ترموالکتریک وارد عمل می‌شود و نسبتا مبتکرانه است.
ژنراتورهای ترموالکتریک (TEG) بر اساس اصل جذب گرما و تبدیل آن به نیروی الکتریکی کار می‌کنند. هنگامی که الکترون‌ها در نزدیکی منبع گرما مانند لوله اگزوز قرار می‌گیرند، از سمت گرم به سمت سرد می‌روند و جریان الکتریکی ایجاد می‌کنند. بیسموت تلوراید (Bismuth-telluride)، یک ماده نیمه رسانا که به طور موثر این جریان الکترونی را تقویت می‌کند، در ژنراتورهای ترموالکتریک توسط محققان استفاده شده


حفظ اختلاف دما بین دو طرف دستگاه بدون به خطر انداختن راندمان، بخش دشوار این معادله است. به منظور پرداختن به این موضوع، محققان یک دستگاه با برآمدگی‌های باله مانندی که در اطراف لوله اگزوز پیچیده شده است، تولید کردند و گرما را از طریق همرفت اجباری دفع کردند.
نمونه اولیه حداکثر خروجی 40 وات را تولید می‌کند که برای کاربردهای کم مصرف مانند شارژ گوشی کافی است. این گروه توانست 56 وات الکتریسیته تولید کند.
هنگامی که این دستگاه به دریچه‌های اگزوز بالگرد متصل شد، 146 وات توان تولید کرد. اگرچه این انرژی بسیار ناچیز است، اما با توجه به اینکه این انرژی به جای رها شدن در حال بازیابی و استفاده است، یک شاهکار قابل توجه محسوب می‌شود.
این سیستم فوق العاده است. می‌توان آن را به راحتی در لوله‌های اگزوز و سایر دریچه‌های اگزوز خودروهای موجود بدون نیاز به سیستم‌های خنک کننده اضافی نصب کرد که تضمین کننده افزایش کارایی و تبدیل شدن آنها به منابعی برای انرژی پاک‌تر است. اگرچه این فناوری به طور خاص برای خودروها ایجاد شده است، اما واضح است که پتانسیل استفاده از آن، در انواع دیگر سیستم‌های حمل و نقل وجود دارد.
علاوه بر این، این فناوری به طور بالقوه می‌تواند به بهترین شکل در خودروهای هیبریدی استفاده شود و از برق تولید شده برای افزایش بُرد باتری استفاده شود.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/699850/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعطیلی شنبه‌ها منتفی است؟

هواپیمای مافوق صوت ناسا یک مانع بزرگ را در آستانه اولین پرواز برطرف کرد

چشیدن طعم به صورت مجازی ممکن شد!

مدل مولد ویدئوی «سورا» به «چت‌جی‌پی‌تی» می‌آید

خوردن بامبو ژن‌ پانداها را تغییر می‌دهد!

توقیف خودروهای متخلف تا پایان تعطیلات عید در یزد

افتتاح اولین موزه بافته‌های تاریخی کشور در یزد

کمک 3 میلیارد تومانی نیکوکاران یزدی به آزادی زندانیان

دی‌دار، محصول برگزیده هشتمین جایزه ملی فناوری اطلاعات شد

وزیر صمت: 870 شهرک صنعتی در کل کشور داریم

تداوم ارز 28500 تومانی در سال 1404

یک مقام صنفی: وزارت صمت در ضعیف‌ترین حالت خودش اداره می‌شود

فرزین: ارز 28500 تومانی تغییر نمی‌کند

رئیس کمیسیون اجتماعی: افزایش حقوق کارگران باید حداقل 40 درصد باشد

وزیر جهاد: عرضه سیب‌زمینی در کشور تثبیت شد

مالیات بر عایدی سرمایه؛ تَبی که رو به خاموشی می‌رود

پاسخ وزیر صمت به واگذاری ایران‌خودرو به کروز

وزیر صمت: بسته حمایتی صنعت تصویب شد

مردم می‌توانند از ساعت 5 عصر اعتبار کالابرگ را دریافت کنند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد در جلسه صالحین اشکذر: خانواده‌های ایثارگر، الگوی تأثیرگذار در تقویت روحیه معنوی جامعه

نشست شورای راهبری تحول اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

شعرخوانی زیبا با صدای رشید کاکاوند

غیر تو را خواستن خسارت محض است

کتابی دربارۀ یکی از پیشگامان غزل نوکلاسیک

دو خط کتاب/ مرد داستان فروش

«اسپیس‌ایکس» مجوز هشتمین پرواز موشک «استارشیپ» را دریافت کرد

پیوند هوش مصنوعی با فناوری نانو برای شناسایی سریعتر بیماری‌ها

Odin همچنان بی‌پاسخ؛ تلاش‌ها برای برقراری ارتباط ادامه دارد

تحقق 90 درصدی بودجه مصوب کشور تا پایان بهمن ماه

وزیر کشور: سهم هر استان از مصرف انرژی با هوشمندسازی تعیین شود

کاهش یکدست قیمت‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار کوتاه آمد

توضیح معاون اجرایی رئیس‌جمهور درباره تعطیلی‌های کشور

رشد 10 هزار واحدی شاخص کل بورس

وزیر جهاد: افزایش قیمت حبوبات اشکالی ندارد و منطقی است

عارف: بنزین برای دولت نیم دلار تمام می شود اما 1500 تومان می‌فروشیم

پاسخ وزیر صمت در مورد قطعیت واگذاری ایران خودرو و سایپا به شرکت کروز

هوا بس ناجوانمردانه سرد است! به یاد مهدی اخوان ثالث

«شما که غریبه نیستید» به چاپ چهل و دوم رسید

معادل‌های فرهنگستان برای «دوبلور» و «دوبله»

«شبح آبی» در راه رسیدن به ماه

تولید آب از هوا با ضایعات مواد غذایی

تولید برق از اگزوز خودرو با یک دستگاه مبتکرانه

اینفوگرافی/ چطور سرماخوردگی را کنترل کنیم؟

صدور سند مالکیت 30 مسجد استان یزد در ماه رمضان

زمان واریز عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی مشخص شد

افزایش سرسام‌آور قیمت کیوی در بازار!

چگونه سایز انگشتر طلای مناسب خود را پیدا کنیم؟

معاون سازمان هواپیمایی: فقط چند فرودگاه در کشور سودآور هستند

سفره ماه رمضان 1403 چقدر هزینه دارد؟

ماجرای دودزا بودن اتوبوس‌های برقی چیست؟