خبر یزد

آخرين مطالب

وعده‌های پوچ واردات خودرو؛ امسال چند خودرو وارد می‌شود؟ اقتصادي

وعده‌های پوچ واردات خودرو؛ امسال چند خودرو وارد می‌شود؟
  بزرگنمايي:

خبر یزد - اقتصاد آنلاین / خبر اختصاص 3 میلیارد دلار برای واردات خودرو یادآور وعده‌های قبلی مسئولان دولت سیزدهم درخصوص واردات خودرو است. همان‌طور که هیچ وقت واردات 200 هزار دستگاه خودرو تحقق نیافت، تخصیص 3 میلیارد دلار برای واردات خودرو هم دور از انتظار است.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی خبر مثبتی را درخصوص واردات خودرو به کشور در سال 1404 اعلام کرد. طبق گفته قالیباف، با مصوبه سران قوا ارز واردات خودرو مجدد تا 3 میلیارد دلار افزایش یافته است. او همچنین این سوال اساسی را مطرح کرده است که چگونه 9 میلیارد دلار برای واردات قطعات خودرو داریم، اما 3 میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو نداریم؟
بازار
سابق بر این هم در آذر ماه سال گذشته قالیباف از روند تخصیص ارز به قطعات خودرو و عدم تخصیص ارز به واردات خودرو انتقاد کرده بود و گفته بود که «الان بانک مرکزی در سال 8 میلیارد دلار ارز برای واردات قطعات خودرو می‌دهد، ولی وقتی نوبت واردات خودرو می‌شود می‌‎گوید ارز ندارم. مجلس تدبیر کرده و گفته است به هر میزان ارز به قطعات می‌دهید، حتما نصف آن را هم به خودرو بدهید که درد ندارم نداشته باشند.»
ناکامی نمایندگان مجلس در افزایش منابع ارزی واردات خودرو
در حالی رئیس قوه مقننه خبر از افزایش یک میلیارد دلاری ارز واردات خودرو داد که در جریان بررسی لایحه بودجه، تلاش‌های نمایندگان مجلس برای افزایش بودجه ارزی واردات خودرو با شکست مواجه شد.
طبق لایحه بودجه دولت 2 میلیارد دلار برای واردات خودرو تخصیص داده بود که نمایندگان مجلس از افزایش این رقم به سه میلیارد و 300 میلیون یورو خبر دادند تا روند واردات خودرو به کشور افزایشی شود، ضمن این که این تصمیم مقابله‌ای در برابر اقدام دولت در خصوص افزایش 100 درصدی تعرفه واردات خودرو بود.
اما این تصمیم با مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد و مجمع اعلام کرد که طبق گزارش بانک مرکزی، دولت قادر به تامین ارزی فراتر از آنچه که در لایحه دولت آمده است، نیست و به همین دلیل اعضای هیات عالی نظارت مجمع با تخصیص ارز مدنظر مجلس مخالفت کرده است.
ارزبری مونتاژکاران
اختصاص ارز برای واردات قطعات خودرو‌های مونتاژی و گسترش تولید خودرو‌های مونتاژی در کشور در شرایطی که ارز واردات خودرو محدود است و تا همین دو سال پیش واردات خودرو ممنوع بود، همواره یکی از انتقادات جدی کارشناسان حوزه خودو بوده است که این بار مورد توجه رئیس مجلس شورای اسلامی هم قرار گرفته است.
 هر چند که زور مونتاژکاران به هر استدلال و منطقی در کشور می‌چربد و در نهایت آنها هستند که بیشترین ارز تخصیصی به صنایع را دریافت می‌کنند.
خودروسازان مونتاژی در ازای ارزبری مکلف به افزایش عمق داخلی‌سازی هستند که طبق گفته کارشناسان، این داخلی‌سازی هم نتایج مطلوبی به همراه نداشته و منجر به کاهش کیفیت خودرو‌های مونتاژی شده است.
بی تکلیف ماندن واردات خودرو‌های کارکرده
مورد دیگری که قالیباف همزمان با خبر افزایش منابع ارزی واردات خودرو مطرح کرده است، این سوال است که «چرا مردم نباید بتوانند ماشین خارجی دست دوم با عمر حداکثر 5 ساله خریداری کنند و در واقع به قیمت یک پراید، تویوتا سوار شوند؟»
یا به عبارت دیگر باید از دولت پرسید که چرا برای واردات قطعات خودرو ارز وجود دارد و برای واردات خودرو‌های کارکرده نه؟
واردات خودرو‌های کارکرده همزمان با واردات خودرو‌های نو تصویب شد، اما هر بار با یک بهانه‌ای به تعویق افتاد، این روند هم در دولت سیزدهم و هم چهاردهم دنبال شده و دولت بیشتر به دنبال این است که واردات خودرو‌های کارکرده را از سر خود باز کند تا این که به دنبال تحقق آن باشد. محدودیت‌های ارزی مهم‌ترین موردی بود که به صورت رسمی و غیررسمی دلیل عدم واردات خودرو‌های کارکرده اعلام می‌شد.
حالا هم با تعیین تعرفه 100 درصدی برای واردات خودرو‌های کارکرده مشابه آنچه که برای واردات خودرو‌های نو وجود دارد، دولت یک مانع دیگر پیش روی واردات خودرو‌های کارکرده قرار داده است و با این تصمیم این خودرو‌ها نیز با قیمت بالایی وارد کشور خواهد شد و دیگر خبری از واردات خودرو کارکرده هم قیمت با پراید طبق آنچه که رئیس مجلس می‌گوید نیست و باید چند برابر قیمت پرایدی که در حال حاضر 300 تا 400 میلیون تومان است هزینه کرد تا یک خودروی کارکرده به دست مصرف کننده در ایران برسد.
با 3 میلیارد دلار چه تعداد خودرو می‌توان وارد کرد؟
با درنظرگرفتن سقف 20 هزار دلاری برای واردات خودرو، با سه میلیارد دلار می‌توان در سال 1404، 150 هزار دستگاه خودرو وارد کرد. این در حالی است که برای متعادل شدن قیمت خودرو، واردات حداقل 500 هزار خودرو و عرضه آن در بازار نیاز است.
مقاومت بانک مرکزی در برابر تخصیص ارز
بیش از دو سال از آزادسازی واردات خودرو به کشور می‌گذرد و طی این مدت محدودیت ارزی و عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی با وجود تصویب دولت و مجلس، مهم‌ترین مانع عاملی بوده که روند واردات خودرو را کند کرده و از آنجایی که رئیس بانک مرکزی ابقا و همان سیاست‌های قبلی پابرجاست، به نظرمی‌رسد همین رویه سابق در واردات خودرو در جریان باشد و تفاوتی ایجاد نشود.
خبر اختصاص 3 میلیارد دلار برای واردات خودرو یادآور وعده‌های قبلی مسئولان دولت سیزدهم درخصوص واردات خودرو است. همان‌طور که هیچ وقت واردات 200 هزار دستگاه خودرو تحقق نیافت، تخصیص 3 میلیارد دلار برای واردات خودرو هم دور از انتظار است.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/709954/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ای دل غم این جهان فرسوده مخور

حرکت به‌سوی اقتصاد دانش‌بنیان و هوش مصنوعی، ضرورت آینده کشور است

بازدید معاون استاندار یزد از شرکت تولیدی تیارا

بازدید معاون استاندار یزد از کارخانه تولید پنل‌های پیش‌ساخته

توانمندسازی بانوان روستایی در کانون توجه مسئولان یزد

زهره، خواهر خشن زمین

نقطه ضعف بزرگ امباپه؛ گمشده در آفساید!

مارسکا: کدام اخراج! من چلسی را متحول کرده‌ام

دو بازیکن مازنی نسخه نساجی را پیچیدند

استقلال و پرسپولیس آماده برای جابه‌جایی قلی‌زاده

باز هم منتظر یک شهداب قوی باشید، مهدوی می‌ماند

خطرات چاقی در سگ ها (علائم آن)

غیرمنتظره: شاید پایان آلومینیوم در لیگ برتر!

«آیت‌الله» با موضوع زندگی آیت‌الله سیدابوالقاسم خویی منتشر شد

وقتی گوگرد هم تسلیم شد؛ سولفورزدای ایرانی جایگزین نوع آمریکایی شد

باخت پینگ‌پنگ جوانان ایران از ازبکستان در آسیای میانه

مذاکره با قدرت و حفظ منافع نظام، شرط اصلی دیپلماسی است

ارتش جمهوری اسلامی ایران قدرت اول نظامی در منطقه است

مذاکرات غیرمستقیم نشانه اقتدار جمهوری اسلامی ایران است

آغاز عملیات اجرایی اولین جایگاه سوخت 3 منظوره در جنوب پایتخت

وضعیت بازار سکه و طلا پس از دور دوم مذاکرات چگونه خواهد بود؟

آمار خیره‌کننده اینزاگی؛ پادشاه خاموش اروپا

آذرباد: اگر VAR بود بازیکن خارجی استقلال خوزستان اخراج می‌شد

حامد لک و سرمربی، رفیقِ رفیق!

موتور یک ستاره در 34 سالگی روشن شد!

واکنش چمنیان به شایعه پولی بودن بعضی بازیکنان درتیم نوجوانان

کاراته وان مصر؛ صعود مسکینی به مرحله یک چهارم نهایی

هشدار امام‌جمعه یزد درباره عادی‌سازی بی‌حجابی

ارتش جمهوری اسلامی نماد ایمان، ولایتمداری و ایستادگی

پیش بینی هواشناسی یزد 24 ساعت آینده | وضعیت آب و هوا یزد فردا شنبه 30 فروردین ماه 1404 | آب و هوای یزد

ساعت پخش زنده بازی تراکتور و ملوان‌ از تلویزیون + شبکه ورزش و پخش آنلاین

رجائیان: شاید آلومینیوم فصل آینده در ورزش سرمایه‌گذاری نکند

رجائیان: AFC اجازه کاهش بودجه به ما نمی دهد

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا نشان‌دهنده اقتدار جمهوری اسلامی است

صنایع با مشکلاتی مثل برق مواجه هستند؛ رجائیان: شاید آلومینیوم نخواهد فصل آینده در ورزش سرمایه‌گذاری کنند

روایت تسنیم از افزایش خودسرانه قیمت خودروهای وارداتی توسط واردکنندگان

«تصویر یک جنایت» پس از یک دهه روانه بازار نشر شد

با احداث این آزمایشگاه پنل‌های خورشیدی قوی‌تر می‌شوند

سیمئونه: اسطوره هم باشی باید بروی روی نیمکت!

بیانیه رسمی رئال درباره مصدومیت امباپه

مسی و رونالدو در پنت هاوس جام جهانی

ترکیب کهکشانی قهرمان ایران در جام باشگاه‌های آسیا

شناسایی 3 مورد قطعی سرخک در استان یزد

حل مشکلات داخلی به ساخت ایران قوی وابسته است

گرانی اعتماد اجتماعی را از بین می‌برد

سوارکاری؛ پروژه‌ای در مسیر توسعه گردشگری یزد

تکذیب شایعات: فیفا حتی به بارسا فکر هم نمی‌کند

پخش زنده دو بازی مدعیان در روز فوتبالی

عکس | مردم ناهید کیانی را انتخاب کردند | ژست خاص ناهید کیانی برای جایزه ویژه 1403

بهار کشتی چوخه خراسان شمالی/این بار خانلق میزبان بود+تصاویر