خبر یزد

آخرين مطالب

سیاره نهم اصلا سیاره نیست! علمي

سیاره نهم اصلا سیاره نیست!
  بزرگنمايي:

خبر یزد - خبرآنلاین /بر اساس شبیه‌سازی‌ها و شواهد جدید، ممکن است سیاره نهمی وجود نداشته باشد و بی‌نظمی‌های حاشیه منظومه شمسی علت دیگری داشته باشند.
در بخش خارجی منظومه شمسی، دور از گرما و نور خورشید، همه چیز اندکی عجیب و غریب است. در این بخش، خوشه‌هایی از سنگ‌ها در مدارهای عجیبی می‌چرخند. برخی ستاره‌شناس‌ها این رفتار عجیب را به وجود سیاره‌ای نادیده و عظیم مرتبط می‌دانند که در حاشیه‌های منظومه شمسی مخفی شده است.
تاکنون جستجوی سیاره فرضی نهم به دلایل زیاد بی‌نتیجه مانده است. یکی از این دلایل عجیب می‌تواند این باشد که سیاره نهمی وجود ندارد و هرگز وجود نداشته است؛ اما در این صورت چگونه می‌توان مدار عجیب اجرام یادشده را توجیه کرد؟ مقاله‌ای جدید راه‌حلی احتمالی دارد: ستاره‌ای بیگانه.
البته ستاره‌ی یادشده حالا در منظومه شمسی نیست. بلکه زمانی حدود میلیاردها سال پیش احتمالا از نزدیکی منظومه شمسی عبور کرد، مدار اجرام واقع در بخش خارجی منظومه شمسی را برهم‌زد و آن‌ها را به مسیرهایی عجیب فرستاد. برخی از این اجرام خارجی احتمالا در نهایت در فاصله نزدیکی از خورشید قرار گرفتند و حالا به قمرهای تبدیل شده‌اند که توسط سیاره‌های غول‌پیکر به دام انداخته شدند.
گروهی از اخترفیزیک‌دان‌ها به رهبری سوزان فالزنر به نتیجه‌گیری فوق رسیدند. آن‌ها برای بررسی تأثیر ستاره‌هایی با جرم و فاصله‌ی متفاوت بر بخش خارجی منظومه شمسی، شبیه‌سازی‌های کامپیوتری را اجرا کردند. آمیت گوویند یکی از اخترفیزیکدان‌ها توضیح می‌دهد:بهترین نتیجه‌ی سازگار برای بخش خارجی منظومه شمسی در شرایط کنونی که با شبیه‌سازی‌ها به آن رسیدیم، ستاره‌ای اندکی سبک‌تر از خورشید با حدود 0٫8 جرم خورشیدی بود. این ستاره از فاصله‌ی 16٫5 میلیارد کیلومتری خورشید که 110 برابر فاصله بین زمین و خورشید و اندکی کمتر از چهار برابر فاصله‌ی نپتون، خارجی‌ترین سیاره منظومه شمسی است، عبور کرد.
بخش زیادی از مواد داخل منظومه شمسی در یک آرایش دیسک کمابیش تخت قرار گرفته‌اند. وقتی خورشید در حدود 4٫6 میلیارد سال پیش ستاره‌ی نوزادی در حال چرخش بود، مواد حاصل از ابر گاز اطرافش به دور آن چرخیدند و باعث رشدش شدند. به‌مرورزمان این مواد چرخشی در یک دیسک مسطح شدند. این دیسک شباهت زیادی به توپ خمیر پیتزایی داشت که با چرخش به‌صورت تخت درمی‌آید.
موادی که خورشید نبلعیده بود، بعدا منظومه شمسی و تمام سیاره‌ها و سیارک‌ها و قمرها را شکل دادند. از آنجا که هیچ اتفاق مخرب بزرگی برای منظومه شمسی رخ نداد، دیسک کمابیش به همان محل قرارگیری سیاره‌ها، سیارک‌ها و قمرها گفته می‌شود.
با این‌حال بخش خارجی منظومه شمسی متفاوت است. مجموعه‌ای از سنگ‌ها در آن سوی نپتون به دور خورشید می‌چرخند که به آن‌ها اجرام فرانپتونی یا TNO می‌گویند. این اجرام در زاویه‌هایی بسیار شیب‌دار می‌چرخند. برخی از این زاویه‌ها به‌قدری شدید هستند که گویی جرم به‌جای استوا در مدار قطب‌های خورشید می‌چرخد.
به گفته‌ی برخی دانشمندان، مدار برخی اجرام فرانپتونی منطبق با تأثیر گرانشی سیاره‌ای تا پنج برابر جرم زمین است. فضا مملو از اجرام است و هرچند امروزه تقریبا هیچ ستاره‌ای در فاصله بسیار نزدیک از خورشید قرار ندارد، شاید در گذشته ستاره‌های بیشتری در نزدیکی منظومه ما بودند؛ زیرا ستاره‌ها معمولا از ابرهایی مشترک متولد می‌شوند و زندگی خود را در محیط‌های نسبتا شلوغ آغاز می‌کنند.
فالزنر و همکارانش بیش از سه‌هزار شبیه‌سازی را اجرا کردند. آن‌ها ستاره‌های مختلف و فاصله‌ی عبورشان از منظومه‌ی شمسی را اندکی دستکاری و نتایج را با مدارهای شناخته‌شده‌ و هم‌مرکز خوشه‌های TNO مقایسه کردند. براساس یافته‌ها، ستاره‌ای اندکی کوچک‌تر از خورشید که از بخش خارجی منظومه شمسی گذشت، می‌تواند عامل ایجاد مدارهای درهم‌ریخته‌ی اجرام این منطقه باشد.
عبور ستاره‌ی یادشده باعث ایجاد مدارهای عجیب اجرامی مثل 2008 KV42 و 2011 KT19 شده است که در خلاف جهت سیاره‌ها با زاویه تقریبا عمود می‌چرخند. این اجرام عامل شکل‌گیری نظریه‌هایی درباره سیاره نهم بودند. همچنین بر اساس شبیه‌سازی‌ها، تا 7٫2 درصد ازجمعیت اصلی TNO به سمت خورشید در جهت داخل منظومه شمسی حرکت کرده‌اند. سیمون پورتگیس زوارت از دانشگاه لیدن هلند می‌گوید:برخی از این اجرام احتمالا توسط غول‌های گازی به دام افتاده و به قمر آن‌ها تبدیل شده‌اند. این پدیده نشان می‌دهد چرا سیاره‌های خارجی منظومه‌ی شمسی دو نوع قمر متفاوت دارد.
پژوهش جدید هنوز با نتیجه‌گیری قطعی فاصله دارد. دلایل زیادی در توضیح اینکه چرا هنوز سیاره نهم را رصد نکرده‌ایم، وجود دارد. در وهله‌ی اول این سیاره‌ی احتمالی بسیار کم‌نور و بسیار دور است. همچنین داده‌های کافی را در اختیار نداریم؛ زیرا به سختی می‌توان اجرام دور از خورشید را رصد کرد، بنابراین داده‌های موجود احتمالا حاصل سوگیری در انتخاب هستند که تنها به داده‌های موجود با فناوری فعلی محدود هستند.
با این‌حال، ایده‌ی پرواز ستاره از کنار منظومه شمسی غیرمحتمل نیست، بلکه راه‌حلی منظم است. به گفته‌ی فالزنر، زیبایی این مدل در سادگی‌اش است؛ زیرا می‌تواند تنها با اشاره به یک دلیل به پرسش‌های بی‌پاسخ زیادی درباره منظومه شمسی پاسخ دهد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/673592/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لیگ برتر فوتبال ساحلی/ فولاد هرمزگان تیم مهریز یزد را با شکست بدرقه کرد

دلیل اطاله دادرسی چیست؟

چرا ماه در افق بزرگ‌تر به نظر می‌رسد؟ / یک معمای حل نشده

حنیف عمران زاده: اشتباهات داوری علیه ما بوده است؛ امیدوارم فردا هواداران‌مان سنگ تمام بگذارند

لیگ برتر فوتبال ساحلی/ تیم گلساپوش یزد بر موج سواران نوشهر غلبه کرد

موج سواری گلساپوش یزد برای رسیدن ساحل قهرمانی

2 برد و 1 باخت نصیب ساحلی بازان یزدی شد

استان یزد پایلوت کشوری در اجرای سامانه جامع اعلام بار مجازی شد

شعرخوانی دلنشین از باران نیکراه

حمایت بانکی‌پور طراح لایحه حجاب از استاندار احتمالی اصفهان

سیاره نهم اصلا سیاره نیست!

طلافروشان بعد از گرانی اخیر، آپشن جدید رو کردند!

محرم نویدکیا: چادرملوی اردکان تیم فوق‌العاده باکیفیتی است؛ لیگ ایران لیگ آسانی نیست

دو برد و یک باخت ساحلی‌بازان یزدی

چون تو دارم همه دارم دگرم هیچ نباید

ساخت سکوی زنجیره تامین صنعت غذا

حادثه طبس، زنگ خطری برای استان معدنی یزد

برگزاری کارگاه آموزش نویسندگی در مهریز

دریاچه کویر یزد، لذت گردشگری در میان ماسه های روان

اخذ هزینه کفن، دفن و حمل متوفیان حادثه معدن صحت دارد؟

بمب اتمی نجات‌بخش می‌شود؟

سرمربی تیم فوتبال مس رفسنجان: مقابل چادرملو اردکان بازی سختی داریم + فیلم

تیم فوتبال چادرملو اردکان یزد به دنبال برد مس رفسنجان است + فیلم

مهمانی لاله‌ها در گلزار‌های شهدا

برای خانواده‌های جانباختگان معدن چه مبلغی واریز می شود؟ |‌ واکنش فرماندار طبس به ماجرای اخذ هزینه حمل متوفیان

اولین واکنش دولت به خبر دریافت پول از خانواده متوفیان معدن طبس

2 برد و یک باخت ساحلی بازان یزدی

شعرخوانی زیبا با صدای هوشنگ ابتهاج

تصاویری فوق‌العاده زیبا از آسمانِ شب در مریخ!

چادر ملو – مس؛ به دنبال دومین برد بعد دو دهه

لزوم استفاده از ظرفیت مساجد و مدارس برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

عمران‌زاده: محرومیت سرمربی چادرملو بحق نبود

می سوزم و می میرم و جان می گیرم ...

تزریق مستقیم واکسن به داخل تومور پانکراس

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن کریم در یزد

یزد جای حاشیه‌سازی‌های سیاسی نیست

دلیل اطاله دارسی چیست؟

فرماندار طبس: اخذ هزینه حمل متوفیان حادثه معدن صحت ندارد

آیین میهمانی لاله‌ها در بیش از 350 گلزار شهدای یزد برگزار شد

دوکارته شدن مربی چادرملو به حق نبود

تکذیب دریافت هزینه از خانواده درگذشتگان معدن طبس/اختصاص 200 میلیون تومان برای هر متوفی

آیین تجلیل از خانواده معظم شهدا، ایثارگران و بسیجیان شرکت برق منطقه‌ای خوزستان برگزار شد

عرضه 400 عنوان کتاب حوزه ایثار و شهادت در نمایشگاه دستاوردهای دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی

اجرای 70 عنوان برنامه ویژه هفته دفاع مقدس در سیستان و بلوچستان

دیدار نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج با جانبازان اهل تسنن

استان فارس در برگزاری شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت عملکرد موفقی داشته است

عملیات غرورآفرین ثامن‌الائمه نقطه عطفی در تاریخ سال‌های دفاع مقدس بود

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

تولید جوهر چاپ عکس رنگی بیمارستانی و لابراتورهای عکاسی با 70 درصد آب

امام جمعه یزد: سازمان تبلیغات برای تحول در حوزه‌های فرهنگی، برنامه ارائه دهد