خبر یزد

آخرين مطالب

دادخند؛ فرصتی برای ترویج حقوق قضایی با زبان طنز اجتماعي

دادخند؛ فرصتی برای ترویج حقوق قضایی با زبان طنز
  بزرگنمايي:

خبر یزد - دومین جشنواره ملی شعر طنز عدلیه به نام دادخند، با هدف افزایش آگاهی مردم نسبت به حقوق و تکالیف قضایی با استفاده از قالب شعر طنز، در هفته جاری به پایان می‌رسد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از ، حجت الاسلام حسین طهماسبی در نشست خبری دومین جشنواره ملی شعر طنز "دادخند"، به اهمیت رسالت رسانه‌ای شعر طنز اشاره کرد و با تأکید بر نقش دستگاه عدلیه در حمایت از حقوق مردم گفت: در هر کشور، عدلیه پناهگاه اصلی مردم در برابر تهدیدها و تضییع حقوق است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
رئیس کل دادگستری استان یزد تأکید کرد: در مواجهه با تهدیدات، مردم انتظار دارند که حاکمیت از آنها پشتیبانی کند و حقوق از دست رفته‌شان را بازگرداند.
وی اضافه کرد: این مهم بر اساس قوانین مشخص می‌شود، اما ناآگاهی مردم از قوانین اغلب منجر به از دست رفتن حقوق قانونی آنها می‌شود.
طهماسبی افزود: استفاده از ابزار هنر برای ارتقای آگاهی حقوقی مردم بسیار مؤثر است و می‌تواند آنها را از عوارض ناشی از تضییع حقوق‌شان مصون نگه دارد.
وی همچنین به اهمیت فضای مجازی اشاره کرد و گفت: سوءاستفاده‌هایی که از ناآگاهی مردم با قوانین در فضای مجازی صورت می‌گیرد، ضرورت افزایش آگاهی‌های حقوقی از طریق زبان هنر را بیشتر نمایان می‌سازد.
رئیس کل دادگستری استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از رویکرد برخی هنرمندان گفت: در بسیاری از مواقع هنرمندان به جای تمرکز بر آشنایی مردم با حقوقشان، خطاهای سیستمی را بزرگ‌نمایی می‌کنند، در حالی که رسالت اصلی ارتقای دانش مردم است.
ایجاد تعامل میان هنر و قوه قضائیه
حجت الاسلام مهدی پرنیان، دبیر جشنواره شعر طنز دادخند هم در این نشست به اهداف این رویداد اشاره کرد و گفت: این جشنواره در راستای اجرای سند تحول قوه قضاییه و ایجاد ارتباط میان دستگاه قضایی و اقشار تأثیرگذار مانند هنرمندان، شاعران و طنزپردازان برگزار شده است.
وی خاطرنشان کرد: جشنواره به صورت ملی و در سه بخش فرهنگ همراه با محوریت آسیب‌های تلفن همراه، قوه قوی مرتبط با مسائل قضایی و بخشی مرتبط با تعامل مردم با قوه قضاییه برگزار شده است.
پرنیان از ارسال 365 اثر از 142 شرکت‌کننده به دبیرخانه خبر داد و گفت: آثار دریافتی از 22 استان کشور بوده و توسط هیئت داوران متشکل از شاعران برجسته مانند آقایان فیض و احمدی بررسی شده‌اند و از این تعداد، 19 اثر به عنوان برگزیده انتخاب شده‌اند و 10 اثر شایسته تقدیر خواهند بود.
دبیر جشنواره شعر طنز دادخند با ابراز امیدواری از بازخورد مثبت این جشنواره، خاطرنشان کرد که اختتامیه جشنواره در سالن شهید عباسپور برگزار خواهد شد.
مردمی کردن قوه قضائیه
محمدحسین رحیمی‌زاده، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد هم در این نشست از مردمی کردن قوه قضائیه و افزایش رضایتمندی مردم از دستگاه قضا به عنوان دو هدف اصلی سند تحول قوه قضاییه یاد کرد.
او به نقش جشنواره دادخند در نقد سازنده و ارتقای آگاهی مردم اشاره کرد و گفت: امیدواریم زبان طنز بتواند باعث ارتباط بیشتر مردم با دستگاه قضا و آشنایی آنها با حقوق و تکالیف قضایی‌شان شود.
رحیمی‌زاده همچنین از افتتاح دادگاه صلح مرکز استان یزد همزمان با برگزاری این جشنواره خبر داد و گفت: یکی از اهداف اصلی ما، ترویج الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول است که در نشست‌های مختلف به آن تأکید داریم.
شعر طنز، ابزار نقد اجتماعی
احسان عابدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد هم در این نشست به برگزاری موفق اولین دوره جشنواره در سطح استانی اشاره کرد و گفت: شعر طنز یکی از مؤثرترین ابزارها برای بیان نقدهای اجتماعی است. این قالب شعری با زبانی لطیف واقعیت‌های تلخ را بیان می‌کند.
او با تأکید بر ظرفیت‌های شعری استان یزد افزود: یزد از گذشته استانی شاعرخیز بوده و آینده درخشانی در این زمینه پیش رو دارد.
عابدی به اهمیت شعر طنز در ارتقای آگاهی حقوقی مردم اشاره کرد و افزود: جشنواره دادخند توانسته است ترکیبی از نقد قضایی و ارتقای دانش حقوقی مردم را با استفاده از شعر طنز به نمایش بگذارد.
شهرداری یزد: آشنایی مردم با حقوق شهروندی
مصطفی زارع‌زاده، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد هم در این نشست اعلام کرد: یکی از رسالت‌های ما، آشنایی مردم با حقوق شهروندی است.
وی با تأکید بر اهمیت آگاهی مردم از حقوقشان افزود: شاعران کشورمان از دیرباز آثار ارزشمندی در احیای حقوق مردم ارائه کرده‌اند و ما نیز در این مسیر با همکاری در برگزاری جشنواره "دادخند" تلاش می‌کنیم.
طنز، نیاز جامعه امروز
حسام سالکی، مدیر حوزه هنری یزد هم در این نشست از تمرکز این حوزه بر ارتقای شعر طنز از سال 1390 خبر داد و گفت: طنز یکی از نیازهای مهم جامعه امروز است و ما با برگزاری نشست‌ها و محافل مختلف تلاش کرده‌ایم که این نیاز را پاسخ دهیم.
سالکی همچنین به تولید سریال آقای قاضی اشاره کرد و افزود: این سریال یکی از نمونه‌های موفق استفاده از هنر طنز برای نقد و بیان مسائل قضایی بود.
وی به ویژگی‌های فرهنگی و ادبی یزدی‌ها در زمینه طنز و شوخی اشاره کرد و گفت: ادبیات یزدی‌ها از گذشته دارای زمینه‌های طنز بوده و ما در حوزه هنری تلاش می‌کنیم که این ظرفیت‌ها را به شکلی کاربردی در جشنواره‌ها و نشست‌ها به کار ببریم.
انتهای پیام/781

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/675310/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افشاگری لژیونر والیبال ایران از قرارداد حاشیه‌ساز با شهداب

ماه ما ممکن است دزدیده شده باشد

خورشید مصنوعی ژاپن گوی سبقت را از چین ربود

ایستگاه فضایی کجاست؟

چین به اولین ارتباط تراهرتز راه دور دنیا دست یافت

ایلان ماسک کل صنعت فضایی را بلعیده است!

رقابت چین و آمریکا برای تعیین زمان روی ماه

ترکیب کشاورزی با انرژی خورشیدی برای رسیدن به انتشار صفر کربن

کشف 17 هزار لیتر سوخت قاچاق جاساز شده در زیر بار آهک

یزد؛ استان پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی مسکن

تجلیل از نخبه علمی در بافق

پیش بینی برداشت بیش از پنج هزار تن خرما در بافق

فوت و فن طبخ خورشت دروغگو!

نیاز 18 همتی سرمایه برای اجرای شبکه فاضلاب شهر یزد

نصب 14 هزار و 650 مورد علائم اخطاری در محور‌های مواصلاتی استان یزد

قیمت جدید دلار هرات + قیمت انواع دلار امروز یکشنبه 15 مهر ماه 1403

دستگیری متخلفان شکار و صید غیرمجاز در شهرستان ابرکوه

یزد، استان 24 کشور در تعداد سالمندان

پایان مرمت یک خانه تاریخی در یزد

زلزله‌های پی درپی و برگزاری مانور لحظه صفر در بهاباد/آمادگی تمامی دستگاه‌های خدمات رسان

شــعر طنز رسانه‌ای اثر گذار در جامعه است

بررسی برنامه‌های عملیاتی برای کاهش آسیب‌های اولویت‌دار در ابرکوه

تهیه و نصب 14 هزار و 650 مورد علائم عمودی در محورها

تمرین تیم هندبال سپاهان نوین

معجزه این غذای پاییزه برای سلامتی

یزد، میزبان مسابقات دو و میدانی کارگران و انتخابی تیم ملی است

تزریق 3 هزار میلیارد در قالب سکوهای تامین مالی جمعی به 15 بنگاه اقتصادی یزد

آزمایشگاه دامپزشکی استان یزد نیازمند تجهیز است/هیچ کانون آنفلوآنزای پرندگان گزارش نشده است

روستای تاریخی فهرج‌ یزد برای معلولان و سالمندان مناسب سازی شد

برداشت پسته از 14 هزار هکتار باغات خاتم یزد آغاز شد

گولسیانی بهترین گلزن خارچی تاریخ پرسپولیس/پایان طلسم 50 ساله!

سالانه افزون بر2 میلیون و 590 قطعه بلدرچین و بوقلمون در یزد ذبح می‌شود

7300 مشترک جدید به جمع مشترکان شرکت گاز یزد اضافه شد

جو توفانی آسمان یزد

استاندار یزد: نیروی انتظامی از ستون‌های اقتدار و امنیت ایران است

مرگ تلخ دختر جوان زیر تیغ جراحی لاغری

مردی که همسرش را با نخ بادکنک به قتل رساند

اعترافات مردی که پسرش را ناخواسته کشت!

تعطیلی تالارهای کتابخانه ملی

مولوی خیلی به دل اهمیت می‌دهد

شعری زیبا از استاد شهریار

نخستین ایرانی که در ادبیات عرب دکتری گرفت!

تعبیر «دانای قوم» برای شمس

معرفی کتاب توسط سروش صحت

شعرخوانی دلنشین استاد کاکاوند

یزد میزبان مسابقات دو و میدانی کارگران کشور می‌شود

نمونه کیفی و پروازی ماهواره مخابراتی «ناهید 2» در مرحله پرتاب/پرتاب ماهواره IOT در زمستان

شکارچی سیارات فراخورشیدی ناسا یک منظومه 3 ستاره‌ای را کشف کرد

جهان اولیه احتمالا مملو از سیاه‌چاله‌ها بوده است

مرکز بهره‌برداری ماموریت‌های فضایی افتتاح شد